نقطه نارنجی یا سبز روی صفحه آیفون پس از نصب سیستم عامل آی او اس۱۴

نقاط رنگی روی صفحه گوشی آیفون به شما هشدار می‌دهند که کسی در حال مشاهده است

تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل، سپتامبر ۲۰۱۹-Josh Edelson / AFP

اپل سیستم عامل آی او اس۱۴(iOS 14) را با طیف وسیعی از ارتقای ویژگی‌های اصلی و نیز اصلاحات کوچکتر در نحوه کار آیفون، عرضه کرده است.

یکی از این تنظیمات، ویژگی حفظ حریم خصوصی است و هدف آن هم این است که در مورد زمان و نحوه تحت نظارت قرار گرفتن مردم، اطلاعات بیشتری به آنها بدهد و مانع برنامکها از چنان کاری شود.

بر مبنای این سیستم عامل تازه، هنگام استفاده برنامکها از میکروفون یا دوربین، یک نقطه نارنجی و یا سبزرنگ کوچک در گوشه آیفون اضافه می‌شود. زمانی که این نقطه ظاهر شود، به این معنی است که به تازگی یکی از برنامک‌های نرم‌افزاری به یکی از بخش‌های سخت‌افزاری دستگاه دسترسی یافته است و احتمال دارد که این کار برای جاسوسی از گوشی کاربر صورت گرفته باشد.

نور نارنجی به میکروفون اشاره دارد، و یک نقطه نورانی سبز هم نشان می‌دهد که دسترسی به دوربین صورت گرفته است.

در صورت ظاهر شدن این نقطه، آن را از گوشه تلفن به سمت پایین بکشید تا با باز شدن مرکز کنترل به شما نشان داده شود که کدام برنامک درگیر آن اقدام بوده است. مرکز کنترل باید به شما یا نقطه سبز و یا نقطه نارنجی رنگ را نشان دهد، و علاوه بر آن پیامی را نشان دهد که می‌گوید این کار از طریق کدام برنامک صورت گرفته است.

این پیام برای برنامک‌های اپل و نیز برنامک‌های شرکت‌های ثالث، و برای استفاده‌های مجاز یا موارد نامناسب و غیرمجاز، نشان داده می‌شود.

کاربران باید اجازه استفاده از میکروفون یا دوربین را به هر یک از برنامک‌های مجزا بدهند و معمولا موقع نصب هر یک از برنامک‌ها، یک پیام مجوز دسترسی ارسال می‌شود.

اما تاکنون از هیچ طریقی مشخص نشده است که این برنامک‌ها چطور و چه زمانی از این مجوزها استفاده می‌کنند. برخلاف کامپیوترهای مک که هنگام استفاده از دوربین چراغ سبزشان روشن می‌شود، در آیفون‌ها هم میکروفون و هم دوربین می‌تواند بی‌سرو صدا و بدون پیام اخطار مورد استفاده قرار گیرد.

درصورت سوء‌استفاده هر برنامکی از این مجوز، می‌توانید با ورود به بخش تنظیمات و پیدا کردن اسم برنامه و سپس خاموش کردن گزینه اجازه استفاده، دسترسی آن را به دوربین، میکروفون و سایر بخش‌های گوشی مانند گالری عکس‌ها یا لوکیشن (مکان‌یابی) لغو کنید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ویژگی بخشی از تغییرات جدید است که شرکت اپل برای ایجاد شفافیت در هنگام دسترسی به داده‌های کاربران افزوده است. این موارد همچنین یادآوری‌های گاه به گاه را شامل می‌شود در مورد این که کدام برنامک‌ها در حال استفاده از اطلاعات مکان‌یابی هستند، و گزینه اشتراک‌گذاری عکس‌های خاص نیز تنها از طریق برنامک‌های مشخص شده ممکن خواهد بود.

اپل در راستای حفظ حریم خصوصی افراد، شماری از تعهدات عمومی را بر عهده گرفته است و «تیم کوک»، مدیرعامل این شرکت، از این موضوع به عنوان یکی از موارد «رعایت حقوق بشر» یاد می‌کند. تصور براین است که این تغییرات بخشی از انجام این تعهدات است و امید می‌رود که دستیابی به هرنوع اطلاعات از طریق این برنامک‌ها، به واسطه این اخطارها منتفی شود.

این اصلاحات جدید در «آی او اس۱۴»، تعداد زیادی از شرکت‌ها را مجبور کرده است تا در پی شکایت کاربران، نحوه عملکرد برنامک‌های خود را تغییر دهند و‌ به رغم این واقعیت، این اصلاحات تاکنون فقط در نسخه بتای عمومی عرضه شده است. برای مثال در ژوئیه مشخص شد که اینستاگرام درحین جست‌وجوی دستگاه‌های کاربران در بخش محتویات این برنامک، توانسته به دوربین آنها دسترسی پیدا کند. شرکت اینستاگرام اعلام کرد که این موضوع یک خطای بزرگ بوده است و هیچ اطلاعاتی جمع آوری نشده است، و همچنین اظهار داشت که در حال حاضر این مشکل رفع شده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی