آمریکا برای خروج نیروهایش از پایگاه اینجرلیک ترکیه آماده می‌شود

«در حال حاضر حدود پنجاه کلاهک نظامی هسته‌ای آمریکا در این پایگاه هست»

پایگاه هوایی اینجرلیک، مرکز عملیاتی حساسی برای مقابله احتمالی با روسیه، ناتو و کشورهای عرب خاورمیانه بوده‌است-TOBIAS SCHWARZ / POOL / AFP

یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی می‌گوید این کشور قصد دارد پایگاه هوایی استراتژیک اینجرلیک در استان جنوبی آدانای ترکیه را ترک کند و به جای آن، پایگاهی در جزایر یونان بسازد.

ران جانسون، رئیس کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا در امور اروپا به روزنامه واشینگتن اگزمینر گفت: «ما نمی‌دانیم عاقبت اینجرلیک چه می‌شود. امیدواریم بهترین وضع پیش بیاید، ولی باید برای بدترین وضع آماده بشویم.»

آقای جانسون گفت که آمریکا می‌خواهد حضور کامل و همکاری با ترکیه را ادامه دهد، اما «یونان را به عنوان یک جایگزین در نظر گرفته‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پایگاه هوایی اینجرلیک، مرکز عملیاتی حساسی برای مقابله احتمالی با روسیه، ناتو و کشورهای عرب خاورمیانه بوده‌است. اما رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیش‌تر گفت که در صورت عملی شدن تهدید دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر تحریم ترکیه،  این کشور برچیدن این پایگاه و نیز پایگاه راداری کورجیک در شرق ترکیه را بررسی خواهد کرد.

ترکیه روز شنبه تا دوشنبه گذشته در سواحل شمال قبرس که از دهه ۱۹۷۰ زیر کنترل آنکاراست، رزمایش دریایی برگزار کرد. آقای جانسون گفت: «از نظر مواضع نظامی، باید به این واقعیت توجه کنیم که مسیری که اردوغان در پیش گرفته خوب نیست.» از ماه گذشته که ترکیه یک کشتی اکتشاف نفت و گاز به آب‌های ساحلی یونان اغزام کرد، تنش میان دو کشور همجوار دریای مدیترانه بالا گرفته‌است. یونان در پاسخ، رزمایش مشترکی با شرکت متحدان اروپایی خود و امارات متحده عربی برگزار کرد.

پایگاه هوایی اینجرلیک در سال ۱۹۵۸ تاسیس شد و پایگاهی برای جاسوسی از کشورهای بلوک شرق، و مرکزی مهم برای مقابله با تهدید احتمالی آن کشورها بود. از سال ۱۹۵۹، آمریکا سلاح‌های هسته‌ای به این پایگاه منتقل کرد و به نوشته نشریه نشنال اینترست احتمالا پنجاه کلاهک هسته‌ای هنوز در این پایگاه است.

پس از فروپاشی بلوک شرق، اینجرلیک در عملیات هوایی علیه عراق و بعدها داعش نیز نقش مهمی برای نیروی هوایی آمریکا داشت.  اما با افزایش قدرت آقای اردوغان در ترکیه، و تیرگی روابط آنکارا-واشنگتن، آمریکا در حال بازنگری حضور خود در این پایگاه است. نشنال اینترست در مقاله‌ای نوشت که وزارت دفاع آمریکا باید هر چه زودتر این پایگاه را ترک کند تا «اردوغان نتواند آن را گروگان بگیرد...او باکی از این کار ندارد...او و اطرافیانش مرتبا در رسانه‌ها احساسات ضدآمریکایی را تحریک می‌کنند.»