شهروندان افغانستان: مذاکرات صلح باید در شرایط آتش‌بس صورت گیرد

«مذاکرات صلح بدون اعلام آتش‌بس سرتاسری بی‌معنا است و درواقع فریب دادن مردم است»

‌راهپیمایی تعدادی از زنان جلال آباد که خواستار برقراری آتش بس در افغانستان حین مذاکرات صلح شده‌اند- NOORULLAH SHIRZADA / AFP

شهروندان افغانستان تاکید بر اعلام آتش‌بس سرتاسری در جریان مذاکرات صلح بین‌افغانی در این کشور دارند و از هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان و گروه طالبان می‌خواهند که دو طرف نخست بر اعلام یک آتش‌بس سرتاسری به توافق برسند و سپس درباره موضوعات دیگر باهم بحث و گفت‌وگو کنند.

شهروندان این کشور می‌گویند، مذاکرات صلح میان دو جناح مخالف که همانا دولت افغانستان و طالبان است، بدون اعلام آتش‌بس سرتاسری بی‌معنا است و درواقع فریب دادن مردم است. باید این آتش‌بس پیش از آغاز نخستین دور نشست هیات دو طرف صورت می‌گرفت، اما اکنون نیاز جدی است که اولویت بحث و توافق نشست هیات افغانی با طالبان، اعلام آتش‌بس باشد تا مذاکرات صلح معنای واقعی خود را پیدا کند.

آنان تاکید دارند که این کار درست و معقولی نیست که هیات دو طرف فارغ از میدان جنگ در یک فضای امن، باثبات، صلح‌آمیز و دور از هر گونه تشویش بحث و گفت‌وگو کنند، اما مردم در افغانستان هر لحظه کشته و یا زخمی دهند و جان و مال‌شان در خطر باشد. «ما از هیات طالبان و دولت افغانستان به شکل جدی می‌خواهیم که هرچه زودتر در مورد آتش‌بس به توافق اولیه برسند و بعدا مذاکرات‌شان را ادامه بدهند.»

نرگس حیدری، محصل دانشگاه می‌گوید: «به نظر من این غیرمنطقی است که مذاکرات صلح بیرون از افغانستان و در یک فضای صلح‌آمیز جریان داشته باشد، اما حامیان دو طرف باهم بجنگند و از مردم قربانی بگیرند. هیات دو طرف می‌دانند که خواست همه مردم افغانستان آعلام آتش‌بس است. باور کنید من تا دانشگاه می‌روم احساس ترس دارم که مبادا حمله انتحاری و یا انفجار صورت گیرد. همه شهروندان کشور مانند من این نگرانی‌ها را دارند. باید نگرانی‌ها رفع شود و نخست درباره آتش‌بس به توافق برسند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناصر نگیالی، دکانداری در کابل می‌گوید: «تا چند روز پیش من به این باور بودم که پیش از آغاز مذاکرات صلح در دوحه، حتما میان دو طرف آتش‌بس صورت می‌گیرد و مردم در یک فضای صلح‌آمیز شاهد نتایج مذاکرات صلح خواهند بود اما دیده می‌شود که آتش‌بس در میان نیست. جنگ به شدت جریان دارد و مردم هنوز قربانی می‌دهند. خواست ما این است که نخست آتش‌بس کنند و بعد مذاکرات‌شان را هر قدر می‌خواهند ادامه بدهند. اگر این مذاکرات بدون آتش‌بس جریان داشته باشد نتیجه‌ای مثبت نخواهد داشت.»

صدیق عثمانی، فارغ‌التحصیل دانشکده کشاورزی است که دست‌فروشی می‌کند او معتقد است: «جنگ، گره‌ها را بیشتر از گذشته می‌کند، اگر طالبان و حکومت افغانستان می‌خواهند که این مذاکرات به نتیجه‌ای که دو طرف از آن راضی باشند برسد، باید ابتدا برای آتش‌بس توافق کنند و بعد روی جزئیات بیشتر صحبت کنند.»

شمس نورزی، در کابل تاکسی می‌راند. او می‌گوید: «برای من جالب است که دو طرف ادعای صلح دارند، اما آتش‌بس نکردند و عملا جنگ دارند. به نظر من این بی‌منطقی است. برادر! نخست جنگ را بس کنید، به مذاکرات ادامه دهید و بگذارید که مردم فکر کنند که صلح در کشورشان آمدنی است و طالبان و دولت افغانستان به ختم جنگ و تامین صلح و ثبات دائمی اشتیاق دارند، اما بدون اعلام آتش‌بس فکر کنم روند مذاکرات ماه‌ها طول خواهد کشید و در این مدت هزارها تن کشته یا زخمی خواهند شد که این خود بی‌عدالتی و بی‌انصافی است.»

این خواست شهروندان افغانستان برای اعلام آتش‌بس سرتاسری در این کشور از هیات افغانی و طالبان در حالی صورت می‌گیرد که چند روزی از آغاز نخستین دور مذاکرات صلح بین‌افغانی می‌گذرد، اما از اعلام آتش‌بس میان دو طرف خبری نیست. هیات مذاکره کننده‌ دولت افغانستان که در دوحه قطر هستند بارها گفته‌اند که خواهان آتش‌بس سرتاسری است و این موضوع را در نشست آغازین رو در رو با هیات طالبان مطرح کرد.

اما شماری از هیات گروه طالبان در دوحه گفته‌اند که پیش از آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی، اعلام آتش‌بس غیرمنطقی است و در ارتباط با این موضوع در جریان مذاکرات صلح تصمیم گرفته خواهد شد.

بیشتر از