وزارت خارجه ایران اقدام بحرین را «ننگین و خفت‌بار» نامید

واکنش‌ها به اقدام بحرین در به رسمیت شناختن اسرائیل ادامه دارد

روند صلح کشورهای عربی با اسرائیل ادامه دارد- AFP

در پی انتشار خبر عادی‌سازی روابط بین بحرین و اسرائیل، وزارت امور خارجه ایران در واکنشی تند این اقدام بحرین را «ننگین و خفت‌بار» خواند.

روز گذشته سران کشورهای بحرین و اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای از عادی‌سازی روابط و برقراری روابط دیپلماتیک خبر دادند. این اقدام که با میانجیگری ایالات متحده صورت گرفته، موجی از واکنش‌های مثبت و منفی در داخل ایران و سایر کشورهای منطقه را به دنبال داشت.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای این اقدام را به شدت محکوم کرد و آن را «ننگین و خفت‌بار» نامید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه با اشاره به نقش دونالد ترامپ، عمل بحرین قربانی کردن دهه‌ها تحمل رنج و مصیبت مردم فلسطین، به پای انتخابات آمریکا عنوان شده است. همچنین در بخشی از این بیانیه با هشدار نسبت به هرگونه حضور احتمالی اسرائیل در منطقه، مسئولیت اقدامات آتی را به عهده بحرین و سایر دولت‌های همراه با آن دانست.

امیر عبداللهیان، دستیار ویژه مجلس در امور بین‌الملل نیز اقدام بحرین را خیانت به آرمان‌های اسلامی و مردم فلسطین دانست.

 

پیشتر، امارات متحده عربی نیز با عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل، نخستین گام را در میان کشورهای خلیج‌فارس در برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل برداشته بود.

اعضا و سران گروه‌های مختلف فلسطینی نیز به این توافق‌نامه واکنش نشان دادند. «واصل ابو یوسف» عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، این اقدام بحرین را ضربه خائنانه دیگری به مسئله فلسطین و آرمان‌های آن دانست. همچنین، «حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس توافقنامه عادی‌سازی روابط با اسرئیل را اصراری برای اجرای مفاد معامله قرن عنوان کرد که به دنبال نابودی آرمان فلسطین است. «داوود شهاب» مسئول دفتر اطلاع‌رسانی جنبش جهاد اسلامی نیز این توافقنامه را یک سقوط سیاسی جدید عنوان کرد

ترکیه از دیگر کشورهایی است که نسبت به این توافقنامه، موضع منفی اتخاذ کرده است. وزارت خارجه ترکیه اقدام بحرین در عادی‌سازی روابط منامه-تل‌آویو را ضربه جدیدی به تلاش‌ها برای دفاع از فلسطین عنوان کرد و آن را به شدت محکوم کرد. در ادامه بیانیه وزارت خارجه ترکیه با اشاره به تناقض این کار با طرح «صلح عربی»، آمده است که این عمل بحرین، به اسرائیل جرات می‌دهد تا به اقدامات غیرقانونی خود در قبال فلسطین و اشغال اراضی فلسطینیان ادامه دهد. این در حالی است که ترکیه از مدت‌ها پیش خود روابط اقتصادی گسترده‌ای با اسرائیل برقرار کرده است.

از سوی دیگر، بسیاری از کشورهای خاورمیانه و دیگر نقاط جهان از این توافقنامه حمایت کردند. جز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر نیز با انتشار توئیتی از این توافقنامه حمایت کرد.

او در این توئیت برقراری روابط دیپلماتیک بین بحرین و اسرائیل را گامی مهم در جهت برقراری صلح در خاورمیانه دانست و ابراز امیدواری کرد که مسئله فلسطین نیز به شکل دائمی حل شود.

همچنین، امارات متحده عربی به عنوان دیگر کشور عربی که اخیرا روابط عادی با اسرائیل برقرار کرده، از این توافق استقبال کرد.

جز این دو کشور، دومنیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز از این توافقنامه استقبال کرد.

با توجه به نزدیکی زمانی عادی‌سازی روابط امارات- اسرائیل و بحرین- اسرائیل، برخی از کارشناسان معتقدند که ادامه زنجیره صلح با اسرائیل در میان کشورهای عربی، همچنان ادامه خواهد داشت.

بیشتر از