سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران پادشاه بحرین را تهدید کرد

وزیر امور خارجه بریتانیا هم در بیانیه‌ای اقدام بحرین را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل «بسیار خوب» توصیف کرد

پادشاه بحرین، حمد بن عیسی آل خلیفه، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات‌متحده و بنجامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل - عکس از رسانه‌های خبری 

حمد بن عیسی آل خلیفه

پس از اعلام عادی‌سازی روابط میان بحرین و اسرائیل، حالا سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، با انتشار بیانیه‌ای شدید‌الحن حاکمان بحرین را تهدید کرده است. 

تارنمای خبری سپاه نیوز، امروز شنبه ۲۲ شهریورماه بیانیه سپاه را درباره عادی‌سازی روابط میان بحرین و اسرائیل منتشر کرد.

در آن بیانیه آمده است: «حاکم جلاد بحرین در انتظار انتقام سخت مجاهدان آزادی قدس و ملت مسلمان و غیرتمند این کشور باشد.»

این واکنش تهدیدآمیز از سوی قوی‌ترین نیروی نظامی جمهوری اسلامی ایران که در کشورهای منطقه نیز نفوذ نظامی دارد، می‌تواند موجب تنش جدی در سطح روابط دیپلماتیک دو کشور شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه سپاه همچنین آمده است: «اقدام ننگین آل خلیفه و رژیم وابسته حاکم بر بحرین در برقراری روابط با رژیم صهیونیستی که خلاف اراده و آرمان مردم مسلمان این کشور صورت پذیرفت، حماقتی بزرگ و فاقد هرگونه مشروعیت بوده و پاسخ‌های درخور را دریافت خواهد کرد.»

سپاه پاسداران در این بیانیه می‌نویسد که عادی‌سازی روابط میان دو کشور بحرین و اسرائیل با مهندسی کاخ سفید و رئیس جمهوری آمریکا، «برای تحمیل ذلت و خفت به ملت‌های مسلمان و غارت منابع و ثروت‌های آنان و نیز امنیت سازی برای اشغالگران فلسطین» انجام شده است.

 این بیانیه به همه حاکمان کشورهایی که در راه عادی‌سازی روابط با اسرائیل حرکت می‌کنند، هشدار می‌دهد که این «خیانت‌ها» آماج «انتقام سخت» امت اسلامی به ویژه مردم شیعه بحرین قرار خواهد گرفت.

بعد از اعلام توافق عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و بحرین که روز گذشته توسط دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، بیان شد، برخی کشورها به استقبال از این رویداد شتافتند و به‌سرعت رضایتخود را از آن بیان کردند.

 مصر، امارات و بریتانیا، از این اقدام استقبال کردند. عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، باانتشار توییتی از این توافق استقبال کرد. سیسی  گفت که این توافق، گامی مهم برای «استقرار ثبات وصلح در خاورمیانه» است و به «حل دایمی مسئله فلسطین»  کمک خواهد کرد.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا هم در بیانیه‌ای اقدام بحرین را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل «بسیار خوب» توصیف کرد.

 اما در مقابل، ترکیه این توافق را به شدت محکوم کرد و وزارت خارجه آن کشور با انتشار بیانیه‌ای، اقدام بحرین را «ضربه تازه‌ای» به تلاش‌ها برای دفاع از فلسطین دانست. 

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: «این اقدام باعث تشویق اسرائیل به تداوم اقدامات نامشروعدر قبال فلسطین و نیز دایمی کردن اشغال سرزمین‌های فلسطینی خواهد شد.»

در ایران هم حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل، با انتشار توییتر توافق بحرین و اسرائیل را «خيانت بزرگ به آرمان اسلامی و مردم فلسطين در آزادی قدس» خواند.

بیشتر از