آیا می‌‌توان با دستکش‌ لاتکس مانع ابتلا به ویروس کرونا شد؟

واجب است که از تماس دستان با چشم، دهان و بینی خودداری کنید

Angela Weiss / AFP

از زمان شیوع ویروس کرونا در ماه ژانویه و به رغم قرنطینه‌ها در این سو و آن سوی جهان که شروعش در بریتانیا از ۲۳ مارس بود، این ویروس همچنان در حال گسترش بوده است.

گرچه محدودیت‌های قرنطینه‌ای طی چند ماه گذشته در بریتانیا اندکی سبک‌تر شده‌ است، نخست ‌وزیر بوریس جانسون اخیراً لایحه‌ای را به مجلس برد که تجمع بیش از شش نفر را ممنوع می‌کند.

پس راهکار در امان ماندن از این ویروس کشنده چیست؟ آیا کارهایی مانند پوشیدن ماسک و دستکش لاتکس قادر است ریسک ابتلا به ویروس را کاهش ‌دهد؟

یک فروشگاه در برایتون که اخیراً تبدیل به مرکز پخش عمده ویروس توسط یک فرد مبتلا به کرونا شد، اینک پوشیدن ماسک و همچنین دستکش لاتکس را برای همه مشتریانش الزامی کرده است.

همزمان، ارزش سهام شرکت تاپ گلاو (یک شرکت مالزیایی که بیش از ۷۰ میلیارد جفت دستکش جراحی در سال تولید می‌کند) ۱۴ درصد افزایش یافته است که گویای افزایش تقضا برای محصولات آن است. اما آیا پوشیدن دستکش واقعاً ما را از ابتلا به ویروس کرونا حفاظت می‌کند؟

آیا باید برای حفاظت از خود دستکش به دست کنم؟

یکی از پزشکان خدمات بهداشت ملی (ان‌اچ‌اس) اخیراً در یک تیک‌تاک پربیننده این سخن را مطرح کرد که پوشیدن دستکش از نپوشیدن آن بدتر است.

دکتر کاران راج بر این باور است که پوشیدن دستکش می‌تواند شیوع ویروس را افزایش دهد، نه کاهش.

مطابق اعلان رسمی خدمات بهداشت ملی (ان‌اچ‌اس)، پوشیدن ماسک و دستکش می‌تواند «نقش بسیار مهمی» در جلوگیری از ویروس در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها ایفا کند، اما شواهد مبنی بر مفید بودن این راهکار برای عموم مردم «کمی ضعیف‌تر» است.

نه سازمان بهداشت عمومی انگستان و نه سازمان بهداشت جهانی هیچ یک پوشیدن دستکش یا ماسک را برای حفاظت از فرد استفاده‌کننده از دستکش یا ماسک توصیه نکرده‌اند.

یکی از سخنگویان سازمان بهداشت عمومی انگلستان به ایندپیندنت چنین می‌گوید: «ما پوشیدن دستکش را برای محفاظت عموم مردم در مقابل ویروس کرونا توصیه نمی‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«مردمی که نگران شیوع بیماری‌های واگیر هستند بهترین کاری که می‌توانند بکنند حفظ نظافت عمومی بدن و نظافت دستان و مجاری تنفسی است.» [به‌روز‌رسانی: توصیه دولت همچنین ماندن در خانه و حفظ فاصله فیزیکی با دیگران است.]

یک متخصص علوم ویروسی در کالج سلطنتی لندن نیز به ایندیپندنت می‌گوید که او نگران این است که پوشیدن دستکس یک «حس کاذب ایمنی» به افراد بدهد و به باور او شستن دستان راهکار مفیدتری است.

بهترین راه برای جلیوگیری از شیوع ویروس کرونا چیست؟

به گفته سازمان بهداشت عمومی انگستان، «بهترین راهکار برای حفاظت از خود و دیگران، شستن دستان با آب و صابون و استفاده از ژل ضدعفونی‌کننده به طور مرتب در طول روز است. به علاوه،  هر وقت عطسه می‌کنید جلوی آن را با دستمالی بگیرید و دستمال را به سطل زباله بیندازید.» [به‌روز‌رسانی: توصیه دولت همچنین ماندن در خانه و حفظ فاصله فیزیکی با دیگران است.]

توصیه سازمان بهداشت جهانی هم این است که بهترین راهکار شستن دستان با آب و صابون و استفاده از ژل ضدعفونی‌کننده الکلی است.

به علاوه، واجب است که از تماس دستان با چشم، دهان و بینی خودداری کنید، چرا که اینها همه راه انتقال ویروس هستند.

© The Independent

بیشتر از جهان