هواپیمای اوکراینی؛ کانادا علیه ایران اقامه دعوا کرد

کانادا هشت ماه پس از سقوط هواپیمای اوکراینی شکایتش را به ایران تحویل داد

هواپیمای اوکراینی در تاریخ هشتم ژانویه در حومه تهران سرنگون و منجر به کشته شدن ۱۷۶ مسافر و خدمه شد-Walter Tychnowicz / AFP

دولت فدرال کانادا به تازگی، و هشت ماه بعد از حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی، به وکلا اعلام کرد که دو پرونده قضایی شکایت گروهی را به وزارت امور خارجه تهران تحویل داده ‌است.

به گزارش نشنال پست، این اقدام، مانع حقوقی برای طرح دعوی مدنی درباره سقوط هواپیمای ساقط شده در ماه ژانویه را در دادگاه‌های کانادا برمی‌دارد.

پرونده این شکایت در ماه ژانویه و مدت کوتاهی پس از سقوط هواپیمای بین‌المللی اوکراینی PS752 تشکیل شد و اتاوا از نظر قانونی موظف بود که آن‌ها را به ایران، به عنوان متهم پرونده، تحویل دهد.

تأخیر در انجام این کار باعث گمانه‌زنی در این خصوص شد که کانادا، که در حال گفت‌وگو درباره احیای روابط دیپلماتیک با تهران است، نمی‌خواهد با طرح این ادعاهای قانونی گفت‌وگوها را با مشکل مواجه کند.

اما پس از آن که مارک آرنولد، وکیل پرونده در دادگاه نسبت به این تاخیر شکایت کرد، یک نماینده دولت فدرال گفت که عوامل پشتیبانی مربوط به کووید-۱۹ و نه دلایل سیاسی روند کار را دشوار کرده است.

وکیل این پرونده ابراز خوشحالی کرد که امور جهانی کانادا، پس از هشت ماه در اختیار داشتن این دعوی، سرانجام راهی برای ارائه آن به ایران پیدا کرد اما او افزود که این اداره «باید در مواجهه با این فاجعه شفاف‌تر عمل کند و همکاری بیشتری داشته باشد».

در نامه‌ای به تاریخ اول سپتامبر که از سوی میشل کمپل، معاون مدیر امور قانون جنایی، امنیتی و دیپلماتیک در امور جهانی کانادا، نوشه شده، آمده ‌است که این اسناد به «مرجع مناسب» وزارت امور خارجه ایران ارائه شده است.

این خبر چند روز بعد از آن اعلام شد که ایران اعلام کرد برای آغاز گفت‌وگوهای مبنی بر جبران خسارت با کانادا و دیگر کشورهایی که در این پرواز قربانی داشته‌اند، آمادگی دارد.

در حال حاضر، پرونده‌های قضایی جدا از آن روند پیش می‌روند.

هواپیمای اوکراینی در تاریخ هشتم ژانویه در حومه تهران سرنگون و منجر به کشته شدن ۱۷۶ مسافر و خدمه شد که بیشتر آن‌ها کانادایی بودند. قربانیان این پرواز شامل ۵۵ شهروند و ۳۰ ساکن دائمی کانادا بودند. در میان ۱۳۸ مسافری که از طریق کی‌یف به کانادا می‌رفتند، دانشجویان بسیاری بودند که برای تعطیلات کریسمس به ایران سفر کرده ‌بودند.

مقام‌های ایرانی در ابتدا ادعا کردند که سقوط این هواپیما یک حادثه بوده، اما تحت فشار اعتراف کردند که در میان تنش با ایالات متحده، نیروهای پدافند هوایی به اشتباه دو موشک به سمت بوئینگ ۷۳۷ شلیک کرده‌ است.

جعبه‌های سیاه بازیابی شده از لاشه هواپیما به‌تازگی نشان داد که خلبانان پس از اصابت اولین موشک و قبل از موشک دوم، حدود ۱۹ ثانیه صحبت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آرنولد ادعا کرد سرنگونی هواپیما یک اقدام تروریستی است. او دادخواستی ارائه داده است که ایران را به سهل‌انگاری متهم می‌کند.

براساس قانون انتاریو، اگر یک کشور خارجی به عنوان متهم مطرح باشد، دولت دادخواست را طرح می‌کند.

در حالی که اوتاوا در تلاش برای یافتن راهی برای انجام این کار بود، آرنولد گفت که از طریق شرکت‌های حمل و نقل و ایمیل برای ارائه دادخواست به متهمانی که در پرونده از آن‌ها نام برده شده است، استفاده می‌کند. این متهمان جمعی از مقام‌های ایران، از افسران ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفته تا علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هستند.

او گفت که شرکت حقوقی یک نسخه از دادخواست را برای خامنه‌ای از طریق ایمیل ارسال کرده است و تایید رسید را دریافت کرده است.

آرنولد گفت که این دادخواست‌ها به کمیساریاهای ایران در استرالیا و انگلیس هم ارائه شده ‌است.

بیشتر از