حمله ترامپ به پنتاگون و شرکت‌های اسلحه‌سازی

ترامپ بارها افزایش بودجه دفاعی را یکی از دستاوردهای مهم دولت خود توصیف کرده است

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات‌متحده با حضور وزیر دفاع، مارک اسپر در دیدار از پنتاگون، ۲۰۱۹ - Nicholas Kamm / AFP

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه به دستگاه نظامی آمریکا حمله کرد و آن‌ها را متهم کرد که جنگ راه می‌اندازند تا سود شرکت‌های اسلحه‌سازی را افزایش دهند. 

به گزارش سی‌ان‌ان، آقای ترامپ در یک نشست خبری در کاخ سفید گفت: «نمی‌گویم که نظامیان عاشق من هستند – سربازها هستند، ولی آدم‌های ارشد پنتاگون نیستند، چون احتمالا نمی‌خواهند هیچ کاری بکنند جز این که جنگ راه بیندازند تا همه آن شرکت‌های محشری که بمب و هواپیما و همه چیز دیگر می‌سازند را راضی نگه دارند.» 

اظهارات آقای ترامپ در زمانی بیان می‌شود که چند مقام نظامی به سی‌ان‌ان گفته‌اند که روابط میان رئیس جمهوری و رهبری پنتاگون به شکل فزاینده‌ای تنش‌آلوده شده است. 

هفته گذشته، مجله آتلانتیک در گزارشی گفت که آقای ترامپ در جمعی خصوصی، از نظامیان آمریکا که در جنگ‌های ویتنام، افغانستان و عراق شرکت داشته‌اند با عنوان «بی‌عرضه» و «پپه» یاد کرد. کاخ سفید بی‌درنگ این گزارش را تکذیب کرد.

برخی رسانه‌های دیگر، از جمله فاکس نیوز، بیشتر بخش‌های گزارش مجله آتلانتیک را تایید کرده‌اند. 

Read More
This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field) 

از سویی، یک مقام ارشد سابق دولت ترامپ بدون ذکر نام به سی‌ان‌ان گفت که آقای ترامپ در دیدار از گورستان سربازان آمریکایی کشته شده در جنگ دوم جهانی در فرانسه، از نظامیان جان‌باخته با عباراتی تحقیرآمیز یاد کرد.

جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کابینه ترامپ، روز سه‌شنبه به فاکس نیوز گفت که این ادعا حقیقت ندارد. 

روز سه‌شنبه، مارک مدوز، رئیس دفتر کاخ سفید در گفت‌وگو با فاکس بیزنس گفت که منظور آقای ترامپ از «آدم‌های ارشد پنتاگون» کسانی چون مارک اسپر وزیر دفاع، یا مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح نبوده است. او گفت که مخاطب رئیس جمهور «بیشتر مجموعه صنایع نظامی» بود. 

آقای ترامپ پیشتر بارها افزایش بودجه دفاعی را یکی از دستاوردهای مهم دولت خود و شاهدی بر حمایت او از نیروهای مسلح خوانده است. 

کمتر از دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، و با ادامه ناآرامی‌های پراکنده در اعتراض به تبعیض نژادی در شهرهای مختلف این کشور، یکی از پرسش‌های مهم این است که اگر آقای ترامپ با استناد به «قانون شورش»، نیروهای نظامی را برای مقابله با تظاهرکنندگان غیرنظامی به خیابان‌ها بفرستد چه خواهد شد. آقای ترامپ ماه گذشته به این احتمال اشاره کرد، اما وزیر دفاع علنا با چنین اقدامی مخالفت کرد.