اسهال و استفراغ می‌تواند از نشانه‌های ابتلا به ویروس کرونا در کودکان باشد

نتیجه این پژوهش ممکن است ناراحتی‌های گوارشی را نیز به فهرست علایم کووید۱۹ در کودکان اضافه کند

از ۱۰۰۰ کودکی که تحت آزمایش کرونا قرار گرفتند، و از نیمی از کسانی که دارای علایم بودند، عوارض ۶۸ کودک احتمالا به ویروس کرونا مرتبط می‌شده است - MARIO TAMA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

پژوهشگران بریتانیایی می‌گویند عوارض دستگاه هاضمه، از جمله استفراغ، اسهال و دل‌پیچه می‌تواند در میان علایم کووید۱۹ در میان خردسالان باشد.

در پژوهشی که توسط دانشگاه کوئینز بلفاست انجام شده اما هنوز مورد تایید دیگر کارشناسان قرار نگرفته است،  نمونه‌های خون حدود ۱۰۰۰ کودک بین دو تا پانزده ساله در سراسر بریتانیا که محققان آن‌ها را «مبارزان کووید» خطاب می‌کنند، برای تعیین حضور پادتن  ویروس کرونا آزمایش شد. 

 پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که هرچند کودکان مبتلا به کووید۱۹ نیز عوارضی شبیه به عوارض آن در بزرگسالان، از جمله تب و از دست دادن حس شامه و چشایی نشان می‌دهند، اما تعداد چشمگیری از آن‌ها همچنین گرفتار عوارض دستگاه گوارش می‌شوند.

دکتر تام واترفیلد از انستیتوی طب تجربی وابسته به دانشگاه کوئینز بلفاست که رهبری این تخقیقات را برعهده دارد، می‌گوید که نتیجه این پژوهش ممکن است ناراحتی‌های گوارشی را نیز به فهرست علایم کووید۱۹ در کودکان اضافه کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«به دنبال نخستین موج اپیدمی در بریتانیا، به این نتیجه رسیدیم که نیمی از کودکان آلوده به ویروس کرونا هیچگونه عارضه‌ای نشان نمی‌دهند، اما کودکانی که دارای علایم کووید۱۹ هستند، برخلاف بزرگسالان کمتر گرفتار سرفه یا تغییر در حس بویایی یا چشایی‌شان می‌شوند، ولی ناراحتی‌های گوارشی در میان آن‌ها به مراتب محسوس‌تر است. 

«این پژوهش نشان می‌دهد که شاید بخواهیم جدول آزمایشی کرونا در کودکان را به گونه‌ای تغییر دهیم که عوارض گوارشی نیز به آن افزوده شود.»

از ۱۰۰۰ کودکی که تحت آزمایش کرونا قرار گرفتند، و از نیمی از کسانی که دارای علایم بودند، عوارض ۶۸ کودک احتمالا به ویروس کرونا مرتبط می‌شده است. 

هرچند از این تعداد ۲۱ نفر تب داشتند که یکی از علایم معمول ویروس کروناست، بیشتر مبتلایان (۱۳ نفر از ۶۸ نفر) بیشتر ناراحتی‌های گوارشی نشان داده‌اند تا عوارضی چون از دست دادن حس بویایی و چشایی که تنها در ۶ کودک مشاهده شد.  

سرفه نیز یکی دیگر از عوارض کودکان مبتلا به کووید۱۹ بوده است، اما این عارضه در هنگام تشخیص کمتر نقطه تمرکز بود، زیرا هم کودکان مبتلا و هم کودکان سالم سرفه می‌کرده‌اند.

پرفسور ایان یانگ، مشاور علمی ارشد ایرلند شمالی، می‌گوید: «پژوهش در این برهه از زمان حیاتی است و با سپاس از «مبارزان کووید»، از شروع همه‌گیری حال  بیشتر در مورد ابتلای کودکان بریتانیایی به ویروس سارس-کوو۲ می‌دانیم.»

«نتیجه مهم این تحقیقات اکنون وارد مرحله مطالعاتی بیشتری می‌شود، زیرا این پژوهش با هدف کنترل شیوع ویروس کرونا، نحوه انتقال ویروس در کودکان را دنبال می‌کند.»

© The Independent

بیشتر از جهان