سفر تیم مذاکره‌کننده صلح دولت افغانستان به دوحه به دلایل نامعلوم عقب افتاد

این تیم برای مذاکرات صلح با طالبان امروز قرار بود عازم دوحه شوند

تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان با طالبان در دیدار با رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان، عبدالله عبدالله - عکس از خبرگزاری تسنیم

وزارت دولت در امور صلح افغانستان به خبرنگارانی که قرار است این تیم را به دوحه همراهی کنند، گفته بود که هواپیمای حامل آنها و اعضای هیات مذاکره کننده امروز جمعه ۴ سپتامبر به قطر پرواز خواهد کرد.

اما نه دولت افغانستان و نه گروه طالبان درباره علت تاخیر مذاکرات بین الافغانی صلح چیزی نگفته اند.

پیشتر اشرف غنی، رئیس جمهور کشور در نشست کاابینه گفت که «تمامی موانع» از سر راه مذاکرات صلح برداشته شده‌ است و این مذاکرات به‌زودی آغاز خواهد شد.

با وجود آمادگی دولت افغانستان به شروع مذاکرات، گروه طالبان تاکنون رسما اعضای هیات مذاکره کننده خود را معرفی نکرده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است برخی «مسایل فنی» باعث شده است که زمان آغاز گفت و گوهای صلح میان افغانی روشن نشود. اما روشن نکرده است که منظورش از این مسایل چه چیزی است. اما گزارشگرانی که روند صلح را از نزدیک دنبال می کنند می گویند اختلافاتی در درون طالبان درباره چیدمان هیات مذاکره کننده به ویژه بین ملا عبدالغنی برادر فرد شماره دوم گروه طالبان و شیرمحمد عباس استانکزی، رئیس هیات مذاکره طالبان به وجود آمده است و پاکستان برای حل این اختلافات تلاش می کند.

اما دو مقام ارشد غربی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که دیشب از راه دور برگزار شد می گفته اند که این مذاکرات حتما به زودی برگزار خواهد شد.

دیبورا لاینز، فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل متحده برای افغانستان گفت:« مذاکرات آغاز خواهند شد. امیدواریم که در روزهای آینده مذاکرات میان افغانان رسماً آغاز شوند. تأکید می‌کنم که روزهای آینده، نه هفته‌های آینده.»

مقامهای افغان تایید می کنند که حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، نخستین دور مذاکرات دولت افغانستان با طالبان را گشایش خواهند داد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و شاه محمد قریشی، همتای پاکستان او نیز تمایل دارند که در این نشست تاریخی که قرار است در هتل شاریتون دوحه برگزار شود، شرکت کنند.

از سوی دیگر دیپلماتهای کشورهای ذینفع در افغانستان نیز در این جلسه شرکت کنند.

دولت دوحه قوانین عادی اش برای قرنطینه کردن بازدیدکنندگان خارجی را در مورد هیات های مذاکره کننده افغانی معلق کرده است. اما تمام اعضای دو هیات و خبرنگارانی که همراه با تیم دولت افغانستان از کابل به دوحه سفر می کنند، آزمایش ویروس کرونا را سپری کرده و منتظر پرواز اند.

کابل تمام زندانیان طالبان از زندانهای دولت افغانستان آزاد شده اند و حتی ۷ زندانی خطرناکی که عامل قتل شهروندان خارجی قرار داشتند نیز در دوحه تحت نظارت قرار می گیرند تا آخرین شرط طالبان هم برای شروع مذاکرات برآورده شود.

از سوی دیگر، طالبان نیز با آزادی چند نیروی ویژه دولت افغانستان، به خواسته کابل پاسخ مثبت داده است.

این گره ها پس از تماس رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشرف غنی، رئیس جمهور کشور باز شد.

اکنون دولت افغانستان و طالبان با آرایش قوا به مقابل هم می روند.

بیشتر از