مذاکرات صلح طالبان و دولت افغانستان با حضور امیر قطر برگزار می‌شود

وزرای خارجه آمریکا و پاکستان تمایل دارند در مذاکرات دوحه شرکت کنند

KARIM JAAFAR / AFP

براساس تازه‌ترین گزارش‌ها، شیخ تمیم آل ثانی، امیر قطر و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، نخستین دور مذاکرات دولت افغانستان را با طالبان آغاز خواهند کرد.

انتظار می‌رود ۲۱ عضو هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان برای شروع مذاکرات به زودی وارد دوحه پایتخت قطر شوند.

هیات مذاکره‌کننده طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر نیز از سفر پاکستان به دوحه بازگشتند و منتظر شروع مذاکرات‌اند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و شاه محمود قریشی، همتای پاکستانی او نیز تمایل دارند که در این نشست تاریخی که قرار است در هتل شرایتون دوحه برگزار شود، شرکت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتظار می‌رود دیپلمات‌هایی از کشورهای دوست افغانستان نیز در این جلسه شرکت کنند.

دولت دوحه قوانین عادی‌اش را برای قرنطینه بازدیدکنندگان خارجی در مورد هیات‌های مذاکره‌کننده افغانی معلق کرده است. اما تمام اعضای دو هیات و خبرنگارانی که همراه با تیم دولت افغانستان از کابل به دوحه سفر می‌کنند، آزمایش ویروس کرونا را انجام داده و منتظر پروازند.

پیش از این نمایندگان دو طرف دست کم دو بار سفر به دوحه را به تعویق انداخته‌اند.

اما در تازه‌ترین تحولات کابل تمام زندانیان طالبان از زندان‌های دولت افغانستان آزاد شده‌اند و حتی هفت زندانی خطرناکی که عامل قتل شهروندان خارجی شناخته شده‌اند نیز رها شده و قرار است در دوحه تحت نظارت قرار گیرند.

از سوی دیگر، طالبان نیز با آزادی چند نیروی ویژه دولت افغانستان، به خواسته کابل پاسخ مثبت داده است.

این گره‌ها پس از تماس رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشرف غنی، رئیس جمهور کشور باز شد.

اکنون دولت افغانستان و طالبان با آرایش قوا به مقابل هم می‌روند.

برای دولت افغانستان حفظ نظام و دستاوردهای ۱۹ساله و آتش‌بس دائم جدی‌ترین موضوعی است که در میز مذاکره مطرح می‌شود. اما طالبان که با حمایت پاکستان تشکیلاتی برای مذاکره ساخته است، بر بازگشت «امارت اسلامی» اصرار خواهد کرد.

معصوم استانکزی، رییس هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که تیم آن‌ها در مذاکره با طالبان از ارزش‌‎های افغانستان دفاع خواهد کرد. او در توییتی نوشت: «هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان به نمایندگی از ملت و دولت، مذاکرات صلح را به هدف یک افغانستان مترقی، آزاد و متحد که در آن حقوق همه شهروندان افغانستان حفظ شود، به‌زودی آغاز خواهد کرد.»

اگر دو طرف تحت فشار جامعه جهانی از مواضع خود اندکی کوتاه بیایند و برای پایان جنگ و خشونت ۴۰ساله گام بردارند، ایجاد حکومت وقت برای پیشبرد توافق صلح به یک بحث جدی تبدیل خواهد شد.

بیشتر از