چهارهزار کیلوگرم مواد منفجره نزدیک بندر بیروت پیدا شد

کارشناسان فرانسوی و ماموران اف‌بی‌آی به درخواست دولت لبنان به تحقیقات کمک می‌کنند

ویرانی‌های انفجار اخیر در بیروت، لبنان - JOSEPH EID / AFP

روز پنجشنبه ارتش لبنان اعلام کرد که بیش از چهار تن نتیرات آمونیوم در نزدیکی ورودی بندرگاه بیروت پیدا کرده، همان جایی که ماه پیش انفجاری عظیم بر اثر همین ماده منفجره رخ داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ۲۴، و به نقل از بیانیه ارتش لبنان، مهندسان ارتش که برای بازرسی فراخوانده شده بودند، ۴.۳۵ تن از این ماده خطرناک را در چهار کانتینر انبار شده در نزدیکی بندر یافتند. جزئیاتی در باره منشاء این محموله منتشر نشده‌است.

این کشف حدود یک ماه پس از انفجار فاجعه‌بار چهارم اوت صورت می‌گیرد که بخشی از شهر را ویران کرد و حدود ۱۹۰ نفر را کشت. به گفته مسئولان، انفجار ناشی از آتش گرفتن ۲۷۵۰ تن نتیرات آمونیوم بود که سال‌ها در شرایط غیرامن در بندر انبار شده‌بودند. در این انفجار ۶۰۰۰ نفر زخمی و عده زیادی بی‌خانمان شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، امدادگران نشانه‌هایی از حیات در زیر آوار منطقه‌ای در بیروت یافتند. ادی بیطار، امدادگر، به خبرنگاران گفت که یک اکیپ امداد با سگ‌های ردیاب، متوجه نشانه‌های تنفس و ضربان قلب در زیر آوار شده‌اند.

به گفته مروان عبود، شهردار بیروت، چهارشنبه شب، یک سگ ردیاب متعلق به اکیپ امدادی شیلی، بویی در این محل حس کرد. وی گفت: «شاید هنوز کسی زنده مانده باشد.»

در همین حال، کارشناسان شیمیایی فرانسه و ایتالیا که مشغول کار در ویرانه‌های بندرگاه هستند، ۲۰ کانتینر حاوی مواد شیمیایی خطرناک یافتند. ارتش لبنان بعدا گفت که این کانتینرها به محلی امن دور از بندر منتقل شده‌اند. به گفته مقام‌های لبنان، کارشناسان فرانسوی و ماموران پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) نیز به درخواست دولت لبنان به تحقیقات کمک می‌کنند.