آمریکا برخی مقامات دیوان بین‌المللی کیفری را تحریم کرد

دادستان‌های این نهاد در رده‌ای قرار گرفته‌اند که اغلب به تروریست‌ها و قاچاقچیان مواد مخدر اختصاص دارد

وزیر خارجه آمریکا، بنسوده (وسط تصویر) را متهم کرد که در هدف قرار دادن آمریکایی‌ها «کمک زیادی» کرده است-Bas Czerwinski / ANP / AFP

ایالات متحده، فاتو بنسوده، دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری را در فهرست تحریم قرار داد و این نهاد را متهم کرد که «همچنان آمریکایی‌ها را هدف قرار داده است.»

مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده با اعلام این تحریم‌ها، بنسوده را متهم کرد که در هدف قرار دادن آمریکایی‌ها «کمک زیادی» کرده است. او همچنین گفت فاکیسو موچوچوکو رییس بخش دادرسی دیوان کیفری بین‌المللی هم در فهرست تحریم قرار گرفته است.

طبق بیانیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده انم خانم بنسوده و آقای موچوچوکو در فهرست «تبعه‌های خاص» آمده است و بنابراین دارایی‌های‌شان مسدود می‌شود و شهروندان ایالات متحده حق نخواهند داشت با آن‌ها معامله کنند. فهرست «تبعه‌های خاص» اغلب به تروریست‌ها و قاچاقچیان مواد مخدر اختصاص دارد.

این اقدام تازه‌ترین واکنش دولت ترامپ در برابر دیوان کیفری بین‌المللی پس از آن است که این نهاد رسماً مجوز تحقیق و بررسی درباره جنایت‌های جنگی در افغانستان را صادر کرد.

این بررسی شامل همه طرف‌های درگیر در این مناقشه از جمله ایالات متحد خواهد بود.

این اولین دور تحریم‌ها علیه دیوان بین‌المللی کیفری نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه ژوئن دونالد ترامپ با صدور فرمان اجرایی تحریم‌هایی علیه مقاماتی از این دیوان که دست‌اندرکار بررسی مناقشه افغانستان هستند اعمال کرد.

دولت ترامپ پیش از اعمال این تحریم‌ها هم دشمنی خود را با این نهاد نشان داده بود.

این دیوان تصمیم گرفته حین بررسی سوء استفاده‌های نیروهای امنیتی فلسطین جرایمی را نیز که مدعی است اسرائیل علیه فلسطین انجام داده بررسی کند.

جز اسراییل هیچ حکومت غربی دموکراتیک دیگری از اقدامات ایالات متحد علیه دیوان کیفری بین‌المللی حمایت نکرده است.

رویه لجوجانه دولت ترامپ در عرصه بین‌المللی باعث انزوای ایالات متحده در میان هم‌پیمانان سیاسی‌اش شده است.

روز دوشنبه ایالات متحد علیه قطعنامه ضدتروریسم رأی داد چون بازگرداندن جنگجویان داعش که متولد افغانستان یا سوریه نیستند به کشورهای آنها در آن قید نشده بود. مقامات ایالات متحد گفتند اگر اجازه دهیم این جنگجویان در این کشورها بمانند «داعش نوین» به وجود خواهد آمد اما دولت‌های دموکراتیک غربی هم‌چون بریتانیا گفته‌اند نمی‌خواهند این جنگجویان بازگردانده شوند و ترجیح می‌دهند آنان را خارج از مرزهایشان محاکمه کنند.

ایالات متحد همچنین از همکاری با جامعه بین‌الملل برای کشف واکسن کووید-۱۹ خودداری می‌کند به این دلیل که سازمان جهانی بهداشت هم در این کار دست دارد.

مارک لئون گلدبرگ سردبیر خبرنامه یو ان دیسپچ (خبرنامه سازمان ملل متحد) گفت اقدامات اخیر دولت ترامپ باید «زنگ هشدار چندفوریتی برای سازمان ملل متحد» باشد.

او گفت: «فقط یک قدم کوچک تا اعمال تحریم ترامپ علیه مقامات سازمان جهانی بهداشت در راستای فرافکنی‌ عملکرد ضعیفش در مواجهه با کووید-۱۹ راه باقی است.»

دیوان بین‌المللی کیفری روز چهارشنبه در واکنش به اقدامات دولت ترامپ بیانیه‌ای صادر کرد.

«این اقدامات قلدرمآبانه علیه یک نهاد قضایی بین‌المللی و کارمندانش بی‌سابقه و به منزله حملات جدی علیه این عدالتخانه است... و در سطح وسیع‌تر علیه حاکمیت قانون.»

© The Independent