امضای نخستین توافق همکاری اسرائیل و امارات در حوزه مالی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، این قرارداد را ستود

«این قرارداد به ما کمک می‌کند سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه را گسترش دهیم و همکاری‌های وسیع‌تری داشته‌ باشیم»-NIR ELIAS / POOL / AFP

با امضای یک توافقنامه همکاری، موانع سرمایه‌گذاری میان امارات متحده عربی و اسرائیل برداشته می‌شود و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بازار سرمایه افزایش می‌یابد.

رویترز از این قرارداد که روز سه‌شنبه امضا شد، به‌عنوان نخستین توافقنامه همکاری امارات متحده عربی و اسرائیل در حوزه‌های بانکداری و مالی یاد کرده ‌است.

بر اساس این قرارداد، بانک مرکزی امارات متحده عربی با وزیر دارایی و قانون‌گذاران امور مالی اسرائیل به توافقی رسیدند که مطابق آن، یک کمیته مشترک در امور مالی و سرمایه‌گذاری‌ها تشکیل می‌دهند تا درباره ارتقای همکاری خدمات مالی با یکدیگر بحث و تبادل‌نظر کنند.

همچنین، آن‌ها درباره همکاری در حوزه‌های خدمات بانکی و مقررات پرداخت و چگونگی رسیدن به استانداردهای بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری بحث و گفتگو می‌کنند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، این قرارداد را ستود و گفت که چنین قراردادی «به ما کمک می‌کند سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه را گسترش دهیم و همکاری‌های وسیع‌تری داشته‌ باشیم.»

او ادامه داد که «به‌زودی توافقنامه‌های دیگری را در بخش‌های هوانوردی، گردشگری، تجارت و غیره اعلام می‌کنیم.»

به طور جداگانه، دفتر دولتی سرمایه‌گذاری ابوظبی (ADIO) و «سرمایه‌گذاری در اسرائیل» که بخشی از وزارت اقتصاد این کشور است، بیانیه مشترکی صادر کردند و توضیح دادند که برنامه‌ای را برای ایجاد همکاری رسمی تعریف کرده‌اند.

در بیانیه آن‌ها آمده است: «این سازمان‌ها حوزه‌های همکاری سودمند برای دو طرف را کشف می‌کنند تا به گشایش فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری و شراکت شرکت‌های اسرائیل و ابوظبی کمک کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه تأکید کرده که تمرکز اصلی این توافقنامه «بر ابتکار و فناوری خواهد بود.»

یک جلسه ابتدایی میان زیوا ایگر، مدیر اجرایی «سرمایه‌گذاری در اسرائیل» و منیره هشام الکتب، مسئول امور همکاری‌های بین‌المللی دفتر دولتی سرمایه‌گذاری ابوظبی به‌صورت مجازی برگزار شد. جلسات بعدی در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد.

پس‌ازاین جلسه مجازی، ایگر در بیانیه‌ای اظهار داشت: «اکوسیستم اسرائیل چیزهای زیادی برای عرضه به اقتصاد امارات متحده عربی دارد؛ به‌خصوص در حوزه‌های علوم زیستی، فناوری پاک، فناوری کشاورزی و بخش‌های انرژی.»

طارق بن هندی، مدیرعامل دفتر دولتی سرمایه‌گذاری ابوظبی هم گفت که گروه حفاظت از سرمایه‌گذاری در این دفتر «ارتباطات بخش اکوسیستم ابوظبی را تسهیل خواهد کرد و در ماه‌های آینده فرصت‌هایی پیدا خواهند شد.»

۱۳ ماه اوت اعلام شد که امارات متحده عربی و اسرائیل به یک توافق تاریخی برای عادی‌سازی روابط رسیده‌اند.

بیشتر از جهان