نشست «همه جانبه» افغانستان و پاکستان در آستانه مذاکرات صلح

این دیدار در فضای بی اعتمادی شدید صورت می‌گیرد

سهیل محمود (سمت راست) با حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان دیدار و گفتگو کرد- عکس از خبرگزاری آریا نیوز

یک هیات ۴۰ نفره پاکستانی به ریاست سهیل محمود، معاون وزیر خارجه این کشور وارد کابل شده و در دومین نشست «برنامه اقدام مشترک افغانستان و پاکستان» شرکت کرده است.

دو همسایه در این چارچوب در پنج مورد توسعه مناسبات سیاسی و دیپلماتیک، همکاری‌های نظامی، همکاری‌های اطلاعاتی، رسیدگی به مسائل اقتصادی و امور پناهجویان گفتگو کرده‌اند.

در یک سال پر از فراز و نشیب در روابط دو همسایه، برای نخستین بار است که این نشست برگزار می‌شود.

میرویس ناب، معاون وزیر خارجه افغانستان می‌گوید: ‌«برنامه اقدام مشترک افغانستان و پاکستان برای صلح و همبستگی در سال ۲۰۱۸ ایجاد شده است. اهمیت این دور مذاکرات برنامه اقدام مشترک به این خاطر بسیار زیاد است که برای اولین بار بیشتر از یک سال می‌شود که مذاکرات دوجانبه به این سطح صورت نگرفته بود و حالا مذاکرات صورت گرفت. این یک فرصت را فراهم کرد که روابط خود را با پاکستان در همه بخش‌ها ارزیابی کنیم و از جانب دیگر روی برنامه‌های بعدی برای برداشتن موانع و توسعه مناسبات توجه کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او این دیدار را با دستاوردهای هدفمند خواند:‌ «در بخش سیاسی و دیپلماتیک دستاوردهایی که داشتیم این است که پاکستان از افغانستان دموکراتیک و مستقل حمایت می‌کند و همچنین از دستاوردهایی که در ۱۹ سال قبل داشتیم، جمهوری اسلامی پاکستان حمایت می‌کند. از طرز فکر و پیام‌های مثبت که برای توسعه مناسبات هیات پاکستانی آورده بودند صمیمانه تشکر می‌کنیم.»

سهیل محمود همچنین با حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز دیدار و گفتگو کرد. این دیدار در فضای بی اعتمادی شدید صورت می‌گیرد. پاکستان آشکارا از گروه طالبان میزبانی و حمایت می‌کند و این بیم به وجود آمده است که ممکن است اسلام آباد گروه طالبان را جایگزینی برای دولت دموکراتیک افغانستان مد نظر داشته باشد.

براساس بیانیه خبری وزارت خارجه افغانستان، معاون وزیر خارجه پاکستان به آقای اتمر گفته است: ‌«رهبری پاکستان اراده قوی در خصوص تقویت و گسترش روابط دوجانبه دارد و در مورد حمایت همه جانبه کشورش از روند صلح به رهبری و مالکیت افغانها و آغاز سریع گفتگوهای صلح اطمینان می دهد.»

آقای اتمر هم به این نگرانی پاکستان پاسخ داده است که کشورش «اراده و عزم راسخ در جهت گسترش روابط دوجانبه در عرصه‌های مختلف با پاکستان» دارد.

این نشست در حالی صورت می گیرد که پاکستان آشکار از رهبری طالبان میزبانی و حمایت می‌کند و بیم آن وجود دارد که اسلام آباد سیاست جایگزین نظام دموکراتیک افغانستان با طالبان را دنبال کند. پاکستان در این نشست بار دیگر گفته است که از دولت جمهوری در افغانستان و روند صلح به رهبری افغانها پشتیبانی می‌کند.

از سوی دیگر، این نشست با بالا گرفتن تنش‌های مرزی بین دو همسایه که ۲۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند برگزار می‌شود.

کابل و اسلام‌آباد که از دهه‌ها دارای اختلافات سیاسی، امنیتی در محور اختلافات مرزی‌اند و دو کشور دو سال پیش با هدف مدیریت موثر مرزها و حل اختلافات از مجاری دیپلماتیک و سیاسی اقدام به تشکیل برنامه مشترک صلح و همبستگی تحت عنوان برنامه اقدام مشترک «APAPPS» کردند که بار اول پارسال در اسلام آباد برگزار شد.

افغانستان ادعای ارضی دارد و مرز با پاکستان را به رسمیت نمی‌شناسد و آنرا «خط فرضی دیورند» می‌خواند. ارتش پاکستان سه سال است که پروژه حصارکشی هزار و ۲۰۰ کیلومتر از حساس‌ترین بخشهای مرز مشترک با افغانستان را آغاز کرده و تاکنون ۹۰۰ کیلومتر از مرز مشترک را حصار کشیده است.

آقای اتمر در نشست با مقامهای پاکستانی درباره آینده اتصال منطقه‌ای، توسعه تجارت و حمل‌و‌نقل و تمدید خط آهن «حیرتان کابل پیشاور» و «حیرتان هرات قندهار کویته» نیز گفتگو کرده است.

بیشتر از