بازگشت قرنطینه به کره جنوبی

شهردار سئوال از ۱۰میلیون شهروند پایتخت خواست تا جای ممکن فعالیت‌های روزمره خود را تا تاریخ ۶ سپتامبر «متوقف» کنند

دستور مقامات دولتی و حکومتی به تنهایی نمی‌توانند مانع فعالیت‌های روزانه شهروندان باشند-Jung Yeon-je / AFP

کره جنوبی برای دفع موج جدید ویروس کرونا، برای دومین بار مقررات قرنطینه را در سطح کشور فعال کرده و از مردم خواسته بار دیگر به قوانین فاصله‌گیری اجتماعی پایبندی نشان دهند.

به گفته جونگ یون کیونگ، مدیر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های کره جنوبی، در بیانیه‌ای روز یکشنبه «دستور مقامات دولتی و حکومتی به تنهایی نمی‌توانند مانع فعالیت‌های روزانه شهروندان باشند. از عموم ملت می‌خواهیم که در طول هفته آینده مقررات فاصله‌گیری اجتماعی را به طور کامل اجرا کنند.»

سو جونگ هایوپ، شهردار سئوال، نیز از ۱۰ میلیون شهروند پایتخت خواست تا جایی که امکان دارد فعالیت‌های روزمره خود را تا تاریخ ۶ سپتامبر «متوقف» کنند. مقررات جدید در این تاریخ مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

از ۲۵ میلیون مورد ابتلا به کووید-۱۹ در سراسر جهان تاکنون، سهم مردم آسیای جنوب شرقی کمتر از ۲۰ هزار نفر بوده که فقط ۳۲۴ نفر از این بیماری جان باخته‌اند. این امر موجب توجه جامعه بین‌المللی به عزم راسخ این ملت در مواجهه با ویروس عالم‌گیر را فراهم آورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما این کشور طی دو هفته اخیر شاهد افزایش موارد ابتلا بوده، که با ۴۴۱ مورد در روز پنج‌شنبه، بالاترین میزان طی یک روز را پس از ماه‌ها ثبت کرده است.

روز یکشنبه ۲۳۸ مورد دیگر نیز به ثبت رسید که هجدهمین بار است که موارد ابتلا در یک روز عددی سه رقمی بوده است.

دولت کره جنوبی از روز ۱۶ آگوست شروع به اعمال تدریجی مقررات فاصله‌گیری اجتماعی خود کرد به طوری که ابتدا به تعطیلی مدارس عمومی، کلوپ‌های شبانه و کلیسا‌ها پرداخت و سپس تجمع بیش از ۵۰ نفر را ممنوع کرد.

اما هیچ یک از این اقدامات تا کنون مانع گسترش ویروس نشده‌اند.

در جدیدترین سخت‌گیری‌ها، مراکز آموزش خصوصی (موسوم به «مدارس پرخوانی») برای اولین بار تعطیل شده و رستوران‌ها، میکده‌ها و دکه‌های غذافروشی حالا فقط تا ۹ شب می‌توانند کار کنند.

پس از آن که معلوم شد یک فروشگاه استارباکس در پاجو، در شمال سئول، مرکز شیوع ویروس به بیش از ۶۰ نفر بوده، قهوه‌فروشی‌ها فقط می‌توانند خدمات تحویل در محل یا «بگیر و ببر» ارائه دهند.

ادارات دولت و شرکت‌ها نیز کارمندان خود را به کار از خانه تشویق می‌کنند و ساعات شلوغ دوشنبه صبح به وضوح با شروع هفته جاری خلوت‌تر شده است.

یون تائی هو، مسئول وزارت بهداشت اظهار امیدواری کرده که محدودیت‌های اخیر باعث شود موارد ابتلا تا پایان هفته کاهش پیدا کند.

افزایش موارد جدید ابتلا همچنین موجب نگرانی از بابت کمبود جا در بیمارستان‌ها شده و نزدیک به ۱۶ هزار پزشک مقیم و انترن در اعتراض به طرح‌های دولت مبنی بر افزایش کادر پزشکی بیمارستان‌ها دست به اعتصاب زده‌اند.

وزیر بهداشت روز دوشنبه آزمون مجوز پزشکی روز سه شنبه را به هفته بعد موکول کرد چرا که بیش از ۹۰ درصد دانشجویان پزشکی از امتحان انصراف داده و به اعتراضات پیوستند.

کارآموزان و دانشجویان پزشکی می‌گویند طرح‌های دولت موجب اشباع بازار خدمات پزشکی می‌شود که همین الان هم بسیار رقابتی است. آنها افزایش حقوق کارآموزان را راهی برای حل مشکل کمبود پزشک در مناطق دور از شهر می‌دانند.

© The Independent

بیشتر از جهان