هم‌رسانی متن ضدیهودی در حساب توییتر بایگانی اف‌بی‌آی دردسر ساز شد

به گفته اف‌بی‌آی متن قراردادهای بزرگان صهیونیست طی فرایندی خودکار و «سهواً» هم‌رسان شده است

جرایم نفرت‌پراکنی علیه یهودیان در سال‌های اخیر در ایالات متحده افزایش یافته و مرزهای جدیدی را درنوردیده است -Olivier DOULIERY / AFP

در دورانی که میزان جرایم ضدیهودی در ایالات متحده حدنصاب‌های قبلی را پشت سر گذاشته است، همرسان کردن اینترنتی یکی از بدنام‌ترین متن‌های ضدیهودی در حساب توییتر خودکار اف‌بی‌آی سبب شد تا انتشار نادانسته این تبلیغات پرنفرت با انتقادات شدیدی مواجه شود. 

«قراردادهای بزرگان صهیون» که نخستین بار در سال ۱۹۰۳ منتشر شد حاوی اطلاعاتی دروغین در مورد نقشه یهودیان برای سیطره یافتن بر جهان است. بی‌اساس بودن مطالب این نوشته در اوایل دهه ۱۹۲۰ برملا شد اما پیش از آن در سراسر جهان و از جمله توسط هنری فورد تاجر آمریکایی منتشر شده بود و آن را به عنوان واقعیت‌های تاریخی در مدارس آلمان نازی تدریس کرده بودند. 

با آن که دقیقاً مشخص شد این متن دروغین ساخته و پرداخته مبلغان یهودی‌ستیز است، حتی امروزه نیز گروه‌های نفرت‌پراکن بسیاری از مطالب و دروغ‌های آن از جمله نقشه یهودیان برای سیطره یافتن بر جهان، استفاده ضدتبلیغاتی علیه یهودیان می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 بایگانی توییتری اف‌بی‌آی دیروز نشانی اینترنتی نسخه‌ای از این متن را بدون هیچ توضیحی همرسان کرد. این حساب توییتری به صورت خودکار عمل می‌کند و به درخواست‌های در چارچوب قانون آزادی گردش اطلاعات پاسخ می‌دهد و به علت درخواست یا همرسان کردن متن‌ها کاری ندارد. 

این متن مشخص که اف‌بی‌آی نشانی آن را همرسان کرد نسخه‌ای اسکن شده از متنی منتشره در دهه ۱۹۶۰ یا ۱۹۷۰ است که نامه‌های مختلف ارسالی و دریافتی مقامات اف‌بی‌آی در همان زمان را همراه دارد و در این نامه‌ها مردم اطلاعات بیشتری در مورد محتوای متن از اف‌بی‌آی درخواست کرده‌اند. 

کاربران مختلف توییتر بابت همرسان کردن این نشانی از اف‌بی‌آی عصبانی شدند. خبرنگاری به نام جولیا یوف نوشت: «سلام به خدمتگزاران مردم در اف‌بی‌آی. چه خبر شده؟ چرا در یکی از صفحه‌های رسمی‌تان توهمات یهودستیزانه صد سال پیش را منتشر کرده‌اید؟» 

پس از آن که اعتراض‌ها اوج گرفت توضیحی در این صفحه توییتری اف‌بی‌آی منتشر شد. 

«اوایل امروز طی فرایندی خودکار مطالبی طبق قانون گردش آزاد اطلاعات و بدون بررسی بیشتر موضوع، در تارنمای اف‌بی‌آی و صفحه توییتری قانون گردش آزاد اطلاعات انتشار یافت. متاسفیم که انتشار این مطالب سهواً باعث ناراحتی اجتماع شد. 

عموم مردم برای اف‌بی‌آی اطلاعات می‌فرستند که به صورت دائمی در قالب فایل‌هایی ذخیره می‌کنیم و طبق قانون آزادی انتشار اطلاعات در اختیار درخواست‌کنندگان می‌گذاریم. اف‌بی‌آی باید فایل‌های قدیمی را پردازش کند زیرا برخی از آن‌ها ممکن است توهین‌آمیز باشند.» 

البته توییت اصلی اف‌بی‌آی هم‌چنان فعال است و این سازمان به تبعات احتمالی آن رسیدگی نکرده است در حالی که این توییت حدود ۹ هزار بار همرسان شده است. 

مطلبی که اف‌بی‌آی نشانی آن را همرسان کرده است با انتقاد زیادی مواجه شده است اما برخی از کاربران نیز از این مطلبی که مدت‌ها است بی‌اعتباری آن ثابت شده است حمایت کردند و یکی از آن‌ها نوشته است: «ده‌ها سال است که به ما گفته‌اند متن قراردادهای بزرگان صهیون متنی ضدیهودی و دروغ‌هایی بی‌اساس است اما دقیقاً چنین چیزی رخ داده است و خودشان هم این کار را کرده‌اند. به نظر من "تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها" و کاملاً مطالب آن متن صحت دارد.»

جرایم نفرت‌پراکنی علیه یهودیان در سال‌های اخیر در ایالات متحده افزایش یافته و مرزهای جدیدی را درنوردیده است. به گزارش انجمن مبارزه با افترا پارسال شمار چنین جرایمی در ایالات متحد بیش از دو هزار مورد بوده است. از دهه ۱۹۷۰ که این سازمان شروع به رصد این جرایم کرده است این بالاترین آمار آن بوده است. طبق داده‌هایی که این سازمان گرد آورده است احساس ناامنی یهودیان ایالات متحده در قیاس با ده سال پیش افزایش یافته است. 

از جمله جرایمی که در سال‌های اخیر به فضای خشونت دامن زده است دو تیراندازی به جمعیت حاضر در کنیسه‌های یهودیان بود که در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ رخ داد. در تابستان سال ۲۰۱۷ نیز گروهی از فعالان سفیدپوست راست افراطی، تظاهراتی در شارلوتزویل ایالت ویرجینیا برپا کردند. این افراد مشعل‌های روشنی در دست داشتند و شعار می‌دادند: «یهودی برو گمشو»

© The Independent

بیشتر از جهان