ضدعفونی کردن هواپیما علیه ویروس کرونا با پرتو فرابنفش

شرکت بوئینگ مشغول آزمایش روشی است که تاثیر آن بر عوامل بیماری زا ثابت شده

بوئینگ اکنون مشغول آزمایش این دستگاه است تا تا ثابت شود که علیه ویروس کرونا موثر است- Eric PIERMONT / AFP

بوئینگ از صفحه نور فرابنفش جدیدی برای ضدعفونی کردن هواپیماها رونمایی کرد که ثابت شده علیه ویروس کرونا موثر است.

این شرکت سازنده هواپیما در ماه آوریل سال جاری از این وسیله دستی پرده برداشت و اکنون در حال آزمایش آن بر روی هواپیمای اکودمونستریتور (ecoDemonstrator) است که یکی از هواپیماهای Dreamliner ساخت بوئینگ است که توسط این شرکت و شرکای آن، هواپیمایی اتحاد و سازمان ناسا، برای انجام آزمایش‌هایی در زمینه نوآوری‌های هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از این دستگاه خیلی ساده است: این صفحه در فاصله‌ای چند سانتیمتری از سطحی که باید ضدعفونی شود نگه داشته می‌شود و با حرکت بر روی سطوح، آنها را تمیز می‌کند.

فرض بر این است که هر جایی که نور فرابنفش به آن بتابد، ضدعفونی می‌شود و در تحقیقات سابق هم ثابت شده بود که نور فرابنفش برای خنثی کردن عوامل بیماری‌زا موثر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بوئینگ اکنون مشغول آزمایش این دستگاه است تا تا ثابت شود که علیه ویروس کرونا موثر است و نیز استفاده از آن هم برای فردی که دستگاه را به دست گرفته و هم برای سطوح و موادی که بر روی آن تابیده می‌شود، بی‌خطر و ایمن است.

این دستگاه به ویژه در کابین خلبانان مفید است، چرا که تجهیزات الکترونیکی حساس موجود در آنجا نیازمند استفاده حداقلی از مایعات ضدعفونی کننده است.

بوئینگ همچنین اظهار داشت که این دستگاه که در جعبه‌ای چرخدار جمع می‌شود، در فضایی تنگ و محدود جا می‌گیرد که می‌تواند برای ضدعفونی کردن توالت‌ها استفاده شود، و می‌تواند کل کابین خلبانان را طی ۱۵ دقیقه ضدعفونی کند.

اگر آزمایش‌های این شرکت حاکی از تاثیر کامل این دستگاه باشد، بوئینگ می‌گوید ممکن است با تولید‌کننده‌ای همکاری کند تا «معرفی این دستگاه به بازار را تسریع» بخشد.

بوئینگ پیش‌تر از طرح دستشویی‌هایی که به صورت خودکار تمیز می‌شدند سخن گفته بود که آنها نیز از نور فرابنفش بهره می‌برند.

اما به جای استفاده از نور فرابنفش UV A یا UV B که برای برنزه کردن یا کاشت گیاهان استفاده می‌شوند، این شرکت از نوری استفاده کرده است که «پرتو فرابنفش دور» (far UV light) نامیده می‌شود و برای انسان بی‌خطر است.

در این طرح، نور فرابنفش بر سطوحی تابانده می‌شود که به شدت تحت تماس با بدن افراد قرار دارند، مانند صندلی توالت و سینک دستشویی، و آنها را ضدعفونی می‌کند. ظاهرا این نور باعث نابودی باکتری‌ها هم می‌شود، و در نتیجه بوی نامطبوع توالت هم محو خواهد شد.

جیمی چیلدرس، متخصص فنی و مهندس تحقیقات و فناوری بوئینگ، گفت: «نور فرابنفش تمام میکروب‌های شناخته شده را از بین می‌برد، چرا که به معنی واقعی کلمه باعث انفجار آنها می‌شود. این نور مطابق با طنین فرکانسی است که پیوندهای مولکولی در لایه خارجی میکروب‌ها دارند.»

© The Independent

بیشتر از جهان