مدیرعامل بوئینگ از سمت خود برکنار شد

بحران سقوط‌های مرگ‌آور هواپیمای ۷۳۷ مکس دلیل اصلی این برکناری‌ست

سقوط‌‌های هواپیمای ۷۳۷ مکس در مجموع باعث مرگ ۳۴۶ نفر شد  - REUTERS/Sarah Silbiger/File Photo

دنیس مولنبرگ، مدیرعامل بوئینگ در پی سقوط‌های مرگ‌آور هواپیمای ۷۳۷ مکس، از سمت خویش استعفا کرد.

به گفته این شرکت هواپیماسازی، دیوید کالهون، دبیر فعلی هیات مدیره بوئینگ جانشین آقای مولنبرگ خواهد شد و از ۱۳ ژانویه ۲۰۲۰ هدایت این شرکت را عهده‌دار خواهد شد و لارنس کلنر، عضو فعلی هیات مدیره، دبیری آن را بر عهده خواهد گرفت.

بعد از انتشار این خبر سهام شرکت ۲.۷ درصد افزایش یافت.

شرکت بوئینگ اکنون در حال رویارویی با بحران سقوط دو هواپیمای ۷۳۷ مکس در ۱۴ ماه گذشته است که موجب مرگ سرنشینان آنها شد.

هفته گذشته، بوئینگ اعلام کرد تولید هواپیمای ۷۳۷ مکس را متوقف خواهد کرد، هوایپمایی که در دو سانحه‌ هوایی ماه‌های گذشته مورد استفاده قرار گرفته بود و در مجموع موجب مرگ ۳۴۶ نفر شد.

در ماه مارس ۲۰۱۹ درست چند روز بعد از آنکه بوئینگ ۷۳۷ مکس هوایپمایی اتیوپی در شرایطی مشابه سقوط هواپیمای لایون ایر در ماه اکتبر گذشته، سقوط کرد، این هواپیما در سراسر دنیا به زمین نشانده شد و دیگر اجازه پرواز نیافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان به زمین نشاندن این هواپیما، شرکت هواپیماساز امریکایی به تولید هواپیمای پرفروش خود با روندی آهسته‌تر ادامه داد. بوئینگ بیش از ۴۵۰۰ سفارش از هواپیماهای دوقلوی خود را روی دست دارد. 

برای ۹ ماه گذشته بوئینگ سعی در حل مشکل نرم‌افزار ضد ایستایی هواپیمای خود بود که به نام سیستم «افزایش ویژگی‌های مانور» معروف است. در هر دو سقوط مرگبار، این سیستم باعث شد دماغه هواپیما به طرف زمین نشانه رفته و تلاش‌های خلبانان برای جلوگیری از آن بی‌تاثیر بود.

در ماه اکتبر، آقای مولنبرگ در مجلس ایالات متحده درباره این سقوط‌ها مورد سوال قرار گرفت.

بوئینگ گفته است «تغییر ریاست شرکت امری ضروری بود تا در آینده و حین همکاری و بازسازی ارتباطات با قانون‌گذاران، مشتریان و تمام سهام‌داران خویش، اعتمادها را دوباره به خود جلب نماییم.»

با اتکا به ریاست جدید این هواپیماساز امریکایی گفته است «در تدابیر خود برای شفاف و پاسخگو بودن تجدید میثاقی دوباره خواهد داشت تا به طریقی کارآمد و پیشگیرانه با اداره هوانوردی فدرال و سایر نهادهای قانون‌گذار بین‌المللی و همچنین مشتریان خویش ارتباطی سازنده داشته باشد.»

آقای کلنر گفت: «به نیابت از تمام اعضای هیات مدیره باید بگویم خیلی خرسندم که دیوید قبول کرد هدایت بوئینگ را در این مقطع بحرانی عهده‌دار شود.»

او افزود: «دیوید به شدت در این صنعت با تجربه است و سابقه درخشانی از هدایت قدرتمند کارمندان داشته و با چالش‌های پیش رو کاملا آشنا است. من و سایر اعضای هیات مدیره مشتاق همکاری با وی و سایر تیم بوئینگ هستیم تا خاطرنشان سازیم امروز به نقطه عطفی در آینده شرکت ما مبدل خواهد گشت.»

آقای کالهون گفت: «من عمیقا به آینده بوئینگ و هواپیمای ۷۳۷ مکس ایمان دارم. مفتخرم که هدایت این شرکت بی‌نظیر را با بیش از ۱۵۰ هزار کارمند منحصر به فرد بر عهده می‌گیرم و کارمندانی را هدایت می‌کنم که با وقف تمام تلاش خود مشغول خلق آینده هوانوردی هستند.»

© The Independent