کرونا حس بویایی را بیشتر از سرماخوردگی یا آنفلوآنزا ضعیف می‌کند

پژوهشگران دریافتند که مبتلایان به ویروس کرونا قادر به تشخیص مزه‌های شیرین و تلخ نیستند

از دست دادن حس بویایی یا چشایی در کنار تب یا سرفه‌های بی‌سابقه و مداوم از علایم ابتلا به ویروس کرونا است-PIXABAY

محققان دریافتند مبتلایان به عفونت کووید-۱۹ ممکن است حس بویایی خود را از دست بدهند و در چنین حالتی، این عارضه در آن‌ها «بسیار شدید‌تر» از مبتلایان به سرماخوردگی شدید یا آنفلوانزا است.

پژوهشگرانی از سراسر اروپا شامل متخصصانی از دانشگاه آنگلیای شرقی، از دست دادن بویایی و چشایی را در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ با سایر مبتلایان به عفونت‌های ناحیه بالایی ریه مقایسه کردند.

این بررسی کوچک که بر روی ۳۰ نفر انجام شد، همچنین نشان داد که بر خلاف مبتلایان به سرماخوردگی معمولی یا آنفلوآنزا، بیماران کرونایی نمی‌توانند مزه‌های شیرینی و تلخی را حس کنند.

پژوهشگران امیدوارند که این یافته‌ها که در نشریه رینولوژی منتشر شده است، به ابداع آزمایش‌های بویایی و چشایی برای غربالگری سریع‌تر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ و تشخیص آن‌ها از مبتلایان به سایر انواع آنفلوانزا در زمستان کمک کند.

دولت بریتانیا در ماه مه از دست دادن بویایی یا چشایی را نیز در کنار تب یا سرفه‌های بی‌سابقه و مداوم، به فهرست علایم ابتلا به ویروس کرونا افزود.

به افرادی که چنین علایمی دارند، توصیه شده است که خود را در خانه قرنطینه کنند و آزمایش کووید-۱۹ بدهند.

سرپرست این پژوهش، استاد کارل فیلپات از دانشکده پزشکی نورویچِ دانشگاه آنگلیای شرقی، در این مورد گفت: «این یافته‌ها هیجان‌انگیز است، چون نشان می‌دهد که می‌توان از آزمایش بویایی و چشایی برای تشخیص بیمارن کرونایی از مبتلایان به سرماخوردگی و آنفلوآنزا استفاده کرد.»

«البته چنین آزمایش‌هایی نمی‌تواند جانشین ابزارهای تشخیص رسمی مانند نمونه‌برداری از گلو شود، اما در مواقعی که انجام دادن آزمایش‌های معمول ممکن نباشد یا غربالگری فوری لازم باشد، به‌خصوص در سطح مراقبت‌های اولیه، در بخش فوریت‌ها یا در فرودگاه‌ها، می‌توان از این گزینه‌ها استفاده کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفته‌های گذشته نگرانی‌ها از تشخیص بیماران کرونایی از مبتلایان به سایر بیماری‌هایی با علایم مشابه در فصل زمستان که در آن احتمال ابتلا به عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی معمولی و آنفلوانزا بیشتر می‌شود، بالا گرفته است.

این پژوهشگران آزمایش بویایی و چشایی را روی ۱۰ بیمار کرونایی، ۱۰ مبتلا به سرماخوردگی شدید، و ۱۰ فرد سالم انجام دادند.

استاد فیلپات گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد از دست دادن بویایی در بیماران کرونایی بسیار شدیدتر است.»

«این بیماران کمتر از دیگران قادر به تشخیص بو بودند و نمی‌توانستند تلخی را از شیرینی تشخیص دهند.»

او افزود این یافته‌ها حاوی شواهد بیشتری در تأیید این نظریه‌ است که کووید-۱۹ مغز و دستگاه عصبی مرکزی را دچار عفونت می‌کند.

او گفت: «یافته‌های ما دستکم تا حدی نشان می‌دهد که در برخی از بیماران کرونایی، دستگاه عصبی مرکزی تا حدودی درگیر می‌شود.»

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری پرس اسوسییشن

© The Independent

بیشتر از زندگی