آزادی زندانیان خطرناک طالبان «در ازای رهایی کوماندوهای افغان»

طالبان شروع مذاکرات سرنوشت‌ساز صلح با دولت افغانستان را به آزادی ۳۲۰ زندانی دیگر خود مشروط کرده است

زندانی های آزاد شده طالبان- ۱۳ اوت ۲۰۲۰-AFGHANISTAN'S NATIONAL SECURITY COUNCIL (NSC) / AFP

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که «هیچ تغییری در برنامه آزادی زندانیان طالبان» به وجود نیامده و زندانیان طالبان تا زمانی که کوماندوهای افغان گروگان طالبان آزاد نشوند در حبس می‌مانند.

طالبان شروع مذاکرات سرنوشت‌ساز صلح با دولت افغانستان را به آزادی ۳۲۰ زندانی دیگر خود مشروط کرده است.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان ساعتی پیش در توییتی گفت:‌ «پیش از این که دولت برنامه آزادی ۳۲۰ زندانی باقی‌مانده طالبان را از سر گیرد، طالبان باید کوماندوهای ما را که در گرو دارند، آزاد کنند.»

گفته می‌شود دست‌کم ۳۰ تن از نیروهای ویژه افغان در قید طالبان هستند. این نیروها برای مبارزه با شورشیان و نجات گروگان‌ها در مناطق تحت کنترل طالبان فرود می‌آیند و عملیات نظامی‌انجام می‌دهند. روشن نیست طالبان این کوماندوهای افغان را در کجا و چگونه توانسته‌اند گروگان بگیرند.

بر اساس گزارش‌ها، این کوماندوها از خاک افغانستان خارج شده و در زندانی در آن سوی مرز در پاکستان نگهداری می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید:‌ «حالا زمانش است که طالبان دست به کار شوند و به تلاش‌های صلح کمک کنند تا نتایج مورد نظر حاصل شود.»

گروه طالبان نپذیرفته‌اند که این سربازان افغان را در قید دارند. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته بود که آنها تمام هزار زندانی دولت افغانستان را طبق برنامه آزاد کرده‌اند و حالا زمان آن است که دولت افغانستان نیز ۵ هزار زندانی طالبان را براساس موافقتنامه صلح قطر بین آمریکا و طالبان آزاد کند.

تاخیر در آزادی زندانیان مذاکرات صلح دولت با طالبان را که قرار بود شش ماه پیش شروع شود تاکنون به تعویق انداخته است.

اما عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه و حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه کشور در روزهای گذشته گفتند روند رهایی ۳۲۰ زندانی «خطرناک» طالبان تا پایان هفته جاری یکسره و مذاکرات صلح بین‌الافغانی هم احتمالا در اوایل ماه سپتامبر در دوحه برگزار خواهد شد.

در میان این ۳۲۰ نفر زندانی باقی‌مانده طالبان، افرادی هم هستند که در قتل سربازان استرالیایی و فرانسوی دست داشته‌اند. رهبران دو کشور از افغانستان و آمریکا خواسته اند که قاتلان شهروندان‌شان را آزاد نکنند.

بر اساس گزارش‌ها، از این میان شش تن آنها در قتل سربازان فرانسوی و سه تن دیگر در حمله بر سربازان استرالیایی و آمریکایی دست داشته‌اند.

در تازه ترین مورد امانوئل مکرون، رئيس جمهور فرانسه در تماس تلفنی با اشرف غنی، همتای افغانش درباره آزادی زندانیان گفت‌وگو کرد.

صدیق صدیقی، سخنگوی آقای غنی می‌نویسد:‌ «رئیس جمهور فرانسه حمایت خویش را از پروسه صلح ابراز کرده گفت که دولت افغانستان تمام تعهدات خود را در قسمت صلح عملی کرده است و اکنون طالبان باید با اعلام آتش‌بس به تعهدات‌شان وفا نمایند. در این صحبت تلفنی هر دو جانب روی پروسه رهایی زندانیان طالبان و اسیران دولت افغانستان نزد طالبان، نیز صحبت نمودند.»

با وجود آن، تنها چند هفته به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است و اگر گره صلح افغانستان باز شود، این دستاورد دولت ترامپ در آستانه این انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند به پیروزی دوباره او کمک کند.

بیشتر از