ترکیه و امارات در مسیر افزایش تنش

ترکیه تهدید کرد که جنگنده‌های اماراتی را هدف قرار می‌دهد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه- ADEM ALTAN / AFP

به دنبال افزایش تنش میان ترکیه و یونان، پای کشورهای دیگر نیز به این نزاع باز شده است. در تازه‌ترین مورد، ترکیه به امارات متحده عربی در رابطه با اقداماتش هشدار داد و این کشور را تهدید به حمله کرد.

یک مقام دولتی ترکیه که نخواست نامش فاش شود، به روزنامه القدس‌العربی گفته است: «اگر جنگنده‌های اماراتی به حریم دریایی ترکیه یا اطراف کشتی «عروج رئیس» که در نزدیکی جزیره کِرِت مشغول حفاری است، نزدیک شوند، بی‌تردید هدف قرار خواهند گرفت.»

وی در ادامه افزود: «امارات بیش از حد و اندازه خود در حال ایفای نقش است» و به قول او «با آتش بازی می‌کند» و اگر به آب‌های ترکیه نزدیک شود، «پاسخ سختی خواهد گرفت».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تنش بین امارات و ترکیه از مدت‌ها پیش و به دلیل تضاد منافع آغاز شده است. امارات در لیبی، سوریه و مصر نفوذ بسیاری دارد و به دلیل حمایت ترکیه از گروه‌های دیگر، این دو کشور به تضاد منافع برخورده‌اند.

از سوی دیگر، بهبود رابطه اسرائیل با امارات، ترکیه را نگران کرده است. پس از اعلام عادی‌سازی روابط بین این دو کشور، تلویزیون ترکیه نیز عکس‌العمل نشان داد. «امارات تلاش دارد در همکاری با تل آویو موضع خود را در مقابل ترکیه مستحکم کند و هشدار داد که آنکارا بی‌تردید پاسخ سختی به هر جنگنده یا کشتی اماراتی که وارد آب‌ها یا حریم هوایی ترکیه در شرق دریای مدیترانه شوند، خواهد داد.»

همچنین مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، امارات را به خیانت به «آرمان فلسطین» متهم کرد. او در این باره گفت: «این کشوری است که به برخی از کشورهای عربی در مورد فلسطین فشار می‌آورد. ما به صراحت می‌گوییم که این کشور به خاطر مصالح خود به آرمان فلسطین خیانت کرد.»

تنش‌های ترکیه و امارات به موضوع رزمایش محدود نمی‌شود. اخیرا ترکیه از اینترپل درخواست کرده که محمد دهلان، رهبر سابق جناح فلسطینی فتح در نوار غزه را به این کشور استرداد کند. او هم‌اکنون در امارات زندگی می‌کند. دادستان آنکارا مدعی شد که آقای دهلان مدیریت یک شبکه جاسوسی در ترکیه را که برای امارات و اسرائیل اطلاعات جمع‌آوری می‌کند، بر عهده دارد.

روزنامه صباح نیز در نوشته‌ای دهلان را مشاور امنیتی محمد بن زاید توصیف کرد. ترکیه همچنین مدعی است که دهلان در قتل جمال خاشقجی دست داشته است، اگرچه مقامات ترکیه‌ای هنوز هیچ سندی مبنی بر این ادعا را منتشر نکرده‌اند.

ترکیه در حالی نسبت به رابطه امارات با اسرائیل واکنش نشان می‌دهد و آن را خیانت می‌خواند که خودش از مدت‌ها پیش با تل‌آویو روابط اقتصادی گسترده‌ای دارد و حتی سفارت این کشور نیز در آنکارا فعال است. جز این موارد ترکیه مدعی است که امارات شبه‌نظامیان «الشباب» در سومالی را حمایت می‌کند. سومالی کشوری است که ترکیه در آن پایگاه نظامی دارد.

پیشتر ستاد کل مشترک ارتش یونان اعلام کرده بود که با امارات رزمایش مشترکی انجام خواهد داد. در همین راستا دولت ابوظبی اعلام کرده بود که برای رزمایش مشترک با یونان، ۹ فروند از هواپیماهای اف-۱۶ خود را اعزام خواهد کرد. گفته می‌شود این هواپیماها هم اکنون وارد جزیره کرت شده‌اند. این در حالی است که یونان با مصر و قبرس نیز به توافق رسیده است. همچنین اتحادیه اروپا هم تمام‌قد از یونان حمایت کرده است.

همچنین، با توجه به سردی روابط بین واشنگتن و آنکارا، به نظر می‌رسد که اردوغان در شرایط فعلی به لحاظ بین‌المللی به شدت تحت فشار است.