مکرون سه‌شنبه به بیروت می‌رود

فرانسه می‌گوید سیاستمداران لبنان باید فکری به حال فساد در این کشور کنند

امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه اولین بازدید‌کننده ویرانه‌های انفجار مهیب بیروت بود که از خارج مرزهای لبنان از راه رسید - Thibault Camus / POOL / AFP

به گزارش رویترز به نقل از دفتر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، تایید کرد که او قرار است روز سه‌شنبه اول سپتامبر از بیروت دیدن کند. آقای مکرون اولین رهبر خارجی بود که پس از انفجار فاجعه‌بار بیروت در اوایل این ماه، به لبنان رفت.

سه‌شنبه این هفته، ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، گفت که مقام‌های لبنان نباید از انفجار مرگبار بیروت به عنوان بهانه‌ای برای پنهان کردن این واقعیت استفاده کنند که کشورشان در لبه پرتگاه است.

لودریان در مراسم ارسال ۲۵۰۰ تن کمک به لبنان از بندر مارسی به خیرنگاران گفت: «فاجعه بیروت نباید به عنوان ابزاری برای لاپوشانی واقعیت‌ها به کار برود...این کشور در مرز فروپاشی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مکرون، ۱۶ مردادماه، دو روز پس از فاجعه انفجار در بیروت راهی لبنان شد تا اولین مقام عالی‌رتبه خارجی باشد که پا به ویرانه‌های بیروت پس از انفجار گذاشت. او در این سفر گفت که «پیشنهاد خود را با رهبران لبنان در میان می‌گذارد.» رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد که روز اول سپتامبر به لبنان بازخواهد گشت، و صراحتا گفت که اگر تا آن موقع حاکمان لبنان نتوانند امور کشور را سر و سامان دهند، «شخصا» مسئولیت سیاسی را  به عهده خواهد گرفت.

دوشنبه ۲۰ مردادماه،حسان دیاب، نخست وزیر لبنان، در یک سخنرانی رسمی پایان کار دولت خود را اعلام کرد. دیاب که به تلویزیون لبنان آمده بود استعفای دولت خود را اعلام کرد. دولت لبنان در پی انفجار مهیب در بندر بیروت و پس از آن اعتراضات گسترده مردمی در این کشور ناچار به استعفا شد. 

حسن دیاب در سخنان خود گفته است که «فاجعه ای که لبنانی ها را هدف قرار داد در نتیجه فساد مزمن در کشور و دولت بود.»

به گفته وی؛ «منظومه فساد بزرگتر از کشور است و خطرات دیگری کشور را با وجود طبقه حاکم بر کشور تهدید می‌کند. فساد در همه بدنه کشور ریشه دوانیده است اما مشخص شد که فساد از کشور هم بزرگتر است و نمی‌توان از آن خلاصی یافت».