امروز برگزار می شود: راهپیمایی در واشینگتن در اعتراض به نابرابری نژادی

راهپیمایی امروز، «زانویت را از روی گردنم بردار» نام گرفته‌است

امروز جمعه، در پنجاه و هفتمین سالگرد راهپیمایی بزرگ در پایتخت آمریکا و سخنرانی معروف مارتین لوتر کنیگ، رهبر جنبش مدنی آمریکا، قرار است راهپیمایی مشابهی در مرکز واشنگتن برگزار شود.

سازمان‌دهندگان راهپیمایی می‌گویند که مضمون اصلی راهپیمایی امسال، اعتراض به نابرابری نژادی و خشونت پلیس است. کنشگران مدنی و سیاسی از ماهها پیش مشغول برنامه‌ریزی این راهپیمایی بوده‌اند، اما با تیراندازی این هفته پلیس به مردی سیاهپوست به نام جیکاب بلیک در ایالت ویسکانسن که به تظاهرات گسترده و خشونتبار کشیده شد، و با اوج‌گیری جنبش «جان سیاهان ارزش دارد»، راهپیمایی امسال ابعاد تازه‌ای یافته است.

پیشاپیش راهپیمایان، خانواده بلیک و نیز خانواده جرج فلوید، مرد سیاهپوستی خواهد بود که ماه می امسال در شهر مینیاپولیس، زیر زانوی یک مامور پلیس خفه شد و جان داد. ال شارپتون، کشیش و فعال حقوق سیاهپوستان، از رهبران و سازمان‌دهندگان این راهپیمایی است. راهپیمایی امروز، «زانویت را از روی گردنم بردا» نام گرفته‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنجاه و هفت سال پیش در چنین روزی، بیش از 200 هزار نفر در میدان بزرگ مرکز واشنگتن یا «نشنال مال» گرد آمدند و به سخنرانی مارتین لوتر کنیگ با عنوان «آرزویی دارم» گوش کردند، سخنرانی‌ای که در تاریخ آمریکا به عنوان نقطه عطفی در جنبش حقوق مدنی ثبت شد. امسال به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، پیش‌بینی می‌شود شمار راهپیمایان کمتر باشد. برگزارکنندگان گفته‌اند به همه تظاهرکنندگان ماسک داده خواهد شد و آنها باید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. عده‌ای از کنشگران که پای پیاده از میلواکی، مرکز ایالت ویسکانسن به راه افتاده بودند هم امروز به واشنگتن رسیدند تا در این راهپیمایی شرکت کنند.

«شبکه ملی اقدام»، از سازمان‌های غیرانتفاعی مدافع حقوق مدنی، اعلام کرد که راهپیمایی روز جمعه «روزی با شرکت همه نسل‌ها برای مطالبه اصلاحات گسترده در نیروی پلیس و بسیج رای دهندگان برای انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر» خواهد بود.