دوران کرونا: دوستی کی آخر آمد، دوستداران را چه شد؟

اثر منفی قرنطینه کرونا بر رابطه‌های انسانی موجب نگرانی کارشناسان بهداشت روانی است

برای انسان‌ها کیفیت رابطه بستگی مستقیم به مدتی دارد که صرف آن می‌کنند-PIXABAY

به گفته محققان قرنطینه ناشی از بیماری کرونا می‌تواند به دوستی‌ میان مردم لطمه بزند.

به گفته رابین دانبار استاد روان‌شناسی تکاملی، قطع تماس اجتماعی بین دوستان و همکاران می‌تواند در درازمدت اثرات منفی داشته باشد.

او در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: «اگر برای دوستی مایه نگذریم خیلی سریع و احتمالاً در عرض حدود سه ماه رنگ می‌بازد.»

استاد دانبار در مقاله‌ای که در مجله جامعه سلطنتی منتشر شده است، نحوه‌ اثرگذاری قرنطینه بر ارتباطات اجتماعی را با نمونه قرار دادن زندگی اجتماعی نخستین‌سانان غیرانسان بررسی کرده است.

به گفته این استاد دانشگاه هم برای انسان‌ها هم برای میمون‌ها کیفیت رابطه بستگی مستقیم به مدتی دارد که صرف آن می‌کنند و اگر ارتباط به مدت طولانی قطع شود دوستی «رنگ‌ می‌بازد».

استاد دانبار می‌گوید: «عجیب است ولی برای نگه داشتن رابطه دوستی باید زود به زود دوستمان را ببینیم.

در دوره قرنطینه برای اولین بار انواع جدیدی از دوستی در خیابان و جامعه میان بسیاری از مردم شکل می‌گیرد. به همین دلیل وقتی از قرنطینه خارج شدیم ممکن است این نوع دوستی‌ها جای برخی دوستی‌های کم‌اهمیت‌ترمان را بگیرند.»

این محقق افزود: «نگرانیم قرنطینه تأثیر زیادی بر زندگی افراد مسن‌تر داشته باشد و به احساس تنهایی آنان دامن بزند؛ چرا که هرچه سنمان بالاتر ‌رود عموماً یافتن دوستان جدید سخت‌تر می‌شود.

مهم‌ترین عاملی که بر سلامتی، احساس خوشبختی و حتی تاب گذر از عمل‌های جراحی یا بیماری‌ها در انسان اثرگذار است تعداد دوستی‌های باکیفیتی است که دارد.»

دکتر جنی گرورگ از دانشگاه کویین واقع در بلفاست روی احساس تنهایی در این همه‌گیری تحقیق کرده و بر این باور است که در ماه‌های اخیر بسیاری از افراد از کیفیت دوستی‌های خود راضی نبوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «افراد از انواع راه‌های دیجیتالی برای ارضای نیازهای اجتماعی خود بهره می‌برند. اما این شکل از روابط نسبت به برقراری تماس حضوری کمتر آدم را اقناع می‌کند.

یافته‌های ما نشان می‌دهد [این] کمتر ارضا شدن با روابط اجتماعی دیجیتالی با بروز احساس تنهایی بیشتر در افراد رابطه دارد.»

یافته‌های این تحقیق نتایج پژوهش جدید دیگری را که دانشگاه کالج لندن انجام داده تأیید می‌کند. آنان دریافته‌اند که در دوره قرنطینه یک‌پنجم افراد احساس می‌کنند رابطه دوستی‌شان با افرادی که هم‌خانه‌شان نیستند آسیب دیده است.

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد افرادی که با هم زندگی می‌کنند نیز تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته‌اند و ۲۰ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند کیفیت رابطه دوستی‌شان با هم‌خانه‌هایشان افت کرده است. به همین ترتیب، ۱۸ درصد زوج‌ها گفته‌اند کیفیت رابطه‌شان با شریک‌شان از ماه مارس افت کرده است.

دکتر دیزی فنکورت استاد روان‌زیست‌شناسی و همه‌گیرشناسی دانشگاه کالج لندن گفت: «تحقیق ما نشان می‌دهد قرنطینه اثرات منفی چشمگیری بر روابط افراد داشته است، چه کسانی با هم در قرنطینه‌اند و چه کسانی که نتوانسته‌اند در این دوره همدیگر را ببینند.»

او افزود: «این به‌خصوص در مورد افرادی که به بیماری‌های روانی دچارند، نوجوانان، افراد کم‌درآمد، صاحبان مشاغل کلیدی، کهنسالان و افراد بچه‌دار صادق است که ممکن است فشارهای مالی و روانی بیشتری به این افراد وارد شود، فشارهایی که دوران قرنطینه آن‌ها را تشدید کرده است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی