عمران‌خان: صلح و ثبات در افغانستان به معنای صلح و ثبات در پاکستان است

عمران خان، ثبات در افغانستان را به نفع پاکستان می‌داند

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات‌متحده در کنار عمران خان، صدراعظم پاکستان - JIM WATSON / AFP

عمران‌خان صدراعظم پاکستان، در تماس تلفنی که با عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان داشت، گفت که صلح و ثبات در افغانستان به معنای صلح و ثبات در پاکستان است. وی نیز ابراز امیدواری نمود که هرچه زودتر مذاکرات صلح بین‌افغانی آغاز شود تا به بحرانی کنونی در افغانستان نقطه پایان گذاشته شود.

چهارشنبه، عمران‌خان صدراعظم کشور پاکستان طی یک تماس تلفنی با عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان تاکید بر آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی کرد و گفت: «پاکستان برای صلح در افغانستان تلاش می‌کند و آروز دارد که گفت‌وگوهای بین‌افغانی هرچه زودتر آغاز شود تا بحران جاری (جنگ) در این کشور خاتمه پیدا کند.»

آقای عمران خان، ثبات در افغانستان را به نفع پاکستان عنوان و تاکید کرد: «صلح و ثبات در افغانستان به معنای صلح و ثبات در پاکستان و آغاز همکاری‌های موثرتر مشترک منطقه‌ای است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدراعظم پاکستان، از عبدالله عبدالله، نیز خواست که طی یک سفر رسمی به این کشور بیاید. آقای عبدالله، نیز به وی وعده داد که به زودی و پس از آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی به پاکستان خواهد رفت.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در این تماس تلفنی از گفته‌های صدراعظم پاکستان به خاطر حمایت از صلح در افغانستان تشکر و استقبال کرد.

آقای عبدالله به عمران‌خان گفت: «اجماع منطقه‌ای و همکاری جمهوری اسلامی پاکستان برای دست‌یافتن افغانستان به صلح و ثبات مهم است، زیرا در حال حاضر فرصتی استثنایی برای صلح در این کشور به وجود آمده است که باید از آن استفاده کنیم.»

در پایان این تماس تلفنی، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و عمران خان صدراعظم، پاکستان تاکید کردند که کاهش خشونت‌ها در افغانستان می‌تواند فضای مناسبی را برای مذاکرات میان هیات افغانی و طالبان فراهم کند.

شماری از کاوشناسان سیاسی این کشور نیز تاکید دارند که نقش پاکستان در صلح و ثبات دائمی در افغانستان مهم است، زیرا کشور پاکستان نسبت به سایر کشورها بر گروه طالبان تسلط بیشتری دارند و می‌توانند که این گروه را وادار کنند تا از جنگ و خون‌ریزی در افغانستان دست کشیده و وارد مذاکرات صلح بین‌افغانی شوند تا به اهداف سیاسی که دارند از راه مدنی دست یابند.

الماس جاوید، کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید: «برای همه معلوم است که جایگاه و خاستگاه گروه طالبان کشور پاکستان است. پاکستان در تشکیل گروه طالبان نقش مهم و اساسی داشته و هنوز هم بر طالبان کنترل دارد، اگر پاکستان بخواهد جنگ در افغانستان خاتمه پیدا می‌کند، و طالبان آماده مذاکره با هیات افغانی می‌شوند. دولت ما باید نسبت به سایر کشورها تلاش کند که به هر شکل ممکن پاکستان را وادار کند تا طالبان را تحت فشار گذارد که جنگ را در افغانستان خاتمه داده برای صلح تلاش کند، وگرنه پاکستان می‌تواند جنگ کنونی را با حمایت‌های مادی و معنوی‌شان از طالبان تا سال‌های سال ادامه بدهند.»

حامد سمندر یکی دیگر از کارشناسان سیاسی می‌گوید: «اگر بگوییم که طالبان را پاکستان و شماری دیگر از کشورهای خارجی حمایت مالی و معنوی نمی‌کنند، خود را فریب می‌دهیم. طالبان ساخته دست پاکستان است. پاکستان هیچ‌گاه به امید صلح و ثبات در افغانستان نبوده و نیست. آنان فکر می‌کند که صلح و ثبات در افغانستان به معنای بی‌ثباتی و جنگ در پاکستان است، برداشتی که نباید صورت بگیرد، اما در حال حاضر فرصت خوبی برای صلح و ختم جنگ به وجود آمده و پاکستان نیز وعده همکاری در زمینه داده است، آرزو دارم که کشورهای دخیل در روند صلح تلاش کنند تا این کشور وعده‌اش را عملی کند و طالبان را به میز مذاکره بکشاند، امید است که این وعده پاکستان مانند وعده‌های دورغین گذشه‌ نباشد و آن چه گفتند در عمل نیز نشان دهند.»

بیشتر از