لیونل مسی بهترین بازیکن دنیاست اما منچسترسیتی هم دلایلی دارد تا با او قرارداد نبندد

ستاره آرژانتینی تیم فوتبال بارسلونا گفته که تصمیم دارد از این تیم برود

لیونل مسی ستاره آرژانتینی تیم بارسلونا- PAU BARRENA / AFP

چرا باید باشگاهی که آینده‌نگر است لیونل مسی را بخواهد؟ پاسخ روشن این است که او بهترین فوتبالیست جهان است. تنها چند ابرباشگاه قدرت خرید این بازیکن آرژانتینی را دارند که هرکدامشان سخت خواهان آنند که این مرد ۳۳ساله پیراهنشان را برتن کند. منچسترسیتی در صف نخست ایستاده اما دلایل بسیاری وجود دارد که این باشگاه باید پیش از بستن قرارداد با مسی دوباره فکر کند. 

سن و سال نخستین مساله است. مسی بهترین فوتبالیست قرن ۲۱‌ است اما حتی او نمی‌تواند جلوی گذشت سال‌ها را بگیرد. او با نخستین مصافش در ۱۷ سالگی، نیمی از زندگیش را در بالاترین سطوح فوتبال گذرانده است. این کمیت چشمگیری حتی برای شخصی به توانایی جسمی اوست. شاید گفتن این کفر باشد اما به رغم تمام استعدادهایی که او هنوز از آن برخوردار است، باید گفت مسی اوج توانایی خود را چندی پیش از دست داد. 

فوتبالیست‌هایی که از سراسر جهان به لیگ برتر می‌آیند، اغلب از مدت زمانی می‌گویند که به طول انجامیده تا خود را با سرعت و قابلیت‌های بدنی فوتبال انگلستان تطبیق بدهند. این در مورد «آیا او می‌تواند در یک شب سرد در استوک بازی کند یا نه» نیست. آن‌ها با مشکلاتی  واقعی در ارتباط با سرعت بازی‌ها رو‌به‌رویند که ممکن است مدت زمانی طول بکشد که بر آن‌ها چیره شوند. مربی‌های فوتبال هم از سرعت و شدت آن شگفت‌زده می‌شوند. پپ گواردیولا در نخستین فصلش در منچستر اغلب از این بابت شکایت داشت. مسی عالی است اما سوپرمن نیست. احتمالا پنج سال پیش بهتر خود را با شرایط وفق می‌داد، اما در این مرحله ممکن است آن را بیش از حد انتظار دشوار بیابد. 

مسی سابقه حرفه‌ای درخشانی دارد. در ۱۳ سالگی از روساریو به کاتالونیا پیوست و در نسل  طلایی تربیت شده در مدرسه فوتبال لاماسیا و آکادمی بارسا درخشنده‌ترین ستاره بود. تیم‌هایی برای نشان دادن توانایی‌های او ایجاد شد. همه چیز در نیوکمپ برای این مرد جادویی طراحی شده بوده است. حال در محیط نو با بازیکنان جدیدی که بخشی از تیم حامی او نیستند باید برای همه یک دوره انتقالی کنار گذاشت.  

برای نمونه، آیا کوین دی بروین به چنین هم‌تیمی برجسته‌ای واکنش نشان خواهد داد؟ فیل فودن که بار دیگر خطش به عنوان هاف‌بک تیم مسدود خواهد شد در کجا قرار خواهد گرفت؟ همکاران مسی در سراسر سال‌های او جا را برای مرکزیت و درخشیدن او باز گذاشته‌اند. ورود او به باشگاه جدید شرایط تحرک رختکن را عوض کرده و ساختار دستمزدها را تکان خواهد داد.  

هزینه قرارداد با بزرگ‌ترین ستاره فوتبال نجومی است. هرکه بخواهد دستمزدی شبیه به آن چه بارسلونا به او می‌داد برایش درنظر گیرد باید با احتساب پاداش و حق تبلیغ به مبلغی نزدیک به ۱۰۰ میلیون یورو در سال فکر کند. احتمال اندکی وجود دارد که هزینه آن از طریق حق تبلیغات و معاملات بازرگانی جبران شود. البته سیتی تی‌شرت‌های بیشتری خواهد فروخت که مخارجش را قدری جبران کند. تنها راهی که منطقی به نظر می‌رسد شرکت مسی به عنوان میزبان بازی‌های ورزشی است که هزینه‌های بالا در آن مساله‌ای نیست. مسی هم میزبانی بازی‌ها در ابوظبی را بعهده خواهد گرفت هم خط اول را در سیتی خواهد داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما حتی در این صورت هم با مقررات مالی لیگ قهرمانان اروپا روبه‌رو خواهد شد، هرچند بی‌تردید قرادادها با حامیان مالی سیتی به گونه‌ای ترمیم می‌شود که منعکس کننده حضور او باشد. اما این راهی پرخطر است. دستمزد مسی عامل مهمی در مشکلات مالی باشگاه بارسلونا بوده است.  

احاله این مقدار منابع به آینده به معنی آن است که حتی برای سیتی بودجه چندانی برای دیگر هزینه‌ها باقی نخواهد ماند. گواردیولا یک گزینه فوری نیست اما اگر او می‌خواهد اروپا را فتح کند، باید دفاع خود را تحکیم کند. شاید بهتر باشد این وجه را به جای دیگری اختصاص دهد. 

از نظر عاطفی و هنری فکر حضور مسی در لیگ برتر بسیار هیجان‌انگیز است. سیتی با منابع مالی، بلندپروازی و نزدیکی شخصی بازیکنان آن با گواردیولا گزینه‌ای واضح است. استفاده از مسی اما مستلزم تغییر برخورد مربی سیتی خواهد بود. اگر این کاتالان با سرخیو آگوئرو به خاطر فقدان سرسختی‌اش در خط دفاع برخوردی سرد به او داشته باشد، چطور می‌تواند با مسی کنار بیاید؟ این امر مستلزم یک تغییر جهت تاکتیکی در عملکرد تیم است.  

آن سوی بحث علیه نکات منفی – دست کم برای سیتی – این است که همه چیز ارزش آن را دارد اگر انتقال مسی به دستیابی به جام قهرمانی اروپا در اتحاد کمک کند. پنج سال از پیروزی بارسلونا در این رقابت‌ها گذشته است. مسی به رغم بزرگ بودنش مثل هر بازیکن دیگری تضمینی پشت سرش وجود ندارد. 

عقل سلیم حکم می‌کند بهتر است سیتی روی بازیکنان جوان‌تر سرمایه‌گذاری کرده و تلاش کند تعادل را در کنار برقرار کند تا آن که دست به یک خرید پرهزینه صرفا برای تقویت وجهه‌اش بزند. همان‌طور که بر سر بارسلون آمد، داشتن بهترین بازیکن لزوما بهترین تیم را نمی‌سازد. مسی از کار نیفتاده اما تاریخ خریدش احتمالا سپری شده است. سیتی – و هر کس دیگری که می‌خواهد به حراج این استاد کوچک برود – باید پیش از دادن چنین تعهد مهمی خوب فکر کند.

© The Independent

بیشتر از ورزش