عمده‌ترین اهداف سفر پمپئو به خاورمیانه

پمپئو در سفر به خاورمیانه، از اسرائيل، بحرین و امارات متحده عربی دیدار کرد

ملک حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین و مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا. عكس از:  AFP

مایک پمپئو، وزیر امورخارجه ایالات متحده سفر دو روزه خود به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را با ملاقات با شیخ عبد الله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی و شیخ طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی آن کشور، در ابوظبی خاتمه داد. پیمان صلح امارات متحده عربی با اسرائیل، آتش‌بس در لیبی و ایجاد جبهه خلیجی واحد برای مقابله با ایران، عمده‌ترین مسايلی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این نشست در شرایط نسبتا حساسی صورت گرفت، به ویژه پس از آن‌که طبق گزارش رسانه‌ها، امارات متحده عربی در اعتراض به اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مبنی بر ادامه مخالفت کشورش برای فروش سلاح‌های پیشرفته مانند جنگنده‌های اف‌۳۵ به کشورهای حوزه خلیج فارس؛ نشست سه‌جانبه وزرای خارجه امارات متحده عربی، اسرائیل و آمریکا را لغو کرد.

 با این حال، آژانس خبری امارات متحده عربی اعلام کرد که پمپئو پیش از سفر به ابوظبی با شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی تماس تلفنی برقرار کرده و زمینه برگزاری جلسه را فراهم کرد و دو جانب در مورد پیمان عادی‌سازی روابط با اسرائیل بحث و گفت‌وگو کردند. قابل ذکر است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده توافقنامه صلح امارات متحده عربی با اسرائيل را "پیمان ابراهیم" نامید، زیرا این اقدام می‌تواند نقش اساسی در گسترش صلح و ثبات در منطقه داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته پیش از سفر به ابوظبی، پمپئو در سومین مقصد خود به خاورمیانه وارد منامه، پایتخت بحرین شده و با مقامات آن کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. پمپئو با نشر پیامی در حساب کاربری‌اش در تویتر پرده از اهداف سفر خود به خاورمیانه برداشته و چنین نوشت: "خوشحالم که به نخستین مقصد خود در خلیج فارس، وارد بحرین شدم. ما امروز نسبت به هر زمان دیگری در خلیج فارس نیاز به وحدت و همبستگی برای مقابله با ایران و تأمین صلح و ثبات پایدار در منطقه داریم. البته «پیمان ابراهیم» ثابت کرد که صلح در منطقه تحقق‌پذیر است." وی تأکید کرد که دو هدف اصلی وی از سفر به خاورمیانه که با دیدار از تل‌آویو آغاز شد، مقابله با ایران و دستیابی به صلح پایدار در منطقه است.

در همین حال، ملک حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین بر اهمیت حل منازعه فلسطین و اسرائیل مطابق به راه حل دو کشور برای دستیابی به صلح فراگیر و پایدار در منطقه، تأکید کرد. به گزارش خبرگزاری بحرین، پادشاه بحرین نقش ایالات متحده برای مقابله با دخالت‌های ایران در امور منطقه را مورد ستایش و قدردانی قرار داد.

البته در بیانیه پایانی این جلسه، به جزئیات دو محور اصلی گفت‌وگو هیچ اشاره نشده است، جز این‌که هر دو جانب بر لزوم تلاش و همبستگی برای دستیابی به صلح عادلانه و مقابله با آن‌چه پمپئو آن را "نفوذ شریرانه ایران" در منطقه توصیف کرد، تأکید کردند.

مایک پمپئو پیش از آن وارد خارطوم، پایتخت سودان شده و با عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان دیدار کرده بود، عمده‌ترین موضوعی که در این میان مورد بحث و بررسی قرار گرفت، مسئله حذف نام سودان از فهرست کشورها حامی تروریسم بود. شایان ذکر است که در دهه ۱۹۹۰، هنگامی‌که اسامه بن لادن، رهبر القاعده تحت سرپرستی عمر البشیر، رئیس جمهور پیشین سودان، در آن کشور زندگی می‌کرد، سودان در لیست سیاه قرار گرفت. پس از پایان دیدار، عبدالله حمدوک در تویتی نوشت: "ما گفت‌وگوی مستقیم و شفافی در مورد حذف نام سودان از لیست سیاه داشتیم."

در همین راستا، مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت که حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم برای هر دو کشور حائر اهمیت بوده و در اولویت قرار دارد. وی همچنان بر ادامه حمایت واشنگتن از دولت انتقالی سودان به رهبری "غیرنظامیان" تأکید کرد. مایک پمپئو نیز در دیدار با عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای انتقالی سودان به این مسئله اشاره کرده و آن را تأیید کرد.

وزارت امورخارجه آمریکا همچنان از سودان خواست به حمایت از غیرنظامیان در منطقه دارفور و سایر گروه‌های که در حاشیه قرار گرفته اند، ادامه دهد و مسئولانی که حقوق بشر را نقض کرده اند را به دادگاه بکشاند.

البته مایک پمپئو، وزیر امورخارجه ایالات متحده سفر اخیرش در خاورمیانه را که با دیدار از ابوظبی پایان داد، با سفر به اسرائیل که به عنوان طرف دوم "پیمان ابراهیم" شناخته می‌شود آغاز کرد، سپس از کشورهای دیگری در منطقه که ناظران آن‌ها را آماده انعقاد توافقات مشابهی می‌دانستند، دیدار کرد.

پمپئو، روز دوشنبه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نتانیاهو در بیت المقدس، گفت: "امیدوارم بقیه کشورهای عربی نیز مانند امارات متحده عربی اقدام به عادی‌سازی روابط با اسرائیل کنند." وی افزود: "امیدوارم سایر کشورهای عربی نیز در مسیری که امارات متحده عربی حرکت کرده است، گام بردارند."

مایک پمپئو گفت: "فرصت بسیاری خوبی در انتظار شرکای آینده است که در کنار هم با اسرائیل همکاری می‌کنند." وی با تأکید بر این‌که "ایران هرگز به سلاح‌های هسته‌ای دسترسی پیدا نخواهد کرد"، خواستار تداوم تحریم تسلیحاتی ایران شد.

© IndependentArabia