دفاع وزیر کشور فرانسه از حق آفتاب‌گرفتن زنان با بالاتنه برهنه

«آزادی سرمایه ارزشمندی است»

وزیر کشور فرانسه می‌گوید اقدام پلیس در درخواست از زنان برای پوشاندن بالاتنه‌شان اشتباه بوده است-TORSTEN BLACKWOOD / AFP

پس از دستور پلیس به سه زن برای پوشاندن خود در یک ساحل مدیترانه، وزیر کشور فرانسه از حق آفتاب گرفتن خانم‌ها با بالاتنه عریان دفاع کرد.

این واقعه، که هفته گذشته در ساحل سن‌ماری‌لا‌مر رخ داد، واکنش‌هایی را در فضای اینترنت در پی داشت که نارضایتی کاربران شبکه‌های اجتماعی از تصمیم ژاندارم‌ها را نشان می‌داد.

گرچه مسئولین محلی می‌توانند در بعضی نواحی اقدام به وضع قوانین لباس و پوشش کنند، حمام آفتاب به صورت عریان در فرانسه قانونی است و در ساحل مورد نظر برای این اقدام مجاز است.

اداره پلیس پیرنی اورینتالز پذیرفته است که افسرانش مرتکب اشتباه شده‌اند.

ولیس در صفحه فیسبوک خود روز دوشنبه توضیح داد که روز ۲۰ آگوست دو تن از افسران از سه زن که با بالا تنه عریان در حال حمام آفتاب بودند خواست که به خاطر حضور خانواده‌ها، پستان‌های خود را بپوشانند.

در این پست فیسبوکی آمده: «پلیس پس از آن که دلیل خواسته خود را توضیح داد، با مماشات و نرمی از این افراد پرسید که آیا حاضرند پستان‌های خود را بپوشانند.»

مدی شورر، یک سخنگوی پلیس، گفته است که افسران با وجود این که کار «زشتی» کردند، اما نیت آنها خوب بوده است.

وی در توئیتر خود نوشت: «شما همیشه من را با یونیفرم خواهید دید. اما حمام آفتاب با بالاتنه برهنه در ساحل سن ماری لا مر آزاد است. دو ژاندارم گرچه نیت خیر داشتند ولی کار زشتی انجام دادند.»

وزیر کشور جرالد دارمانیان در واکنش به این واقعه، به اقدام ژاندارم‌ها اعتراض کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او روز دوشنبه در توئیتر نوشت: «اشتباه» بود که پلیس از زنان خواست خود را بپوشانند و افزود «آزادی سرمایه ارزشمندی است.»

بر اساس نظرسنجی مؤسسه فرانسوی «نظر مردم» از ۵ هزار زن در سال ۲۰۱۹، حمام آفتاب با بالا تنه عریان امروزه کمتر در فرانسه رواج دارد.

محققان دریافته‌اند که تعداد زنانی که به این صورت حمام آفتاب می‌گیرند در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ از ۲۹ درصد به ۱۹ درصد کاهش پیدا کرده است. دلیل عمده تغییر این تمایل اذیت و آزار و ترس از سوءاستفاده بوده است.

فرانسیوس کرائوس از مؤسسه نظر مردم در آن زمان گفت «زنان زیر ۲۵ سال به خاطر چشم‌چرانی از حمام آفتاب با بالاتنه عریان دست کشیده‌اند و ۵۱ درصد آنها از ترس تجاوز کلامی، فیزیکی یا جنسی. شاید بتوان یک جنبش «من هم» نیز در سواحل دریا به راه انداخت.»

© The Independent

بیشتر از زندگی