منتقد پوتین در برلین بستری شد

این ظن وجود دارد که الکسی ناوالنی به دست نیروهای امنیتی روسیه مسموم شده است

هواپیمای حامل الکسی ناوالنی در فرودگاه امسک-TWITTER ACCOUNT OF @Kira_Yarmysh / AFP

الکسی ناوالنی، از منتقدان ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه که از روز پنج‌شنبه در حالت اغما به سر می‌برد با یک هواپیمای مجهز به وسایل پزشکی از سیبری به پایتخت آلمان منتقل شد.

هواپیمای حامل آقای ناوالنی ساعتی پیش در فرودگاه تگل به زمین نشست و او به یک بیمارستان در برلین (بیمارستان چریته) منتقل شد.

بیمارستان چریته برلین پیشتر نیز میزبان مخالفان مسموم‌شده آقای پوتین بوده است.

گمان می‌رود که آقای ناوالنی در جریان سفر کاری اخیرش به سیبری در فرودگاه و پس از نوشیدن «چای حاوی سم» بیمار شده باشد.

او در حین پرواز بی‌هوش شد و پرواز او فرود اضطراری در شهر اومسک سیبری داشت. او از روز پنج‌شنبه در بیمارستان این شهر در حالت اغما بود و تلاش‌‌ها برای انتقال او به پایتخت آلمان شدت گرفت.

بیمارستان اومسک اعلام کرده که هیچ سمی در نمونه خون آقای ناوالنی نیافته و او به دلیل افت ناگهانی قند خون در هواپیما بی‌هوش شده است.

مخالفان آقای پوتین این موضوع را رد می‌کنند و می‌گویند گروه پزشکی در سیبری به دنبال این بوده‌اند تا جای ممکن آقای ناوالنی دیرتر به خارج از کشور اعزام شود تا نشانه‌های سم در بدن او از بین برود.

کرملین در مقابل گفته که مخالفت با اعزام آقای ناوالنی به دلیل مسائل پزشکی و تثبیت وضعیت ایشان بوده و ربطی به سابقه سیاسی او ندارد.

آقای ناوالنی ۴۴ ساله که فرزند یک کارخانه‌دار بزرگ در روسیه است در سال‌های گذشته کارزاری علیه سیاست‌های پوتین و هوادارانش به راه انداخته و آن‌ها را متهم به فساد و کلاه‌برداری کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او یک ‌بار دیگر نیز در سال ۲۰۱۷ و در نتیجه حمله تعدادی از هواداران پوتین با ماده‌ای شیمیایی مسموم شد و برای مدتی بینایی چشمانش را از دست داد.

آقای ناوالنی  در سال ۲۰۱۸ برای انتخابات ریاست ‌جمهوری روسیه نامزد شد، اما به دلیل تشکیل پرونده فساد مالی و اختلاس برای او از شرکت در این رقابت منع شد.

این اولین بار نیست که مسکو متهم می‌شود که از مسمومیت به‌ عنوان تاکتیکی برای تهدید یا حذف مخالفانش استفاده کرده است.

الکساندر لیتوینِنکو در سال ۲۰۰۶ و سرگئی و یولیا اسکریپال در مارس ۲۰۱۸، از مخالفان پوتین بودند که مسموم شدند.

رهبران فرانسه و آلمان روز پنج‌شنبه گفتند که برای کمک به آقای ناوالنی و خانواده وی آماده هستند و خواستار تحقیق درباره این رویداد شدند.

بیشتر از