گستره آتش‌سوزی ناخواسته کالیفرنیا به بیش از چهار هزار کیلومتر مربع رسید

با توجه به الگوهایی آب و هوایی و شرایط حریق امکان گسترش آتش‌سوزی وجود دارد

ده‌ها مورد آتش‌سوزی ناخواسته گستره‌ای به وسعت حدود چهار هزار کیلومتر مربع را در ایالت کالیفرنیای ایالات متحده در بر گرفته است و مقامات برای مهار کردن شعله‌های سرکش به تکاپو افتاده‌اند.

طبق اعلام سازمان آتش‌نشانی کالیفرنیا (کال‌فایر) بیش از صد هزار نفر را از چندین منطقه تخلیه کرده‌اند.

حدود ۱۲ هزار آتش‌نشان در تکاپوی مقابله با بیش از ۲۰ مورد آتش‌سوزی متشکل از چندین حریق هستند و گَوین نیوسام فرماندار این ایالت از ایالت‌های همسایه و سازمان‌های امداد سراسر ایالات متحده، کانادا و استرالیا درخواست کمک کرده است.

فرماندار کالیفرنیا روز جمعه در نشستی مطبوعاتی گفت: این آتش‌سوزی‌ها به منابع ما فشار آورده است به نیروهای ما فشار آورده است. البته همه فرمانداران به کمک ما آمدند.

ده ایالت به کمک امدادگران اضطراری کالیفرنیا آمده‌اند و نیروهای کمکی آتش‌نشانی، هواپیمای آب‌پاش و مواد فرونشاننده آتش در اختیار آن‌ها گذاشته‌اند. اما آقای نیوسام از دولت فدرال هم خواسته که کمک‌های بیش‌تری در اختیار آن‌ها بگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرماندار کالیفرنیا گفت: نیروهای بیش‌تری به کمک آمده‌اند اما کافی نیست. پشتیبانی هوایی بیش‌تری دریافت کرده‌ایم ولی هنوز کافی نیست و به همین دلیل است که به کمک همکاران فدرال هم نیاز داریم.

دونالد ترامپ به خاطر برخورد سیاسی با این آتش‌سوزی‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است. او روز پنج‌شنبه در جمع هوادارانش گفته بود مقامات کالیفرنیا "گوش شنوا ندارند" و این ادعای بی‌اساس را مطرح کرد که اگر کف جنگل‌ها را صاف و تمیز کنند می‌توانند جلو آتش‌سوزی را بگیرند. یکی از مقامات پیشین وزارت امنیت داخلی ایالات متحده هم همین هفته ادعا کرد که رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد جلو کمک‌های اضطراری به قربانیان آتش‌سوزی را بگیرد.

مایلز تیلور رئیس سابق ستاد وزارت امنیت داخلی مدعی است رئیس جمهور به سازمان‌ها دستور داده بود «دیگر به مردمی که خانه‌هایشان در آتش‌سوزی جنگل‌ها سوخته پول ندهند چون از این که مردم کالیفرنیا از او حمایت نکرده‌اند و از کالیفرنیا رأی چندانی نیاورده عصبانی است.»

مقامات اعلام کرده‌اند دست‌کم شش نفر جان باخته‌اند، از جمله سه نفر که جسدشان در ساختمانی سوخته در ناپا پیدا شد. روز چهارشنبه چرخ‌بالی که بر فراز فرِزنو کانتی مشغول خاموش کردن شعله‌های آتش بود منفجر شد و خلبانش جان باخت.

به گزارش سازمان ملی اقیانوس و جو، اوایل ماه جاری در طول سه روز اصابت صدها رعد و برق به نقاط مختلف باعث ده‌ها مورد آتش‌سوزی شد. در شرایط گرمای بی‌سابقه و خشکی که گریبانگیر این ایالت شده، میدان‌های الکتریکی طوفان‌ها باعث بیش از ۱۰ هزار مورد برق‌زدگی در نقاط حساس شد.   

حلقه آتش موسوم به مجموعه آذرخش ال‌ان‌یو بیش از ۱۲۰۰ هزار کیلومتر مربع از اراضی ناحیه‌های ناپا، سونوما، لِیک، یولو و استانیسلاوس را محاصره کرده است. آتش‌سوزی‌های دیگری از همین مجموعه نیز حدود ۲۷۵ هزار هکتار از اراضی ناحیه‌های سانتاکلارا، آلامِدا، کونترا کوستا و سان یواخین را از بیخ و بن سوزانده است. این دو مجموعه آتش‌سوزی از بزرگترین آتش‌سوزی‌های طبیعی در تاریخ ایالات متحد هستند. آتش‌نشانان تا روز شنبه فقط توانسته‌اند حدود ۱۵ درصد این آتش‌سوزی‌ها را مهار کنند.

به گفته سازمان آتش‌نشانی کالیفرنیا، آتش‌سوزی مجموعه آذرخش ال‌ان‌یو ۵۰۰ ساختمان را که بیشترشان نزدیک منطقه واکاویل در اطراف ساکرامنتو بوده‌اند از بین برده است. روز جمعه مقامات اعلام کردند که برخی از ساکنان این منطقه می‌توانند به خانه‌های خود بازگردند.

شعله کشیدن حدود ۲۰ آتش در اثر مجموعه آذرخش اس‌ان‌یو در اطراف سان‌خوزه نیز مقامات را مجبور به صدور دستور تخلیه این منطقه کرده است. طبق اعلام مقامات، دست کم دو نفر از اعضای گروه‌های امداد و نجات و دو نفر از ساکنان زخمی شده‌اند.

وسعت آتش‌سوزی بزرگ دیگری که در اثر مجموعه آذرخش سی‌زی‌یو در نزدیکی ناحیه‌های سانتاکروز و سان ماتئو رخ داده به ۲۳۰ کیلومتر مربع رسیده و باعث تخلیه خانه و کاشانه حدود ۸۰ هزار نفر و نیز تخلیه پردیس دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروز شده است.  

بسیاری از این آتش‌سوزی‌ها در نقاط دورافتاده این ایالت رخ داده، اما قسمتی از آن نیز به جنگل‌های باستانی سکویای بوستان ایالتی بیگ بیسین ردوودز رسیده است.  

به گزارش مسئولان این بوستان ایالتی «ورودی، بخش مرکزی تاریخی و محل اسکان موقت گردشگران» در این بوستان «آسیب دیده است». گروه محیط زیستی صندوق سکویا با مأموریت حفاظت از جنگل‌های سکویا گفته این بوستان «دیگر آن بوستانی نیست که می‌شناختیم، به آن عشق می‌ورزیدیم و نسل اندر نسل قدر آن را می‌دانستیم.» سرنوشت این درختان باستانی سکویا که قدمت برخی از آن‌ها به پیش از امپراطوری مقدس روم می رسد هنوز مشخص نیست.

سازمان ملی هواشناسی نیز هشدار داده که آخر این هفته ممکن است وقوع هم‌زمان طوفان و بادهای شدید همراه با خشکی هوا ممکن است باعث آتش‌سوزی‌ بیشتر در قسمت‌هایی از این ایالت شود.

دود این آتش‌سوزی‌ها در سراسر کالیفرنیا و ایالت‌های همسایه‌اش پخش شده و تا نبراسکا هم رسیده است. به گزارش سازمان ملی هواشناسی در بعضی جاها شاخص کیفیت هوا به ۲۰۰ یا «بسیار ناسالم» رسیده است. شاخص کیفیت هوای بالاتر از ۱۰۰ برسد نشان‌دهنده هوای ناسالم است.

© The Independent

بیشتر از جهان