آتش سوزی استرالیا؛ تلاش آتش‌نشان‌ها برای حفاظت از پایتخت

در آتش سوزی‌‌ ماههای اخیر در استرالیا ۳۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند

بیش از 2000 آتش‌نشان در صحنه حضور دارند- PETER PARKS / AFP

آتش‌نشان‌ها در استرالیا با انداختن مواد پیشگیرنده آتش از آسمان به زمین، از رسیدن شعله‌های آتش به حومه کانبرا، پایتخت کشور جلوگیری کردند.

به گفته مقامات، با پایین انداختن سه محموله صورتی رنگ پیشگیرنده آتش به ایجاد ۲.۵ کیلومتر (۱.۵۵ مایل) خط دفاعی در امتداد دامنه کوهی در جنوب کانبرا کمک کرد.

عصر شنبه، جورجیانا ولان، سرپرست آژانس خدمات اضطراری قلمرو پایتخت استرالیا (ACT) گفت که این خط دفاعی به آتش نشان‌ها اجازه داد تاکنون تمامی ساختارهای ACT را نجات دهند و انداختن مواد پیشگیرنده آتش در روز یکشنبه نیز ادامه خواهد یافت.

 او گفت: «در حفاظت از سرمایه‌های فرهنگی و زیرساخت‌های حساس، امروز روز خوبی برای آتش نشانی ما بوده است.

«هدف امشب ما این است که با عملیات سوزاندن، خط های بازدارنده را تقویت کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم ولان افزود که آتش نشان‌ها با کارهای تدارکاتی موفق شدند دکل ارتباطات را در کوه کلیر (Clear) نجات دهند و آن عملیات را « پیروزی مهم امروز در حفظ و ادامه کار دکل ارتباطات» نامید.

خدمات آتش‌‌نشانی روستایی (RFS) نیو ساوت ویلز (NSW) حوالی نیمه شب هشدار داد که در ۶۲ نقطه ایالت آتش‌سوزی ادامه دارد و از آن تعداد در 25 نقطه هنوز آنش مهار نشده است.

RFS گفت: «بیش از ۲۰۰۰ آتش‌نشان در صحنه حضور دارند. آن‌ها تمام شب کار می‌کنند تا از گسترش آتش جلوگیری کرده و تا جایی که امکان دارد خانه‌ها را حفظ کنند.»

کلارک دانوون در روز اول ماه فوریه 2020 توئیت کرد که در پرواز بازگشت از ملبورن حیرت زده دیدم آتش‌سوزی کانبرا به شهر نزدیک می‌شود. امیدوارم همه در این دوران سخت ایمن باشند.

صبح شنبه، این هراس وجود داشت که شعله‌های آتش به حومه جنوبی کانبرا، محلی که ساکنان آن وضعیت آتش‌سوزی مشابه‌ای را در سال ۲۰۰۳ تجربه کردند، برسد.

حدود ۵۰۰ خانه در آتش‌سوزی ۲۰۰۳ کانبرا نابود شد و ۴ نفر جان خود را از دست دادند.

در حالیکه انتظار می رود موج گرما در دو روز آخر هفته ادامه یابد، شرایط اضطراری در ACT تا یکشنبه ادامه خواهد داشت.

درجه حرارت بالای ۴۰ درجه سانتیگراد و باد شدید می‌تواند باعث گسترش سریع آتش شود و به ساکنان هشدار داده شده تا «هشیار باشند نه این‌که احساس خطر کنند».

 حدود ۵۵۰۰۰ هکتار (حدود 135907 ایکر) در اورورال ولی (Orroral Valley)، جایی که هلیکوپتر ارتش حامل مواد کمکی به عملیات آتش‌نشانی باعث بروز آتش سوزی شد، به کلی از بین رفت.

خدمه هلیکوپتر در حال عملیات شناسایی هوایی بودند و برای دستیابی به  پرسنل خدمات اضطراری به زمین نزدیک می‌شدند که حرارت ناشی از نورافکن فرود هلیکوپتر در حال نشستن باعث شعله ور شدن علف‌های زیر آن شد.

از ماه سپتامبر که فصل آتش‌سوزی شروع شد تاکنون تباهی و خسارت بی سابقه‌ای به وجود آمده است، ۳۳ انسان و حدود یک میلیارد حیوان بومی جان خود را از دست دادند.

مدیریت بحران آتش‌سوزی توسط دولت استرالیا مورد انتقاد قرار گرفته که به گفته کارشناسان تغییرات اقلیمی هم آن را تشدید کرده و در نتیجه باعث گرمای شدید و خشک‌سالی طولانی شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان