تنش میان غزه و اسرائیل وارد دهمین روز خود شد

بادکنک‌های آتش‌‌زا در هفته‌های اخیر بخشی از مزارع اسرائیلی‌ها را به آتش کشیده‌اند

اسرائیل در پی افزایش تنش‌ها، اقدام به مسدود کردن تنها راه ارتباط تجاری خود با غزه کرد- JACK GUEZ / AFP

شلیک راکت از طرف شبه‌نظامیان غزه با حملات هوایی تلافی‌جویانه اسرائیل مواجه شد و این امر درگیری‌های مرزی در ماه‌های گذشته را به بالاترین سطح رساند.

نیروهای دفاعی اسرائیل گفته‌اند در حدود ساعت شش صبح روز جمعه، به کمک جت‌های جنگنده و هواپیماهای دیگر خود اقدام به بمباران «زیرساخت‌های زیرزمینی متعلق به گروه تروریستی حماس» کرده‌اند.

یک سخنگوی نظامی نیروهای اسرائیل گفته است سیستم بام آهنین آنها موفق شد ۹ فروند از ۱۲ فروند موشک شلیک شده از سوی غزه را ره‌گیری و در هوا منفجر کند. 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه گفت نیروهای نظامی ده روز است که به طور مداوم مواضع حماس را مورد حمله قرار می‌دهند. وی گفت ارتش آماده است تا با دور تازه خشونت‌های احتمالی مقابله کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در اظهاراتی به شهرداران شهرهای نزدیک مرز غزه گفت: «ما سیاستی وضع کرده‌ایم که آتش‌سوزی هم مثل موشک‌پراکنی است... حماس با ادامه اقدامات خود اشتباه بزرگی را مرتکب خواهد شد.»

حماس با اجازه به فلسطینی‌ها برای پرواز دادن بادکنک‌های حامل مواد آتش‌زا در تلاش است تا اسرائیل را وادار سازد از محاصره غزه دست برداشته و از این راه امکان سرمایه‌گذاری بیشتر فراهم شود. بادکنک‌های آتش‌‌زا در هفته‌های اخیر بخشی از مزارع اسرائیلی‌ها را به آتش کشیده‌اند.

یک مقام مسئول فلسطینی به رویترز گفته است: «مصری‌ها، قطری‌ها و (فرستاده خاورمیانه سازمان ملل) نیکولای ملادنوف تمام تلاش خود را کردند تا آرامش را به منطقه برگردانند، اما آرامش فقط زمانی برمی‌گردد که اسرائیل خواسته‌های حماس و سایر گروه‌ها را برآورده سازد.»

اسرائیل در پی افزایش تنش‌ها، اقدام به مسدود کردن تنها راه ارتباط تجاری خود با غزه کرد و با ممنوعیت دسترسی دریایی و واردات سوخت به نوار ساحلی باعث شد تنها نیروگاه برقی‌اش اوایل هفته جاری از کار بیفتد.

به گفته منابع سیاسی فلسطینی، گفت‌>گوهایی که با میانجی‌گری مصری‌ها در غزه انجام می‌شود تاکنون بی‌ثمر بوده است.

فرماندهی مشترک جناح‌های مسلح غزه، که حماس نیز بخشی از آن است، مسئولیت حملات موشکی شبانه را به عهده گرفته و گفته است که «حمله دشمن به مواضع و مردم را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.»

ساختمان‌ها و ماشین‌های پلیس در جنوب شهر سدروت در اثر حملات موشکی آسیب دیدند. در مقابل، حملات هوایی اسرائیل به مواضع حماس باعث تخریب تعدادی از ساختمان‌های تجاری و منازل در غزه شد.

سخنگوی حماس اسرائیل را متهم کرده که ممنوعیت فعالیت و تجارت در غزه را تشدید کرده است. فعالیت‌های تجاری در غزه در پی نگرانی از اقدامات شبه‌نظامیان از سال ۲۰۰۷ ممنوع بوده است.

وی هشدار داد اسرائیل «جان مردم (غزه) را ناچیز می‌شمارد و بمب‌هایش را روی مناطق مسکونی فرود می‌آورد. پس باید عاقبت کارهایش را ببیند و تاوان پس بدهد.»

گزارش رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان