ترامپ نامه‌هایی «عالی» برای کیم جونگ اون فرستاده ‌است

ترامپ: «ما عاشق هم شده‌ایم»

AFP

بنا بر گزارش آژانس خبری دولتی کره شمالی، دونالد ترامپ یک نامه‌ شخصی «عالی» به کیم جونگ اون نوشته‌ است که حاوی مواردی است که رهبر کره شمالی «با جدیت درباره‌شان فکر خواهد کرد.»

این اعلام پیش از سفر ترامپ به سئول صورت می‌گیرد. پس از پایان بی‌حاصل نشست پیشین بین آمریکا و کره شمالی در ماه فوریه، قرار است در این سفر ترامپ در مورد امکان تشکیل نشست دیگری گفتگو کند.

بنا بر گزارش‌‌ها آقای کیم «با رضایت‌مندی گفته، نامه محتوایی عالی دارد» و بدون اینکه از محتوای نامه سخنی به میان آورد «شجاعت خارق العاده» رئیس جمهوری آمریکا را تحسین  کرده ‌است.

به گزارش آژانس مرکزی خبر پیونگ یانگ «کیم جونگ اون با قدردانی از قوای قضاوت سیاسی و شجاعت خارق‌العاده ترامپ گفته، او با جدیت درباره محتوای نامه فکر خواهد کرد.»

مذاکرات پیشین که اوایل سال (میلادی) انجام شده بود، بدون نتیجه به اتمام رسید. ایالات متحده از کره شمالی خواسته بود که قبل از الغای تحریم‌های بین‌المللی برنامه هسته‌ای‌اش را به کلی متوقف کند.

از زمان نشست هانوی در ویتنام که بدون نتیجه به اتمام رسید، کره شمالی به درخواست‌های مکرر ایالات متحده و کره جنوبی برای از سرگیری مذاکرات پاسخی نداده ‌است.

با این وجود دونالد ترامپ هفته پیش اعلام کرد که نامه‌ای «زیبا» از کیم دریافت کرده‌ است. او چیزی درباره محتوای نامه نگفت و تنها اشاره کرد «نامه‌ای شخصی، بسیار خونگرم و زیبا» از کیم دریافت کرده ‌است.

کاخ سفید از تایید ارسال نامه ترامپ به کیم خودداری کرده ‌است.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی می‌گوید این نامه را تحولی مثبت در راستای زنده نگه‌ داشتن مذاکرات می‌داند.

نامه آقای ترامپ به کیم سه روز پس از دیدار او با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین نوشته می‌شود. به گزارش آژانس خبری کره شمالی در این دیدار رهبران دو کشور در مورد اوضاع سیاسی در شبه جزیره کره گفتگو کردند.

قرار است شی جین پینگ و ترامپ این هفته در ژاپن و در حاشیه نشست گروه بیست با هم دیدار کنند. رئیس جمهوری چین می‌تواند حامل پیامی از رهبر کره شمالی برای ترامپ باشد.

رهبر کره شمالی گفته بود،‌ در صورتیکه ایالات متحده «با رویکردی درست و مفاد قابل قبول برای دو طرف» وارد مذاکرات شود، حاضر است برای بار سوم با آنها در نشستی گفتگو کند.

آقای کیم خواستار این شده که حرکت به سوی خلع سلاح اتمی همراه با امتیازدهی ایالات متحده (مانند لغو تحریم‌ها علیه این کشور) باشد.

این دو رهبر از سال ۲۰۱۸ پس از اولین نشست دوجانبه‌شان با هم مرتبا نامه نگاری کرده‌اند و مکررا با هم با گرمی صحبت کرده‌اند.

ترامپ در سپتامبر ۲۰۱۸ در یک گردهمایی در جمع طرفدارانش گفت کیم «برایش نامه‌هایی زیبا نوشته است. نامه‌هایی بی‌نظیر. ما عاشق هم شده‌ایم.»

مبادله نامه بخشی از تلاش‌های کره‌ شمالی برای معرفی کیم به عنوان یک رهبری با مشروعیت بین‌المللی و منطقی است، که توان مذاکره با رهبران خارجی را دارد.

© The Independent