آمریکا درباره تحریم ایران به روسیه و چین هشدار داد

روسیه اظهارات آمریکا را مضحک و فاقد توجیه قانونی خواند

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا-DREW ANGERER / GETTY / AFP

روسیه اظهارات آمریکا درباره اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران را مضحک و فاقد توجیه قانونی یا سیاسی دانست.

روسیه در پاسخ به هشدار مایک پمپئو، وزیرامورخارجه آمریکا، به روسیه و چین، این واکنش را نشان داد.

پمپئو دیروز، ۲۹ مردادماه، به روسیه و چین هشدار داد که اعمال دوباره همه تحریم‌های سازمان ملل متحد بر ایران را نادیده نگیرند چون رئیس‌جمهور ترامپ به او دستور داده که امروز شکایت تحریم‌ها را به شورای امنیت ببرد.

سرگئی ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در گفتگو با خبرگزاری رایا تاکید کرد که چنین اقدامی موجب ایجاد بحران در شورای امنیت سازمان ملل می شود.

پمپئو روز چهارشنبه در پاسخ به این پرسش فاکس‌نیوز که اگر روسیه و چین حاضر به اعمال دوباره تحریم‌ها نشوند،‌ آیا ایالات متحده آن‌ها را تحریم می‌کند، گفته‌بود: «قطعا».

وزیرامورخارجه آمریکا افزوده‌بود: «ما تا کنون هم این کار را انجام داده‌ایم. هر کشوری که تحریم‌های کنونی آمریکا را نقض کند را تحریم می‌کنیم تا کشورها را نسبت به تحریم‌ها متعهد کنیم. ما در خصوص تحریم‌های وسیع‌تر شورای امنیت سازمان ملل‌متحد نیز همین کار را انجام می‌دهیم.»

پمپئو از این‌که اعضای اروپایی شورای امنیت از تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران حمایت نکردند ابراز تاسف کرد و گفت که این اقدام «امنیت مردم اروپا را کاهش می‌دهد.»

پمپئو روز پنجشنبه با دیان دیجانی، نماینده دائم اندونزی در سازمان ملل که ریاست شورای امنیت در ماه اوت را به عهده دارد، دیدار می‌کند تا شکایت از عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را ارائه دهد. این‌درحالی‌است که دونالد ترامپ این توافق را «بدترین معامله» خواند و آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد.

تهران در پاسخ به آن‌چه کارزار «فشار حداکثری» آمریکا خوانده می‌شود، تعهداتش را نسبت به توافق سال ۲۰۱۵ کاهش داده‌است.

پس از آن‌که تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت رای نیاورد، آمریکا تهدید کرد که از ماده بازگرداندن تحریم‌ها (مکانیسم ماشه) که در برجام آمده، استفاده می‌کند. تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر پایان می‌یابد.

به گفته دیپلمات‌ها، راه‌اندازی مکانیسم ماشه (بازگرداندن تحریم‌ها) پیچیده‌است. چون آمریکا از برجام خارج شده و روسیه، چین و دیگر کشورها مشروعیت این اقدام آمریکا را زیر سوال می‌برند.

بیشتر از