روحانی: تیر ترامپ به سنگ خورد!

سه شرط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام؛ لغو تحریم‌ها، عذرخواهی و پرداخت غرامت

روحانی: آمریکایی‌ها دو ماه است که از خواب غفلت بیدار شده‌اند و فهمیده‌اند چه خطای بزرگی کرده‌اند-President.ir

حسن روحانی در جلسه امروز هیئت دولت گفته است که به سران کشورهای عضو برجام نامه‌ای نوشته و در آن نسبت به اجرایی نشدن برنامه زمان‌بندی رفع تحریم‌های تسلیحاتی طبق برجام و قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هشدار داده است: «آنچه امروز آمریکایی‌ها راجع به تحریم تسلیحاتی بحث می‌کنند، باید بدانند این جزو لاینفک برجام است و پاسخ ما همانی است که من در نامه به سران در پاراگراف آخر نوشتم؛ در پاراگراف آخر من تأکید کردم که اگر چنین شود ما چنان خواهیم کرد؛ آن‌ها می‌دانند که خطای آن‌ها چه شکست بزرگ تاریخی برای آن‌ها خواهد بود.»

بر اساس زمان‌بندی مندرج در توافق اتمی ایران و ۱+۵، حدود پنج ماه دیگر تحریم تسلیحاتی ناشی از قطع‌نامه ۱۷۴۷ برداشته خواهد شد. قطع‌نامه ۱۷۴۷ در سال‌ ۱۳۸۶ و در نتیجه به بن‌بست رسیدن مذاکرات ایران و آژانس انرژی اتمی صادر شد و طبق آن فروش سلاح‌های سنگین به جمهوری اسلامی ممنوع اعلام شد.

حسن روحانی در سخنان امروز خود گفته که آمریکا با خروج از برجام قصد داشت ایران را به واکنش متقابل و لغو برجام بکشاند که با تدبیر نظام این توطئه خنثی شد: « با ماندن ایران در برجام اولین تیر ترامپ به سنگ خورد. آن‌ها فکر می‌کردند که پس از خروج آن‌ها از برجام، ما هم خارج می‌شویم و پرونده به شورای امنیت می‌رود و وقتی هم به شورای امنیت رفت تمام آنچه به دست آوردیم، از دست می‌رود که خوشبختانه این خواب آشفته ترامپ با تدبیر نظام تعبیر نشد.»

او گفته که برجام در همان مدت کوتاه اجرایی شدنش «برکات زیادی» برای کشور داشته و فروش نفت را از ۹۰۰ هزار بشکه به دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رساند و ایران را از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد خارج کرد.

دونالد ترامپ در اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ اعلام کرد که این کشور از برجام خارج خواهد شد و سیاست فشار حداکثری را برای دستیابی به توافقی جامع‌تر و بهتر پی خواهد گرفت.

متقابلاً ایران نیز در اردیبهشت سال ۹۸ و در سالگرد خروج آمریکا از برجام، پنج گام‌ کاهش تعهدات برجامی را اجرایی کرد و نهایتاً اقدامات هسته‌ای خود را به سطح پیش از توافق برجام بازگرداند. روحانی می‌گوید که گام‌های ایران برای متعادل کردن شرایط پس از خروج آمریکا از برجام و نقض تعهدات طرف مقابل بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهور ایران همچنین گفته است که آمریکا تازه دو ماه پیش از خواب غفلت بیدار شده و فهمیده که با خروج از برجام مرتکب چه اشتباه بزرگی شده است و ایران در ماه‌های آینده به یک پیروزی بزرگ دست خواهد یافت: «آمریکایی‌ها دو ماه است که از خواب غفلت بیدار شده‌اند و فهمیده‌اند چه خطای بزرگی کرده‌اند که از برجام خارج شده‌اند و امروز متوجه خواهند شد که چه اشتباه بزرگی کرده‌اند. برای آمریکا دیگر برجامی وجود ندارد مگر اینکه دو مرتبه درخواست کنند و تمام خطاها را جبران کنند و تحریم‌ها را بردارند.»  

وزارت امور خارجه آمریکا در هفته‌های گذشته تلاش‌های خود برای مجاب کردن اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را آغاز کرده است.

روحانی بازگشت آمریکا به برجام را تنها در صورت تحقق سه شرط امکان‌پذیر دانسته است که شامل لغو تحریم‌ها، عذرخواهی و پرداخت غرامت است. او البته گفته که «از جماعتی که اکنون در آمریکا بر سر کار هستند» بعید است که این شروط را بپذیرند.   

بیشتر از