سوزان بی‌آنتونی که بود و چرا در تاریخ آمریکا جایگاه ویژه‌ای دارد؟ 

بی‌آنتونی از مشهورترین چهره‌های قرن نوزدهم برای جنبش حق رای زنان در آمریکا بود 

سیمای سوزان بی‌آنتونی مبارز و فعال حقوق زنان در آمریکا که روی سکه‌ای حک شده است - JUSTIN SULLIVAN /  Getty Images via AFP

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه اعلام کرد سوزان بی‌آنتونی را بعد از مرگ عفو می‌کند، شخصی که یکی از مشهورترین چهره‌های قرن نوزدهم برای جنبش حق رای زنان در ایالات متحده بود. 

این اظهار رئیس جمهور به مناسبت صدمین سالگرد حق رای زنان در آمریکا ابراز شد و همچنین مصادف با پیشتازی جو بایدن، نماینده حزب دموکرات، در رقابت با او در نظرسنجی‌ها برای انتخابات ماه نوامبر است. 

آقای ترامپ با امضای اعلانی در ماه اوت این ماه را به عنوان «ماه ملی حق رای» معرفی کرد و از نیت خود برای عفو خانم آنتونی خبر داد و با شکایت و انتقاد از محکومیت این خانم کنشگر، پرسید: «چرا این قدر به طول انجامید؟» 

سوزان بی‌آنتونی که بود؟ 

خانم آنتونی کنشگری آمریکایی و از پیشگامان جنبش حق رای زنان در ایالات متحده بود و در فاصله سال‌های ۱۸۹۲ تا ۱۹۰۰ ریاست اتحادیه ملی حق رای زنان را بر عهده داشت. 

او از چهره‌های شناخته‌شده در جنبش‌های حقوق زنان است و تمام عمر خود را صرف مبارزه برای این هدف کرد. 

کنشگران معمولا در روز انتخابات به مزار او در شهر روچستر ایالت نیویورک می‌روند تا میراث و خاطره خانم آنتونی را گرامی دارند. 

از او در سال‌های اخیر برای به حاشیه راندن زنان سیاه‌پوست در داخل جنبش زنان انتقاد شده است. 

چرا بازداشت شد؟ 

خانم آنتونی در انتخابات سال ۱۸۷۲ در روچستر نیویورک رایی در صندوق انداخت در حالی که هنوز در آن زمان شرکت در انتخابات برای زنان غیرقانونی بود. 

او مجرم شناخته شده و به پرداخت جریمه‌ای ۱۰۰ دلاری محکوم شد که به ارزش پول سال ۲۰۲۰ برابر با ۲۱۰۰ دلار است، جریمه‌ای که او هرگز نپرداخت. 

بعد از این پرونده که به شدت رسانه‌ای شد، خانم آنتونی به اقدامات خود برای کسب حق رای زنان ادامه داد و با مذاکرات خود توانست دو اتحادیه بزرگ حق رای زنان را با هم متحد کرده و خود بعدتر هدایت آن سازمان را عهده‌دار شد. 

اقدامات او راه را برای تصویب اصلاحیه نوزدهم قانون اساسی ایالات متحده هموار کرد اما او ۱۴ سال پیش از این اتفاق درگذشت و آن اصلاحیه در سال ۱۹۲۰ تصویب شد. 

اصلاحیه نوزدهم قانون اساسی چیست؟ 

اصلاحیه نوزدهم قانون اساسی تبعیض جنسیتی علیه حق رای را ممنوع می‌کند که زمینه را برای رای دادن زنان در ایالات متحده فراهم آورد. 

این پیروزی پس از اقدامات ستیزه‌گر و فرسایشی زنان برای کسب حق رای که یک قرن به طول انجامید اتفاق افتاد و در این دوره صدها زن مجروح و برخی بازداشت شدند.  

بعد از به راه افتادن جنبش حقوق زنان در سال ۱۸۴۸، زنان شروع به درخواست و فشار برای اصلاحیه‌ای فدرال کردند که به آن‌ها قانونا حق رای اعطا کند. 

بعد از چند تلاش ناموفق، این اصلاحیه درنهایت در سال ۱۹۱۹ در مجلس سنا تصویب شد. 

اما علی‌رغم این دستاورد بزرگ، میلیون‌ها زن برای سال‌های بعد هنوز پای صندوق‌های رای با تبعیض مواجه بودند. زنان سیاه‌پوست به طور عمده تحت تاثیر سیاست‌های سرکوب‌گر و تبعیض‌آمیز مالیات رای و امتحان سواد قرار گرفتند و دهه‌ها بعد از تصویب اصلاحیه نوزدهم قانون اساسی بود که در سال ۱۹۶۵ با تصویب قانون حقوق رای‌دهی هرگونه تبعیض نژادی نیز پای صندوق‌های رای ممنوع اعلام شد. 

چرا او اکنون عفو می‌شود؟ 

بعضی استدلال کرده‌اند که آقای ترامپ موضوع عفو خانم آنتونی را این هفته اعلام کرد تا از حمایت زنان در انتخابات ماه نوامبر برخوردار شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ سعی در احیای حمایت از خود در جمع زنان حومه‌نشین دارد که بر اساس نظرسنجی‌ها به گونه‌ای روزافزون از رئیس جمهور دور و دورتر می‌شوند. 

برخی نیز به نیابت از خانم آنتونی از این عفو انتقاد کرده و از آقای ترامپ خواستند آن را باطل کند. 

کتی هوچول، معاون اول فرماندار نیویورک، توییت کرد: «او به این بازداشت و توجهی که به حقوق زنان معطوف داشت مفتخر بود و هیچ وقت جریمه آن را نپرداخت. اجازه بدهید او در آرامش بخوابد.» 

این عفو همچنین در حالی صادر شد که رئیس جمهور به خاطر حمله به اخذ رای از طریق پست برای انتخابات ماه نوامبر نیز جنجال آفریده است. 

آقای ترامپ که علنا از اخذ گسترده رای از طریق پست انتقاد کرده است، هفته گذشته با تامین بودجه مالی سرویس پست ایالات متحده که توسط دموکرات‌ها پیشنهاد شده تا به روند اخذ رای توسط این سازمان در ماه نوامبر کمک شود، مخالف کرد. 

این اقدام باعث ورود اتهاماتی از جانب دموکرات‌ها شده که آقای ترامپ سعی دارد رای شهروندان ایالات متحده را «سرکوب کند». 

© The Independent

بیشتر از جهان