پیامد جنبش «من هم» برای روابط کاری مردان با زنان

یک چهارم مردان از ملاقات انفرادی با همکاران زن خودداری می‌کنند

pexels

به ادعای یک تحقیق جدید  بعد از جنبش «من هم» (#MeToo) درصد بالایی از مردان میلی به برقراری ارتباط با همکاران زن خود ندارند. جنبش «من هم» که نام خود را از تارانا برک، فعال اجتماعی، در سال ۲۰۰۶ گرفته است  در سال ۲۰۱۷ به‌ ابزاری برای تشویق قربانیان آزار جنسی تبدیل شد تا درباره تجربیات خود آزادانه و آشکارا سخن بگویند.

بعد از گسترش شدید این جنبش، محققان دانشگاه هیوستون در اوایل سال ۲۰۱۸ تحقیقی را آغاز کردند تا ببینند افزایش گفت‌وگوهای جاری درباره آزار جنسی چگونه بر روابط مرد و زن در محیط کار تاثیر گذاشته است. در اوایل سال ۲۰۱۹ این محققان تحقیق دومی را ترتیب دادند تا ببیند آیا نتایج این سال نسبت به سال گذشته تغییر کرده است یا نه.

طبق یافته‌های آن‌ها که قرار است در مجله «اورگنیزیشنال داینمیکس» (Organisational Dynamics) منتشر شده و با مجله «هاروارد بیزنس ریویو» (Harvard Business Review) هم به اشتراک گذاشته شود، نسبت به سال ۲۰۱۸، مردان سه درصد کمتر احتمال دارد، خانمی را که «جذاب» به نظر می‌رسد، استخدام کنند. علاوه بر این، برای شغل‌هایی که نیاز به «ارتباط نزدیک و شخصی» با کارمندان مرد دارد، مانند سفر کاری با یکدیگر احتمال استخدام زنان توسط مردان شش درصد کاهش یافته است.

در نظرسنجی سال ۲۰۱۹، بیش از یک ‌چهارم مردان گفته‌اند که مایل به ملاقات‌ شخصی با همکاران خانم خود نیستند. این نشان از کاهش ۱۴ درصدی این آمار از سال ۲۰۱۸ دارد که حدود ۴۱ درصد از مردان چنین نظری داشتند.

در هر صورت به عقیده این محققان، یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد هنوز برخوردها و رفتارهایی منفی نسبت به زنان از جانب مردان در محیط کار وجود دارد. راشل استارم، استاد دانشگاه رایت استیت می‌گوید: «مطمئن نیستم که از چنین آمار و ارقامی شگفت‌زده شده باشیم، ولی قطعا ناامیدکننده بود. وقتی مردان می‌گویند: « تو را استخدام نمی‌کنم، تو را به سفر نخواهم فرستاد و تو را از دورهمی‌های کارمندان محروم می‌کنم» همه این‌ها گامی به عقب برداشتن است».

تحقیق سال ۲۰۱۸ با مصاحبه از ۱۵۲ مرد و ۳۰۳ زن در طیف متنوعی از مشاغل انجام شد. تحقیق سال بعد نیز به طریقی مشابه از مردان و زنانی شاغل در شغل‌های مختلف صورت گرفت، ولی این بار محققان از شرکت‌کنندگان دیگری برای تحقیق استفاده کردند.

در هر دو تحقیق از شرکت‌کنندگان خواسته شد نظر خویش را درباره فهرستی از ۱۹ رفتار اعلام کنند که آیا آن‌ها را مصداق آزار جنسی می‌دانند یا نه. این رفتارها شامل نظردادن درباره ظاهر خانم‌های زیردست و فرستادن جوک‌های جنسی به آن‌ها بود.

لی‌ان اتواتر، استاد مدیریت در دانشگاه هیوستون می‌گوید با این که بیشتر واکنش‌ها به جنبش «من هم» مثبت و تشویق کننده بوده است، محققان هنوز نسبت به این واکنش‌ها مشکوک هستند. او گفت: «ما گفتیم: مطمئن نیستیم که مردم نظرات مثبتی خواهند داشت. ممکن است عوارضی جانبی هم داشته باشد».

این استاد دانشگاه اضافه کرد مهم است به مردم خاطرنشان کنیم، نباید تصور کنند مردان معنای آزار جنسی را نمی‌دانند. «این ایده که مردان از رفتار بد خود مطلع نیستند و زنان از یک کاه کوه می‌سازند، اصلا درست نیست. هر چه هم باشد، زنان در تعریف خود از آزار جنسی بسیار منعطف‌تر و ملایم‌تر هستند».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان