دسترسی رایگان همه استرالیایی‌ها به واکسن کرونا تضمین شد

اسکات موریسون می‌گوید استرالیا با شرکت «آسترازنکا» قرارداد بسته است

اسکات موریسون (وسط) و برخی اعضای کابینه او-MICK TSIKAS / POOL / AFP

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، می‌گوید برای سفارش و ساخت واکسن آینده ویروس کرونا قراردادی را با شرکت داروسازی آسترازنکا به امضاء رسانده است. به گفته نخست وزیر، واکسن کرونا برای تمام شهروندان رایگان خواهد بود.

در حال حاضر، دانشگاه آکسفورد در رقابت جهانی بر سر ساخت واکسن موثر کووید-۱۹ جلوتر از بقیه به نظر می‌رسد.

از آنجا که بسیاری از کشورها از بیم مواجهه با کمبود جهانی واکسن از هم اکنون اقدام به تضمین سفارش آن کرده‌اند، استرالیا گفته است با ارسال یک نامه تضمین خرید به آسترازنکا از این شرکت خواسته جهت تولید و توزیع واکسن آکسفورد به اندازه متناسب با جمعیت کشور وارد عمل شود.

موریسون اظهار کرد: «ما با این قرارداد، دسترسی هر استرالیایی به واکسن را از همین الان تضمین کرده‌ایم. اگر آزمایشات واکسن با موفقیت به سرانجام برسد، ما بلافاصله شروع به تولید و توزیع آن خواهیم کرد و به طور رایگان در اختیار ۲۵ میلیون استرالیایی قرار خواهیم داد.»

سایر کشورهای جهان نیز در تلاشند دسترسی به واکسن آینده را برای خود محفوظ کنند. مکزیک و آرژانتین هفته گذشته اعلام کردند تولید واکسن را برای عمده کشورهای آمریکای لاتین در نظر گرفته‌اند.

دولت انگلستان برای خرید ۳۴۰ میلیون دوز از شش نوع واکسن آزمایشی قراردادهایی را امضاء کرده است، که نشان از تعجیل در تضمین دسترسی به واکسن دارد.

سازمان بهداشت جهانی از کشورهای غنی خواسته است با خرید انبوه واکسن، کاری نکنند که کشورهای فقیر به بهره بمانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته رئیس سازمان بهداشت جهانی، در روز سه شنبه، کشورهایی که برای تضمین دسترسی به واکسن آینده کرونا فقط منافع خود را در نظر می‌گیرند عملا به بدتر شدن وضعیت همه‌گیری کمک می‌کنند.

وی در یک جلسه مجازی خواستار پایان بخشیدن به روند «ملی‌گرایی واکسن» شد و گفت «اقدام راهبردی و جهانی در واقع به نفع تک‌تک کشورهاست. هیچ کس در امان نیست مگر این که همه در امان باشند.»

آقای موریسون هشدار داد با این که نمونه واکسن آکسفورد تا اینجا مطمئن به نظر می‌رسد اما هیچ تضمینی نیست که تا آخر موفق باشد.

استرالیا که پیش‌تر موفق به کنترل ویروس شده بود، در طول ماه گذشته شاهد افزایش موارد جدید ابتلا بوده است. با این حال، آمار کل ۲۴ هزار نفر مبتلا و ۴۳۸ کشته هنوز هم بسیار کمتر از بسیاری از کشورهای پیشرفته است.

استرالیا گفته است علاوه بر قرارداد آسترازنکا، با شرکت آمریکایی فناوری پزشکی به نام بکتون دیکینسون نیز یک قرارداد ۲۴ میلیون دلاری را برای خرید ۱۰۰ میلیون سوزن و سرنگ به امضاء رسانده است.

گزارش بیشتر از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان