قاضی القضات داعش که فتوای نکاح اجباری داده بود کشته شد

در حمله افراد مسلح داعش به زندان ننگرهار در شرق افغانستان ۲۷۲ زندانی ناپدید شدند

نیروهای داعش در افغانستان - عکس از خبرگزاری ایرنا

اداره امنیت ملی افغانستان با انتشار بیانیه‌ای خبری اعلام کرد که عبدالله اورکزی، قاضی القضات شاخه خراسان داعش در عملیاتی کشته شده است.

او مسؤول صدور احکام ضدبشری از جمله فتوای نکاح اجباری دختران برای جنگجویان داعش بود.

اداره امنیت ملی در این بیانیه‌ آورده است که: «نیروهای امنیتی افغان در ادامه طرح جامع و جدید برای بازداشت و از بین بردن رهبران گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی این بار در جریان عملیاتی پیچیده و هدفمند، قاضی‌القضات داعش شاخه خراسان را به هلاکت رساندند.»

عبدالله اورکزی که هم‌زمان معاون اطلاعاتی داعش در افغانستان هم بود، علاوه بر صدور احکام، فرماندهی جنگ داعش را نیز در مناطق نازیان و اچین استان شرقی ننگرهار بر عهده داشت. این دو جنگ از شدیدترین درگیری‌های مسلحانه این گروه افراطی با نیروهای افغان بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره امنیت ملی افغانستان او را همچنین از طراحان اصلی حمله داعش به زندان ننگرهار می‌خواند و می‌گوید این حمله در تبانی با گروه طالبان انجام شد.

در حمله افراد مسلح داعش به زندان ننگرهار در شرق افغانستان ۲۷۲ زندانی ناپدید شدند.

شامگاه روز یک‌شنبه ۱۲ مرداد ساعت ۶:۴۵ مهاجمان مسلح خودروی بمب‌گذاری شده خود را در نزدیکی ورودی زندان ننگرهار منفجر کردند و سپس با نیروهای محافظ زندان درگیر شدند. این درگیری حدود ۲۳ ساعت ادامه داشت و مهاجمان در این مدت به داخل زندان رخنه کردند.

مقام‌های افغان می‌گویند که حدود یک هزار زندانی دیگر ساعاتی پس از مهار حمله دوباره بازداشت شدند، ولی شماری از زندانیان ناپدید شدند. در این حمله ۱۱ شورشی دست داشتند که علاوه بر آنان ۲۹ تن شامل غیرنظامیان نیز کشته و ۵۰ تن دیگر زخمی شدند. داعش مسؤولیت این حمله را به عهده گرفت.

از سوی دیگر، اداره امنیت ملی افغانستان چندی پیش نیز از بازداشت اسلم فاروقی، رهبر شاخه خراسان داعش که او هم خود را عبدالله اروکزی می‌خواند همراه با ۱۹ جنگجوی داعش خبر داده بود.

پس از آن، داعش رهبر جدیدی به نام شهاب المهاجر برگزید که وزارت داخله افغانستان می‌گوید عضو شبکه حقانی است.

داعش پس از این‌که قلمرو وسیعش را از دست داد و بعد از شکست در عراق و سوریه، در افغانستان رشد چشمگیری داشت و در دو سال اخیر حملات گسترده و خونینی در افغانستان انجام داد و از آن به عنوان «اژدهای برخاسته» یاد می‌شود.

هرچند گروه طالبان با نیروهای داعش نیز در مناطق مختلف درگیر شده است، اما مقام‌های امنیتی افغانستان از رابطه عمیق میان این دو جریان اسلامگرا خبر می‌دهند.

بیشتر از