اعلام حکم دادگاه عاملان ترور رفیق حریری به تعویق افتاد

چهار عضو حزب‌الله به دست‌داشتن در ترور نخست‌وزیر اسبق لبنان متهم هستند

پسران رفیق حریری (وسط تصویر) در حال دعا کردن در محلی که پدرشان جان باخت-AFP

به دنبال وقوع انفجار عظیم سه‌شنبه در بیروت، پایتخت لبنان، اعلام حکم دادگاه در مورد عاملان ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان به تعویق افتاد.

قرار بود دادگاه تصمیم خود را فردا (جمعه) اعلام کند، اما اکنون می‌گوید اعلام این تصمیم تا دو هفته دیگر به تعویق افتاده است.

در انفجار گسترده‌ای که در بندر بیروت به وقوع پیوست و موج آن را کیلومتر‌ها آنسوتر شهر را ویران کرد، دست‌کم ۱۳۵ نفر جان باختند. این انفجار حداقل ۱۰۰ مفقود شده، چهار هزار مجروح و ۳۰۰هزار بی‌خانمان برجای گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این انفجار در یک انبار نیترات اورانیوم اتفاق افتاده است.

برخی ناظران بین‌المللی با اشاره به برنامه‌ریزی قبلی دادگاه برای اعلام حکم خود در روز جمعه، به احتمال نقش حزب‌الله در این انفجار برای پراکنده کردن توجه افکار عمومی اشاره می‌کنند. اما مقامات حزب‌الله خود اسرائیل را به دست داشتن در این حمله متهم می‌کنند. اتهامی که به سرعت از سوی مقامات اسرائیل رد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، انتظار می‌رفت که دادگاهی در هلند چهار عضو گروه شیعه حزب‌الله را به دست داشتن در بمب‌گذاری در بیروت متهم کند که ۱۵ سال پیش موجب کشته شدن حریری و همراهان او شد.

این بمب‌گذاری و پیامدهای پس از آن یکی از مهمترین تحولات خاورمیانه بود که موجب شد نیروهای سوری پس از ۳۰ سال از لبنان عقب‌نشینی کنند.

به گزارش این خبرگزاری فرانسوی، دادگاه مسئول این پرونده که در هلند است، نخستین دادگاه بین‌المللی است که به جرایم تروریستی رسیدگی می‌کند. چهار متهم این پرونده در سال ۲۰۱۴ به اتهام بمب‌گذاری و قتل حریری و ۲۱ نفر دیگر و تلاش برای آدمکشی ۲۲۶ نفر دیگر که در این حادثه  که مجروح شدند، محاکمه غیابی شدند. این گروه پس از انفجار ویدیویی به الجزیره فرستادند که در آن یک گروه ساختگی مسئولیت ترور حریری و همراهانش را بر عهده گرفته بود.

برخی ناظران بر این باورند که معرفی رسمی اعضای حزب‌الله به عنوان عاملان ترور نخست‌وزیر سنی مذهب لبنان، موضوعی است که حسن نصرالله، رهبر این گروه را نگران کرده بود.