تشدید بحران برق، چالش تازه‌ای برای ساکنان نوار غزه

مصر در تلاش برای برقراری مجدد آرامش در نوار غزه

حملات اخیر اسرائيل، برخی از مناطق نوار غزه را دچار آسیب کرده است. عكس از:  AFP

قبل از قطع شدن برق، خانم هبه، با شتاب زیادی به جست‌وجوی اتاق‌های خانه‌اش پرداخت تا دستگاه پزشکی متعلق به کودکش را که مبتلا به  بیماری آسم است، پیش از قطع شدن برق یک بار دیگر مورد استفاده قرار دهد. اما به محض شروع جلسه که ممکن بود حدود ۱۵ دقیقه طول کشد، برق قطع شد، مادر کودک آهی کشید و گفت قرار بود برق تا ساعت ده شب قطع نشود. وی در ادامه گفت: در این کشور چه می‌گذرد؟ ممکن است بیمار بمیرد؛ امروز به دلیل قطع شدن پی‌درپی برق، فرزندم نتوانست حتی یک جسله درمانی را تمکیل کند.

در واقع، مادر این کودک فلسطینی از این پس نمی‌تواند دستگاه پزشکی فرزندش را روشن کند؛ زیرا نیروگاه برق غزه به دلیل متوقف شدن انتقال مواد سوخت از سوی سرویس‌های اطلاعاتی به غزه به طور کامل از فعالیت باز مانده است.

محمد ثابت، مدیر روابط عمومی و رسانه‌ای شرکت برق غزه گفت: مسئولان نیروگاه برق، تمام ژنراتورها را به دلیل پایان یافتن مواد سوخت در ذخیره‌گاه‌ها به طور کلی متوقف کردند و تا هنگامی‌که مواد سوخت مورد نیاز از اسرائیل وارد نشود، ما قادر به تأمین برق نخواهیم بود.

البته در ۱۲ ماه اوت جاری و پس از آغاز مجدد پرتاب بالن‌های آتش‌زا از نوار غزه به سمت مناطق مسکونی در آن سوی مرز، اسرائیل تأمین سوخت نیروگاه برق غزه را متوقف کرد و ۵ روز بعد، شرکت برق غزه اعلام کرد که تولید برق را به صورت کلی متوقف کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد ثابت گفت: در حال حاضر هیچ مخزنی برای ذخیره سوخت وجود ندارد و اسرائیل در سال ۲۰۱۴، مخازن نوار غزه که ظرفیت آن‌ها ۲۰ میلیون لیتر بود را هدف حمله قرار داده و نابود کرد. سپس مخزن دیگری با ظرفیت ۷۰۰ هزار لیتر ساخته شد تا سوخت نیروگاه برق غزه را تأمین کند، این در حالی است که نیروگاه برق غزه چهار ژنراتور دارد و تنها ۳ ژانرتور آن فعال بود و هر ژنراتور برای تولید حدود ۳۰ مگاوات برق، نیاز به ۱۶۰ هزار لیتر مواد سوخت در هر روز دارد. البته در صورت فعال بودن هر سه ژنراتور، نیروگاه برق غزه هر روز نیاز به ۶۵۰ هزار لیتر مواد سوخت دارد و اسرائیل از انتقال مواد سوخت به نوار غزه کاملا جلوگیری می‌کند.

محمد ثابت اظهار داشت که پس از متوقف شدن تولید برق در نیروگاه، نوار غزه با بیش از ۷۵ درصد کسری تولید برق مواجه شده است. البته پیش از توقف اخیر، نیروگاه برق غزه مطابق به یک برنامه هشت ساعته فعالیت داشت و غزه در همان ساعات نیز دو ساعت کسری تولید برق داشت، بدین معنا که ساکنان نوار غزه هر روز ۶ ساعت برق داشتند، اما پس از توقف کامل نیروگاه، اکنون اهالی غزه کمتر از سه ساعت در روز برق دارند.

در واقع، نوار غزه به ۵۰۰  مگاوات برق نیاز دارد، اما از این میزان تنها ۲۱۵ مگاوات و آن هم از سه منبع تأمین می‌شود، منبع اول، شرکت برق اسرائیل با ظرفیت ۱۲۰ مگاوات، منبع دوم، برق مصر با ظرفیت ۲۵ مگاوات است که از سال ۲۰۱۸ تا به حال متوقف شده است، اما منبع سوم، نیروگاه برق غزه است که می‌تواند ۷۵ مگاوات برق تولید کند.

پس از توقف واردات سوخت، نوار غزه که ۲۵ مگاوات برق مصر را قبلا از دست داده بود، اکنون ۷۵ مگاوات برق تولید نیروگاه خود را نیز از دست داده است و در حال حاضر، تنها منبع برق غزه، ۱۲۰ مگاوات برقی است که از اسرائیل وارد می‌شود.

در همین راستا محمد ثابت گفت: برقی که از اسرائیل وارد می‌شود برای پنج شهرستان غزه کافی نیست، این در حالی است که تمام کارخانه‌ها، موسسات، وزارتخانه‌ها، بیمارستان‌ها، بخش‌های آموزش و پرورش و دو میلیون نفر جمعیت نوار غزه چشم به همین مقدار ناچیز دوخته اند، به همین دلیل، در روزهای آینده مردم غزه در هر ۲۴ ساعت، کمتر از سه ساعت برق خواهند داشت.

البته اسرائیل، جلوگیری از انتقال مواد سوخت به غزه را به دلیل از سرگیری پرتاب بالن‌های آتش‌زا از نوار غزه به سمت شهرک‌های نزدیک به مرز غزه و آغاز مجدد فعالیت‌های شب‌هنگام فلسطینیان در نوار مرز با اسرائیل توجیه می‌کند. قابل ذکر است که پرتاب بالن‌های آتش‌زا باعث آتش‌سوزی‌های بسیاری شده و همین امر طی یک روز منجر به ۹۰ مورد آتش‌سوزی در اراضی اسرائیل شده اما تلفات جانی در پی نداشت.  

مجازات اعمال شده از سوی اسرايل تنها به جلوگیری از انتقال مواد سوخت به غزه منحصر نمی‌شود؛ زیرا در واکنش به پرتاب بالن‌های آتش‌زا، اسرائیل یگانه گذرگاه تجاری با غزه را بست و مانع ورود مواد ساختمانی به نوار غزه شد. افزون بر آن، اسرائیل اقدام به مسدود کردن محدوده ماهیگیری به طول ۴۰ کیلومتر به روی صیادان فلسطینی کرد و مانع حرکت قایق‌های آن‌ها شد. همچنان هواپیماهای جنگی اسرائیل برخی از مناطق غزه را مورد حمله قرار دادند که منجر به زخمی شدن ۳ غیر نظامی شد. البته در نخست، نیروهای اسرائیلی، افرادی که اقدام به پرتاب بالن‌های آتش‌زا می‌کردند و یا در فعالیت‌های تهدید‌آمیز شب‌هنگام شرکت می‌کردند را به طور مستقیم هدف حمله قرار می‌داد؛ اما بعدها مقامات امنیتی اسرائیل تصمیم گرفتند، ساکنان نوار غزه را به صورت کل مورد مجازات قرار دهند.

از حدود یک هفته بدین سو و پس پایان آتش‌بس میان حماس و اسرائیل که با همکاری و حمایت مصر و جامعه جهانی صورت گرفته بود، غزه بار دیگر شاهد نا آرامی و تنش شده است، به ویژه پس از این‌که اسرائیل توافقنامه‌های امضا شده میان دوجانب که منجر به متوقف شدن راه‌پیمایی‌های صلح‌آمیز فلسطینیان در نوار مرز با اسرائیل شد را نقض کرد. اقدام اخیر اسرائیل، خشم حماس را برانگیخت و مقامات حماس، اسرائیل را در دو مورد هشدار دادند: نخست پیام تهدیدآمیزی را از طریق میانجی مصری به تل‌آویو فرستادند و در گام دوم، فوزی برهوم، سخنگوی حماس، اسرائیل را به دلیل عقب‌نشینی از تفاهم‌هایی که منجر به آرامش شده بود و جلوگیری از انتقال مواد سوخت، مسئول وخیم شدن اوضاع در غزه دانست. وی تأکید کرد تا هنگامی‌که محاصره غزه پایان نیابد و تجاوز اسرائیل متوقف نشود، ما حق داریم در برابر ظلم و محاصره از هر گزینه ممکن استفاده کنیم و به مبارزه و مقاومت ادامه دهیم.

در همین حال، رئیس سرویس اطلاعاتی مصر به منظور گفت‌وگو با جناح‌های فلسطینی و برقراری آرامش، وارد نوار غزه شده است؛ وی سعی می‌کند زمینه از سرگیری انتقال مواد سوخت، فعالیت مجدد نیروگاه برق غزه و فعالیت صیادان فلسطینی در آب‌های ساحلی را فراهم کند و در نتیجه، از تشدید نظامی و تنش جلوگیری کند؛ گفته می‌شود جناح‌های فلسطینی در نوار غزه تا حدی گرایش به همکاری نشان داده اند.

از سوی دیگر، ارتش اسرائیل و منابع امنیتی فلسطینی اظهار داشتند که به دنبال تنش‌های اخیر و پرتاب بالن‌های آتش‌زا و موشک‌ها، هواپیماهای نظامی وتانک‌های اسرائیلی سحرگاه دوشنبه گذشته مواضع مختلف حماس را در نوار غزه هدف حمله قرار دادند. ارتش اسرائیل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: "تانک‌های اسرائیلی نقاط دیدبانی نظامی مربوط به سازمان تروریستی حماس را در نوار غزه هدف حمله قرار دادند." در بیانیه آمده است که ده‌ها نفر از فلسطینی‌ها عصر یکشنبه گذشته دست به اقدامات خشونت‌آمیز در نزدیکی حصار امنیتی نوار غزه زدند؛ اما تاکنون اطلاعی از تلفات ناشی از تنش‌های اخیر در دست نیست.

از سوی دیگر، یک منبع امنیتی در نوار غزه تأیید کرد که هواپیماها و تانک‌های نیروهای اشغالگر، حملات جدیدی را علیه مواضع و نقاط دیدبانی متعلق به نیروهای مقاومت در نزدیکی مرز با اسرائیل انجام دادند که منجر به واردن شدن برخی خسارت‌ها شده است. در همین حال، حازم قاسم، سخنگوی حماس، گفت: "حمله اخیر علیه ملت فلسطین، ناشی از بحران‌های داخلی است که رهبران اشغالگر اسرائیل با‌ آن مواجه هستند."

© IndependentArabia