سهم ۳۷ درصدی زنان در هیئت مدیره بانک‌های بریتانیایی

عواملی چون مرخصی زایمان، زنان را از انتصاب در مقام‌های ارشد باز داشته‌است

مطالعات نشان می‌دهد که بانک‌های بریتانیا نسبت به همتایان خود در اروپا و ایالات متحده، اعضای زن بیشتری در هیات مدیره دارند- Getty/iStock 

یک مطالعه نشان می‌دهد که بانک‌های بریتاینا نسبت به همتایان خود در اروپا و ایالات متحده اعضای زن بیشتری در هیات مدیره دارند. 

شرکت مشاوره گروه «نیواستریت» اخیرا مطالعاتی انجام داده که به بررسی تعداد اعضای زنان در هیات مدیره می‌پردازد. 

این شرکت تعادل جنسیتی درهیات مدیره ۵۰ عدد از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان و ده بانک  بزرگ سرمایه‌گذاری را براساس دارایی مورد بررسی قرار داده است. 

طبق گزارش این شرکت ۳۷ درصد اعضای هیات مدیره در بانک‌های بریتانیا خانم هستند. 

نتایج نشان می‌دهد که اروپا با دارا بودن ۳۵ درصد اعضای زن در هیات مدیره بانک‌هایش، با اختلاف کمی پس از بریتانیا قرار گرفته است و آمریکا هم ۳۳درصد از اعضای هیات مدیره‌اش را زنان تشکیل می‌دهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اندرو مکنتی مدیر عامل گروه نیواستریت اظهار داشت که بانک‌ها درک می‌کنند که اطمینان از تعادل جنسیتی در سطح ارشد، برای آن‌ها «مزیت رقابتی» دارد. 

او گفت: «بانک‌ها می‌دانند که تعادل جنسیتی فقط هدف روابط عمومی را دنبال نمی‌کند بلکه بخشی از هدف، دست‌یابی به مزیت رقابتی است. 

شواهد در حال پیشرفت نشان می‌دهد که تعادل جنسیتی بهتر در مدیریت، به تنوع بیشتر عقاید، تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر و بهتر و افزایش اثر بخشی هیات مدیره منجر می‌شود که در نهایت همگی این‌ها عملکرد بهتری را به ارمغان می‌آورند.» 

آقای مکنتی گفت: «حالا در بانک‌های بریتانیا این درک وجود دارد که داشتن یک فهرست منتخب از نامزدهای مرد برای شغل ارشد، احتمالا به منزله نادیده گرفتن ۵۰ درصد از ظرفیت استعدادها است.» 

این گزارش نشان می‌دهد که افزایش تعداد زنان در سطح مدیریت ارشد در بانک‌های بریتانیا نتیجه تعهد شرکت‌هایی است که هنگام استخدام نیروهای جدید و نیز در محیط کاری از تنوع جنسیتی  و مشارکت همه افراد (همه شمولی) بهره می‌برند. 

این گزارش در ادامه می‌گوید علاوه بر این، با توجه به برنامه مشارکت همه افراد، عواملی که ممکن است زنان را از انتصاب در مقام‌های ارشد باز دارد (نظیر مرخصی زایمان) برداشته شده است. 

طبق گزارش گروه نیواستریت، این تحقیق نشان می‌دهد در طول همه‌گیری ویروس کرونا ۳۵۰ شرکت اف تی اس‌ای (FTSE بورس اوراق بهادار) که تعادل جنسیتی بیشتری را در هیات مدیره داشتند با تأثیر منفی کمتری بر قیمت سهام خود در مقایسه با سایر شرکت‌ها (که  تنوع جنسیتی کمتری داشتند)  روبه‌رو شدند.

© The Independent

بیشتر از زندگی