انفجار در بیروت؛ در بخش زایمان بیمارستان چه گذشت

یک نوزاد پسر زیر نور تلفن‌های همراه تیم پزشکی به سلامت متولد شد

بیمارستان سن ژرژ یکی از بزرگ‌ترین مراکز درمانی لبنان بعد از انفجار بیروت- PATRICK BAZ / AFP

پزشک لبنانی در تدارک به دنیا آوردن یک نوزاد در بیمارستان سن ژرژ بود که هزاران تُن مواد شیمیایی قابل انفجار در کمتر از یک کیلومتری بیمارستان در بندر اصلی پایتخت این کشور منفجر شد. 

دو تن از ماماهای تیم دکتر الی آناستازیادیس در این انفجار مجروح شدند، انفجاری که دیوارهای اتاق را تخریب کرد، پنجره‌ها را شکست، درها را از جا کند و تیرهای آهنی و سقف را بر سر مادر در حال وضع حمل و تیم پزشکی ریخت.

تنها چند متر آن طرف‌تر در همان طبقه یک پرستار کشته شد.

دکتر آناستازیادیس به رغم جراحاتی که برداشته بود و در میان آوار و خرده شیشه می‌دانست اگر به وضع حمل بیمارش کمک نکند، مادر و نوزاد زنده نخواهند ماند.

نوزاد پسر زیر نور تلفن‌های همراه تیم پزشکی به سلامت متولد شد. 

دکتر آناستازیادیس به ایندیپندنت گفت: «مشکل تخلیه ساختمان بود. یا باید همان موقع نوزاد را به دنیا می‌آوردیم یا مادر در راه خروج از ساختمان وضع حمل می‌کرد. چاره‌ای جز ادامه کار نداشتیم.»

بیمارستان سن ژرژ یکی از بزرگ‌ترین مراکز درمانی لبنان و مشرف به بندر بیروت است. به همین دلیل در انفجار هفته گذشته که ۱۷۰ نفر کشته و بیش از ۶۰۰۰ زخمی به جای گذاشت، تخریب شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویدئوهای سرسام‌آور تلویزیون‌های مداربسته بیمارستان که در اختیار ایندیپندنت گذاشته شده، پیامد انفجار را به‌ویژه در بخش مراقبت‌های ویژه نشان می‌دهد نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در آن به دستگاه تنفس مصنوعی وصل بودند.  

به گزارش سازمان ملل متحد که روز جمعه منتشر شد، در این واقعه، بیمارستان سن ژرژ، یکی از مراکز عمده درمان ویروس کرونا در لبنان، به همراه شش بیمارستان بزرگ و ۲۰ کلینیک کوچک‌تر از نظر تدارکاتی یا ساختاری لطمه بسیار دیده‌اند.

در واقع، نیمی از ۵۵ مرکز درمانی که در شعاع ۱۵ کیلومتری مرکز انفجار بیروت بود «دیگر قابل استفاده نیستند».

آژانس‌های امداد و گروه‌های دفاع از حقوق بشر نگران آنند که این ضایعه پیامدی بلندمدت بر نظام درمانی ناتوان کشور و توانایی‌اش برای مقابله با اپیدمی کرونا داشته باشد.

ویدئوهای بیمارستان که چند دقیقه پیش از انفجار بزرگ گرفته شده نشان می‌دهد ملاقات کنندگان و کادر پزشکی از انفجار کوچک‌تر پیش از آن شوکه شده‌اند.

در بخش مراقبت ویژه در طبقه سوم، پرستاری به سوی پنجره می رود که ببیند چه اتفاقی افتاده است.

در بازگشت او از کنار پنجره، موج انفجار کاشی‌ها را از دیوار، پنجره‌ها و درها را از قاب کنده و تکه‌های سقف فرو می‌ریزد. تیرهای فولادی همراه با درهای سنگین و کابینت‌های فلزی با شدت در فضای اتاق پرتاب می‌شوند.

با خوابیدن دود و خاک، او به زحمت خود را به سوی پیشخوان می کشد. پرستاران شوکه و خونین راه خود را از میان آوار پیدا می کنند تا ببینند بیماران‌شان در چه حالند.

چهار پرستاردر دم کشته می‌شوند و به گفته کارکنان بیمارستان، در طبقه ششم سر یکی از آنها بر اثر برخورد یک تکه شیشه تیز از تن جدا می‌شود.

در این واقعه ۱۳ بیمار و ملاقاتی کشته می‌شوند.

در میان قربانیان انفجار پنج بیمار متصل به دستگاه تنفسی که یکی از آنها به کووید ۱۹ مبتلا بود جان می‌سپرند. انفجار، سیستم تولید نیرو، ژنراتور و باطری‌های رزرو بیمارستان را تخریب کرد و در نتیجه دستگاه‌های تنفس مصنوعی را از کار انداخت.

الکساندر نِم، پزشک ارشد بیمارستان با یادآوری لحظات پس از انفجار می‌گوید: «آسانسورها کار نمی‌کردند و برق قطع شده بود. کادر پزشکی را به گروه‌های ده نفره برای هر طبقه بیمارستان تقسیم کردیم. آنها در نور تلفن همراهشان از پله‌ها بالا می‌رفتند.»  

«در هر طبقه بیمارستان وخامت و اضطرارهای درمانی ارزیابی شد. أجساد را به حال خود باقی گذاشتیم و موفق شدیم یا با دست یا به کمک ملحفه ۱۶۰ بیماری را که هنوز زنده بودند از ساختمان خارج کنیم.» 

کارکنان بیمارستان به رغم جراحات و خونریزی خودشان، همکاران‌شان و بیماران را از زیر آوار بیرون کشیده و بلافاصله در محل پارکینگ بیمارستان شروع به درمان مجروحان واقعه از محله‌های اطراف شدند.

دکتر نِم می گوید جز این چاره‌ای نبود، زیرا تمام طبقات بیمارستان از پایین به بالا «تکه تکه» شده بود: «(بنای بیمارستان) مثل یک اسکلت شده و به کلی از کار افتاده بود.» 

سن ژرژ یکی از مراکز درمانی عمده لبنان برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و مرکز آزمایش کرونا بود. به دنبال انفجار ۱۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ بیمارستان تخلیه شده و دو نفر آنها جان سپردند. بخش‌های مراقبت از بیماران مبتلا به ویروس کرونا به ناچار تعطیل شده است.

کمیته بین‌المللی امداد در این هفته هشدار داد که از هنگام انفجار روز چهارم اوت، موارد ابتلا به کووید ۱۹ در بیروت ۳۳ درصد افزایش یافته است.

آمار روزانه ابتلا به ویروس کرونا در میان مردم از هنگام واقعه بی‌سابقه بوده است.

لبنان پیش از این نیز در چنگال یک بحران مالی بی‌سابقه بود که تلاش برای واکنش در مقابل همه‌گیری کرونا را تضعیف می‌کرد.

پیش از انفجار، لبنان با بالا گرفتن موارد ابتلا به ویروس کرونا در قرنطینه گذاشته شده بود. با توجه به عملیات گسترده پاکسازی و نجات و این که ده‌ها هزار نفر بی‌خانمان شده اند، حفظ فاصله اجتماعی تقریبا غیرممکن است.

سامی سعدی، عضو کادر مدیریت بیمارستان سن ژرژ می‌گوید نمی‌داند خود بیمارستان چه زمانی مجددا ساخته خواهد شد، چه برسد به احیای بخش‌های درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا.

او در حالی که در یک دفتر بدون سقف نشسته می‌گوید: «یک سال طول خواهد کشید که بتوانیم با صرف یک هزینه ۲۵ میلیون دلاری بار دیگر بیمارستان را به راه بیندازیم.»

دکتر نِم نیز می‌افزاید هیچ کس برای انفجاری چنین شدید آماده نبود.

© The Independent

بیشتر از جهان