انفجار بیروت؛ آغاز دهه بی‌ثباتی سیاسی در لبنان؟

فرماندار بیروت انفجار در این شهر را با انفجار بمب اتمی در ژاپن مقایسه کرد

انفجار اخیر بیروت دولت این کشور را بیش از بیش در موضع ضعف قرار داده است- Thibault Camus / POOL / AFP

اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در روز ۲۲ فوریه گذشته در لبنان گزارش شد و تا به امروز و پیش از انفجار بیروت ۵۴۱۷ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از این تعداد ۶۸ نفر جان خود را از دست دادند. حالا و با توجه به انفجار بیروت و تعداد زیاد مجروحین پیش‌بینی می‌شود تمهیداتی که دولت لبنان برای کاهش شیوع ویروس کرونا در ماه‌های گذشته در پیش گرفته بود با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد و بیم این می‌رود که آمار تعداد بیماران به صورت تصاعدی بالا رود.

ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به لبنان

بلافاصله پس از حادثه انفجار بیروت مقامات کشورهای مختلف با دولت‌مردان لبنانی تماس گرفتند و مراتب هم‌دردی و تسلیت مردم و دولت خود را به دولت و مردم لبنان اظهار کردند. در این بین سران کشورهای ترکیه- روسیه-آلمان- فرانسه -انگلیس در ساعات اولیه در تماس با دولت‌مردان لبنانی آمادگی خود را برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه اعلام کردند. ترکیه کمک‌های انسان‌دوستانه را با یک فروند هواپیمای نظامی به بیروت ارسال کرد. وزارت امور اضطراری روسیه نیز اعلام کرد برای کمک به مصدومان این حادثه پنج هواپیمای امدادرسانی فوریت‌های پزشکی به این کشور ارسال خواهد کرد. روسیه در بیروت بیمارستان سیار احداث خواهد کرد. این بیمارستان سیار روزانه ۲۰۰ بیمار را پذیرش خواهد کرد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز پنج‌شنبه به لبنان سفر خواهد کرد فرانسه اعلام کرده که سه فروند هواپیمای امدادگری را به لبنان ارسال می‌کند. فرانسه در تاریخ معاصر لبنان همواره حضور فعالی در سیاست داخلی لبنان داشته است. کشورهای قبرس- چک- ایران – یونان- عراق – ایتالیا- نروژ-هلند-قطر-لهستان- آذربایجان- تونس و یونان کمک‌های پزشکی-نیروهای امدادی و کمک‌های نقدی و غیر نقدی خویش را به لبنان ارسال کرده‌‌اند و یا در روزهای آینده ارسال خواهند کرد.

منابع انرژی لبنان دریای مدیترانه

کشورهای ساحلی دریای مدیترانه به صورت انفرادی و یا به شکل ائتلافی درصدد استخراج منابع هیدروکربنی این دریا هستند و رقابت برای استخراج منابع انرژی در این منطقه روز به روز افزایش می‌یابد. در ماه فوریه گذشته میشل عون رئیس‌جمهور لبنان در جریان مراسمی که با حضور حسان دیاب، نخست‌وزیر و وزیر انرژی این کشور برگزار شده بود از شروع عملیات حفاری نفت و گاز در بلوک۴ نفتی دریای مدیترانه خبر داده بود.

پیشتر دولت لبنان در ژانویه ۲۰۱۷ دو طرح را برای شروع عملیات اکتشاف نفت و گاز طبیعی در منطقه انحصاری اقتصادی تصویب کرده بود. خبر شروع حفاری در بلوک۴ نفتی در حالی اعلام شده بود که در ماه ژانویه گذشته قرارداد احداث خط لوله مدیترانه شرقی با حضور سران اسراییل، یونان و قبرس در آتن به امضا رسیده بود. این خط لوله که قرار است چاه‌های گازی بخش شرقی مدیترانه را به غرب اروپا متصل کند، حدود دو هزار کیلومتر طول دارد و هزینه ساخت آن می‌تواند بیش از شش میلیارد یورو باشد.

لبنان هم برای دور نماندن از معادلات انرژی دریای مدیترانه عملیات حفاری نفت و گاز در بلوک۴ نفتی شروع کرد. حسان دیاب، نخست وزیر لبنان نیز در مراسم شروع عملیات حفاری نفت و گاز در بلوک ۴نفتی این اقدام لبنان را گام مهمی در جهت تبدیل لبنان به یک کشور نفتی عنوان کرده بود. عملیات حفاری در این بلوک توسط کشتی حفاری «تنگستن اکسپلورر» شرکت توتال فرانسه و در ۱۵۰۰ متری عمق دریا انجام می‌گرفت.

خسارت مالی انفجار بیروت

مروان عبود، فرماندار بیروت پس از حادثه انفجار بیروت با تشبیه این حادثه به انفجار بمب اتمی هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن، شدت خسارات وارده را بسیار عظیم برشمرد. وی میزان خسارت وارد شده به بیروت را در حدود سه تا پنج میلیارد دلار عنوان کرد. تا عصر روز سه‌شنبه دستکم کشته شدن صد نفر و مجروح شدن حدود چهار هزار نفر در اثر این حادثه مشخص شده بود.

صحنه سیاسی لبنان در سال‌های اخیر با دخالت علنی و غیرعلنی کشورهای همسایه- قدرت‌های منطقه‌ای و قدرت‌های بزرگ همراه بوده است. در ماه‌های اخیر در حدود ۲۰۰ ناو و ناوچه جنگی قدرت‌های منطقه‌ و خارج از آن در منطقه حضور دارند که در این بین کشتی‌های حفاری نیز در منطقه حضور دارند و رقابت سیاسی و نظامی و تلاش برای تصاحب منابع انرژی در این منطقه بیش از بیش افزایش خواهد یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انفجار اخیر بیروت دولت این کشور را بیش از بیش در موضع ضعف قرار داد. تضعیف دولت مرکزی لبنان فرصت مناسبی برای افزایش و تدوام مداخله کشورهای منطقه و قدرت‌های بزرگ را در آینده سیاسی این کشور فراهم می‌نماید. وابستگی گروه‌ها و احزاب سیاسی این کشور به قدرت‌های منطقه‌‌ای هم می‌تواند یکی دیگر از عوامل بی‌ثابتی در آینده سیاسی لبنان باشد. انفجار بیروت باعث خواهد شد تا فعالیت‌های اکتشافی در سواحل لبنان با تاخیر روبه‌رو شود و بقیه کشورهای ساحلی دامنه فعالیت اکتشافی خویش را گسترش دهند. باید انتظار داشت بی‌ثباتی در لبنان شرایط حضور بیشتر قدرت‌های بزرگ را در دریای مدیترانه فراهم خواهد کرد. کشورهای همسایه و قدرت‌های فرامنطقه‌ای در جهت منافع خویش در صدد بهره‌گیری از حوادث اخیر لبنان خواهند بود و ختم کلام این که مردم- جامعه و اقتصاد لبنان بازنده اصلی انفجار بیروت‌اند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه