ناوهای جنگی ترکیه و یونان در شرق مدیترانه با هم تصادف کردند

منبعی در وزارت دفاع یونان ادعا کرد برخورد ناوها کاملا تصادفی بوده است

منبع وزارت دفاع یونان به رویترز گفت ناوچه یونانی سعی کرد با تغییر مسیر خود از برخورد مستقیم با ناو ترکی اجتناب کند و در این مسیر با پشت ناو ترکی تماسی جزئی داشت - REUTERS/Yoruk Isik

منبعی در وزارت دفاع یونان گفت ناوهای جنگی ترکیه و یونان روز چهارشنبه در شرق مدیترانه تصادفی جزئی با یکدیگر داشته‌اند.

ولی این اتفاق در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان دو کشور اتفاق می‌افتد چرا که نقشه‌برداری ترکیه از آب‌های منطقه برای استخراج مواد معدنی در محلی است که مورد ادعای حاکمیت هر دو کشور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک کشتی کاوشگر ترکیه به نام «اروج رییس» با ناوهای جنگی این کشور همراهی می‌شود تا در منطقه به دنبال کشف منابع نفت خام و گاز طبیعی بگردد.

این کشتی در میان قبرس و جزیره کرت یونان در رفت و آمد بود که مسیر حرکت تعدادی از ناوچه‌های یونانی است.

روز چهارشنبه، یکی از ناوچه‌های یونانی به نام «لیمونس» در حال نزدیک شدن به کشتی کاوشگر بود که در مسیر یکی از ناوهای ترکی همراه آن با نام «کمال رئیس» قرار گرفت.

منبع وزارت دفاع یونان به رویترز گفت ناوچه یونانی سعی کرد با تغییر مسیر خود از برخورد مستقیم با ناو ترکی اجتناب کند و در این مسیر با پشت ناو ترکی تماسی جزئی داشت.

این منبع گفت: «صرفا یک تصادف بود.» و افزود ناوچه لیمونس آسیب ندیده است. این ناوچه ۳۵۰۰ تنی ۳۰ ساله، صبح پنج‌شنبه در مانور نظامی مشترکی با فرانسه در ساحل جزیره کرت شرکت کرد.

وزارت دفاع ترکیه بلافاصله در این باره اظهار نظر نکرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز پنج‌شنبه گفت هرگونه حمله به کشتی کاوشگر ترکیه که به دنبال نفت خام و گاز طبیعی در مناطق مورد اختلاف در آب‌های مدیترانه است «هزینه‌ای سنگین» به همراه خواهد داشت و اظهار کرد آنکارا همینک نیز بر اساس این هشدار اقدام کرده است.

آقای اردوغان در سخنرانی خود در آنکارا بدون ارائه هرگونه جزئیاتی گفت: «ما گفته‌ایم اگر به کشتی اروج رئیس حمله کنید هزینه سنگینی خواهید پرداخت و آن‌ها اولین پاسخ خود را امروز گرفتند.»

یونان و ترکیه از متحدان ناتو هستند اما اختلافاتی میان خود دارند از جمله اختلاف بر سر مرزهای آبی و هوایی و همچنین تفکیک نژادی جزیره قبرس. در سال ۱۹۹۶ این دو کشور بر سر مالکیت جزایر بدون سکنه در دریای اژه تقریبا با یکدیگر وارد جنگ شدند.

گزارش‌های تکمیلی از رویترز

© The Independent