فرمانده سنتکام: ایران اولویت اصلی ما است

تهدید گروه‌های نیابتی ایران سبب اختلال در برنامه مقابله با داعش شده است

در ماه مارس، خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه‌های آمریکا در عراق آغاز و این پایگاه‌ها به متحدان نظامی عراقی تحویل داده شد-US Air Force / Reuters

یک فرمانده نظامی ارشد آمریکایی گفت که با احتساب تهدیدهایی که از جانب ایران، متوجه ارتش آمریکاست، ایران اولویت اصلی نظامی آمریکا در خاورمیانه محسوب می‌شود.

ژنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده موسوم به «سنتکام» روز چهارشنبه در مراسمی در موسسه آمریکایی صلح، حملات راکتی گروه‌های شبه‌نظامی شیعی در عراق، که با هدف سنگ‌اندازی در تلاش‌های آمریکا برای شکست داعش در منطقه صورت می‌گیرد، را محکوم کرد و گفت: «وقتی به این نمایش نگاه می‌کنم، می‌بینم که باید بر ایران متمرکز بمانیم چون مسئله اصلی است. این مقرها بر ایران تمرکز کرده‌اند و فعالیت‌های بازدارنده‌ای را علیه ایران به اجرا درمی‌آورند.»

او افزود: «تهدیداتی که از جانب گروه‌های شبه‌نظامی شیعی متوجه نیروهای ماست، موجب شده که از منابعی که باید برای مقابله با داعش استفاده کنیم، برای دفاع از خودمان استفاده کنیم. این شرایط، توان ما را در انجام اقدامات مؤثر علیه داعش کاهش داده است.»

در ماه مارس، خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه‌های آمریکا در عراق آغاز و این پایگاه‌ها به متحدان نظامی عراقی تحویل داده شد. همان زمان، مقام‌های پنتاگون تأکید کردند که این واگذاری پایگاه‌ها بخشی از یک برنامه ادغام طولانی‌مدت، و نشان‌دهنده موفقیت مبارزه با داعش است؛ نه این‌که نگرانی درباره حملات راکتی گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران وجود داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مکنزی هم روز چهارشنبه این ادعا را تکرار کرد و گفت که نیروهای امنیتی عراقی توان خود را برای مقابله با داعش افزایش داده‌اند و «این واقعیت که تعداد ما کم‌تر می‌شود، نشانه‌ای از پیشرفت همکاری‌هاست.»

اما فرمانده سنتکام به ارتباط خروج نیروها با تهدیدهای ایران هم اشاره کرد.

مکنزی هشدار داد که شکست نهایی داعش نامحتمل است. چون همیشه جنگجویانی وجود دارند که به دلایل ایدئولوژیک به این گروه می‌پیوندند. اما این‌که آمریکا در نهایت قادر باشد مبارزه با آن‌ها را به نیروهای امنیتی محلی بسپارد، جای امیدواری است.

او تصریح کرد: «تا وقتی که ما در منطقه هستیم، برای پایان دادن به داعش به‌سختی تلاش می‌کنیم.»

بیشتر از