فرمانده سنتکام: کشته شدن سلیمانی به عامل بازدارنده حمله‌های ایران تبدیل شد

ژنرال مک‌کنزی ایران را «بزرگترین تهدید برای منطقه» توصیف کرد

گمان می‌کنم که کشته شدن سلیمانی تاثیر ویژه‌ای بر ایجاد بازدارندگی در این صحنه تئاتر داشته است-CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES VIA AFP

ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده ستاد مرکزی فرماندهی نیروهای آمریکایی، سنتکام، کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس را عامل بازدارنده ایران در حمله به منافع آمریکا و متحدان‌اش در منطقه توصیف کرد.

این ژنرال آمریکایی روز گذشته در کنفرانسی که به صورت ویدئویی در موسسه خاورمیانه برگزار شد، گفت: «گمان می‌کنم که کشته شدن سلیمانی تاثیر ویژه‌ای بر ایجاد بازدارندگی در این صحنه تئاتر داشته است.»

سلیمانی ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در حال خروج از فرودگاه بغداد کشته شد. از آن پس تعداد حمله‌های گروه‌های نیابتی در عراق که گفته می‌شود تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارند، به طور ملموسی کاهش یافت.

تنش‌های ناشی از ماجراجویی‌های دیگر گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه خلیج فارس نیز پس از مرگ سلیمانی بسیار محدودتر شده است.

سپاه پاسداران پنج روز پس از کشته شدن سلیمانی پس از هماهنگی با مقامات عراقی یک حمله موشکی علیه عین‌الاسد، پایگاه نظامی نیروهای آمریکایی در عراق انجام داد. البته باتوجه به هماهنگی‌های انجام شده، نیروهای آمریکایی به پناهگاه رفته بودند و این حمله‌های موشکی تلفاتی نداشت.

به گفته مک‌کنزی، از دی‌ماه گذشته سطح حمله‌های مستقیم و غیرمستقیم منتسب به جمهوری اسلامی کاهش یافته است. از نگاه او پیام کشته شدن سلیمانی برای ایران این بود که «آمریکا توانایی‌اش را دارد و اقدام می‌کند.»

تنش‌ها بین ایران و آمریکا از اردیبهشت‌ماه سال گذشته افزایش یافت و پیامد آن دامن‌گیر خلیج فارس شد. اما نه انفجار شش نفتکش، نه هدف گرفته شدن پهپاد آمریکایی بر فراز تنگه هرمز از سوی سپاه به نظر نمی‌رسید خط قرمز آمریکا باشد. ایالات‌متحده تنها زمانی تصمیم به هدف گرفتن سلیمانی را عملی کرد که یک پیمان‌کار آمریکایی در جریان حمله گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در پایگاه نظامی در شمال عراق کشته شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌تر هشدار داده بود که آسیب دیدن شهروندان آمریکایی را تحمل نخواهد کرد.

مک‌کنزی گفت: «ایرانی‌ها برای سال‌ها تلاش کردند خط قرمز آمریکا را پیدا کنند و سرانجام نیز آن را یافتند و با پاسخ قاطع آمریکا مواجه شدند.»

مک‌کنزی در عین حال گفت که ایران همچنان بزرگترین تهدید برای خاورمیانه است و از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند. او در ادامه تهران را به حمایت از حوثی‌ها، حمله به نفتکش‌ها و تاسیسات نفتی عربستان سعودی متهم کرد و گفت هدف واشینگتن از دنبال کردن استراتژی فشار حداکثری، دست‌کشیدن از حمایت از تروریسم و برنامه‌های موشکی است.

مقامات تهران این اتهام‌ها را رد می‌کنند.