دوستی با پسر جو بایدن، راه کامالا هریس را هموار کرد

دستیاران پیشین آنها می‌گویند که این زوج آینه تمام نمای یکدیگر بودند

بایدن و پسرش که پنج سال پیش بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت-PAUL J. RICHARDS / AFP

در زمانی که کامالا هریس به عنوان اولین زن و اولین رنگین‌پوستی که دادستانی کل کالیفرنیا را به عهده داشت در حزب دموکرات می‌درخشید، با بو بایدن، پسر فوت شده جو بایدن دوستی نزدیکی داشت.

بایدن جوان در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ به عنوان دادستان کل ایالت دلاویر انجام وظیفه کرد و در پایان دوره‌اش از این سمت کناره گرفت. وی سپس در ۳۰ می ۲۰۱۵ در سن ۴۶ سالگی در اثر سرطان مغز درگذشت.

او در طول فعالیتش به عنوان دادستان کل، هنگامی که به کمک بایدن جوان پرونده‌ها را طبقه‌بندی و یادداشت‌ها را مقایسه می‌کرد، احساس دوستی و اعتماد خاصی با او پیدا کرد. دستیاران پیشین در هر دو  به اسوشیتد‌پرس گفتند که این زوج آینه تمام نمای یکدیگر بودند و حتی کارمندان آنها رابطه نزدیکی با یکدیگر داشتند.

در زمان مذاکرات با بانک‌ها در جریان بحران ضبط املاک، یکی از دستیاران پیشین خانم هریس به اسوشیتد پرس گفته است که او روزانه با بایدن تماس برقرار می‌کرده است.

تمام این‌ها در شرایطی بود که هر دو به آینده سیاسی خود در حزب دموکرات چشم داشتند تا این که بایدن جوان گرفتار سرطان شد.

سال ۲۰۱۹، در چهارمین سالگرد درگذشت بایدن جوان، خانم هریس در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری در مقابل پدر دوست سابقش، تمام وقت از همکاری افتخارآمیز با او سخن می‌گفت.

هریس در توئیتی که عکسی از خود و همکارش را نشان می‌دهد، نوشت: «در فکر جو بایدن، دکتر بایدن و تمام خانواده بایدن امروز.»

او توئیت کرد: «بو بایدن دوست من بود. ما با همدیگر دادستان بودیم و هیچ کسی پیدا نمی‌شود که بیشتر از او به فکر خانواده، مردم و ایالت دلاویر بوده باشد. چهار سال پس از درگذشت او، من هنوز هم دلتنگش هستم.»

بایدن پدر از کلام مهرآمیز هریس در مورد پسرش در زمان خود تشکر کرد و آن را پیوند محکم میان دو خانواده دانست.

او نوشت: «از طرف خودم، جیل و تمام خانواده بایدن به خاطر یادی که امروز از بو کردید کمال تشکر را دارم. پدرم سابقا می‌گفت زمانی می‌توانی ادعا کنی پدر موفقی هستی که به فرزندانت نگاه کنی و آنها را موفق‌تر از خود ببینی. من افتخار می‌کنم به این که بو چنین مردی شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیوندی که بین هریس و بایدن جوان تشکیل شد به پدر نیز انتقال یافت. بایدن پدر در جریان انتخابات مجلس سنا در سال ۲۰۱۶ از هریس حمایت کرد.

خانم هریس زمانی که در اجلاس حزب دموکرات کالیفرنیا در سال ۲۰۱۶ به سخنرانی پرداخت، از خانواده بایدن یاد کرد و گفت آنها «نماینده واقعی بالاترین آرمان‌های ملت بوده و اعتقاد راسخ در خدمت به مردم دارند.»

او ضمن ستایش از بایدن پدر اظهار داشت: «او به کشور خدمت بسیاری کرده و علاوه بر هر مأموریتی که به انجام رسانده، به ما خدمت کرده‌ای دوست عزیز، بو.»

اما این رابطه زمانی که رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آنها را مقابل یکدیگر قرار داد به مشکل برخورد.

خانم هریس در یکی از مناظره‌های حزب دموکرات سابقه بایدن را از سنای دهه ۱۹۷۰ مورد اشاره قرار داد که اتوبوس‌رانی مدارس و سیاست‌های تفکیک مدارس را زیر سؤال می‌برد.

او با اشاره به نقش بایدن در مخالفت با اتوبوس‌رانی اجباری در طول مناظره گفت: «دختر کوچکی بود در کالیفرنیا که جزو دسته دومی‌هایی مدارس عمومی بود و هر روز با اتوبوس به مدرسه برده می‌شد. آن دختر من بودم.»

این جدی‌ترین مواجهه میان بایدن و هریس در رقابت‌های ریاست جمهوری بود.

در آن زمان، گزارش‌ شد که اعضای ستاد انتخاباتی بایدن از این که مورد حمله هریس قرار گرفتند شوکه شده بودند. اما تمام خصومتی که بین دو ستاد به وجود آمده بود، پس از کناره‌گیری هریس از رقابت‌ها و اعلام حمایت از بایدن رو به فراموشی گذاشته شد.

بایدن اخیرا در مصاحبه‌ای گفت: «من کینه‌ای به دل نمی‌گیرم. همیشه واضح گفته‌ام که کینه‌ای نیستم. به نظرم داشتیم مناظره می‌کردیم، به همین سادگی.»

آقای بایدن گفته است که معاونی می‌خواهد که بتواند همان رابطه‌ای را با وی داشته باشد که خودش با باراک اوباما داشته و او این پتانسیل را در دوست قدیمی خانوادگی خود، خانم هریس یافته است.

© The Independent