جو بایدن،‌ کامالا هریس را به عنوان معاون خود معرفی کرد

«من کسی را در کنار خود می‌خواهم که باهوش، سرسخت و آماده حرکت باشد»

هریس اولین زن، اولین سیاه‌پوست و اولین شخصیت آمریکایی-آسیایی خواهد بود که در سمت معاون رئیس جمهور انجام وظیفه می‌کند-Robyn Beck / AFP

جو بایدن سناتور و دادستان کل پیشین کالیفرنیا، کامالا هریس، را به عنوان معاون خود برگزید. وی اولین زن سیاه‌پوستی است که  در یک حزب عمده سیاسی به عنوان معاون اول انجام وظیفه می‌کند.

نامزد ریاست جمهوری دموکرات‌ها که با دونالد ترامپ به رقابت پرداخته است، این زن را «مبارزی بی‌باک برای آن کوچک مرد، و یکی از بهترین خادمین کشور» معرفی کرد.

جو بایدن با اشاره به رابطه کاری نزدیک خانم هریس با پسرش، بیو بایدن، که پیش از مرگش در اثر سرطان در سال ۲۰۱۵ دو دوره دادستانی کل ایالت دلاویر را به عهده داشت، گفت: «من شاهد بودم که آنها چگونه سر وقت بانک‌های بزرگ می‌رفتند، به کمک قشر کارگر می‌شتافتند و زنان و کودکان را از خطر سوءاستفاده حفاظت می‌کردند.»

معاون پیشین رئیس جمهور ادامه داد: «من آن زمان افتخار می‌کردم و هم اینک نیز افتخار می‌کنم که در این کارزار او را کنار خود می‌بینیم.»

سناتور هریس، که کارزار انتخاباتی خود برای نامزدی ریاست جمهوری ۲۰۱۹ متوقف کرد، روز چهارشنبه از دلاویر به ایراد سخنانی خواهد پرداخت، که طبق شعارهای انتخاباتی، «به همکاری مردم در احیاء روح ملت و کمک به کارگران جهت پیشرفت کشور» مربوط می‌شود.

انتخاب سناتور هریس از میان چندین زن در فهرست کاندیدهای سمت معاون اولی انجام شد که انتخاب دشواری بود. در این فهرست، سوزان رایس، مشاوه پیشین امنیت ملی، کارن باس، نماینده کالیفرنیا در کنگره، و استیسی آبرامز، نماینده جورجیا در مجلس وجود داشتند اما فشارهای وارده موجب شد یک زن سیاه‌پوست به عنوان معاون اول نامزد ریاست جمهوری از فهرست بیرون بیاید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در صورت رسیدن جو بایدن به ریاست جمهوری، هریس اولین زن، اولین سیاه‌پوست و اولین شخصیت آمریکایی-آسیایی خواهد بود که در سمت معاون رئیس جمهور، در کنار مسن‌ترین منتخب ریاست جمهوری انجام وظیفه می‌کند.

جو بایدن در ایمیلی به هوادارانش نوشت: «وقتی به عنوان رئیس جمهور خدمت می‌کنید، باید تصمیمات مهمی بگیرید اما اولین تصمیم این است که چه کسی را به عنوان جانشین خود انتخاب می‌کنید. تصمیم من این است که کامالا هریس بهترین فردی است که می‌تواند در شکست دادن دونالد ترامپ و مایک پنس و پس از آن رهبری ملت از ژانویه ۲۰۲۱ به کمک من بیاید.»

این سناتور در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جو بایدن می‌تواند به اتحاد مردم آمریکا کمک کند زیرا او عمر خود را صرف مبارزه و تلاش برای ما کرده است. و او در قالب رئیس جمهور آمریکایی خواهد ساخت که آرمان‌های ما را برآورده می‌سازد. باعث افتخار است که به عنوان معاول منتخب حزبم در کنار او کار کنم، و هر آن چه لازم است انجام دهم تا او فرمانده کل قوا شود.»

اجلاس انتخاباتی کمیته ملی حزب دموکرات از روز ۱۷ آگوست آغاز می‌شود.

در زمان سفرهای انتخاباتی، سناتور هریس رقیب سرسخت معاون پیشین آن زمان بود که با اقدامات اجباری اتوبوس‌رانی مدارس در جهت تفکیک‌زدایی از مدارس مخالفت می‌کرد.

او پس از کناره‌گیری از رقابت‌ها، به عنوان یکی از برجسته‌ترین مقامات بر سر کار، در شرایطی در اوج دشواری‌های شغلی خود به حمایت از کارزار بایدن پرداخت که رقابت‌ها درگیر بحران‌های متعددی در آمریکا شده بود، که از جمله آنها بحران تبعیض‌نژادی است که اصلاحات قضایی و رفع نابرابری‌های نژادی را طلب می‌کردند.

وی در راستای قتل سیاهان آمریکا و گسترش اعتراضات «زندگی سیاهان مهم است» گر چه به عنوان نماینده در کنگره تلاش‌هایی در جهت محکومیت بدرفتاری‌های پلیس انجام داد، ولی نتوانست شعارهای «تحول‌خواهانه» اصلاح پلیس در جریان سفرهای انتخاباتی‌اش را با سابقه‌اش به عنوان بازپرس و مقام ارشد پلیس کالیفرنیا هماهنگ کند.

او خود را به عنوان «بازپرس تحول‌خواه» درون نظام قضایی جنایی معرفی می‌کند، شخصیتی که پیش‌بینی می‌شود با افزایش مطالبات اصلاح‌گرایانه، با کمک‌های او از کاخ سفید بیرون خواهد آمد.

معاون پیشین در ایمیل خود آورده «من کسی را در کنار خود می‌خواهم که باهوش، سرسخت و آماده حرکت باشد. کامالا همین شخص است.»

وی در ادامه نوشت: «من کسی را می‌خواهم که توان درک درد و رنج این همه مردم را داشته باشد. کسانی که کار، کاسبی و خانوده خود را در این ویروس از دست داده‌اند... آن وقت رئیس جمهور می‌گوید نمی‌خواهد حواسش با این چیزها پرت شود. او نمی‌فهمد که رسیدگی به امور ملت، تمام مردم، حواس‌پرتی نیست. وظیفه است... کامالا این‌ها را می‌فهمد.»

© The Independent